אחרי שנה כלכלית לא יציבה במהלכה סבל השוק מספק קיפאון-ספק מיתון, עצירה של מהלכים מסחריים וצמצום בקרב מותגים רבים – מעוררים המהלכים המסחריים של החברות בעת האחרונה סקרנות ואופטימיות זהירה.
בחודשיים האחרונים ניכרת בשוק פעילות משמעותית של הרחבת מותגים ומהלכים שיווקיים רחבי היקף שמקורם בתהליכי פיתוח עסקי, המהווים חלק מתוכנית אסטרטגית גדולה של המותגים.
כך למשל, רק לאחרונה הודיעה קסטרו על השקת מותג חדש לילדים כחלק מכניסה לשוק זה, מי עדן הצהירה על כניסה לתחום מסנני המים הביתיים, זוגלובק השיקה 3 מוצרים חדשים, טרה נכנסה לתחרות בקטגוריית הגבינה הצהובה, רשת דומו מכניסה לסניפיה מעדניות, המותג Haier של ניופאן נכנס לקטגוריות חדשות והרשימה נמשכת.
לשורת המהלכים הללו ולמגמת הכניסה לשווקים חדשים – ניכרת כבר בשלב זה השפעה ישירה וברורה על שוק העבודה בענף השיווק.
ההשפעה המיידית ביותר מתבטאת כמובן בביקושים, בחודש החולף ראינו עלייה חדה וברורה של כ-20% בביקושים לאנשי שיווק. במסגרת משרות השיווק שנפתחו בחודש החולף יועד חלק מרכזי מהמשרות לתחומי הדיגיטל, האונליין, המרקום ופיתוח המוצרים. בנוסף, ניתן היה לזהות אחוז הולך וגדל של משרות חדשות בתחום הפיתוח העסקי.
ההשפעה השנייה, המעניינת יותר, נוגעת לשינוי שעובר על תפקיד מנהל השיווק, כנגזרת מהפיתוח שעוברים המותגים.
המותגים בוחרים להשקיע יותר ויותר במהלכי D&R מורכבים ובפיתוח עסקי מה שמעלה את הצורך באנשי שיווק, בעלי אוריינטציה ברורה של פיתוח עסקי. בחודשים האחרונים עולה הדרישה לאנשי שיווק, שצברו ניסיון בפיתוח עסקי בחברות בינלאומיות, בעדיפות למי שעבדו בעבר מול שווקים זרים, בנוסף נדרש ניסיון בפיתוח תוכנית עסקית לחדירה לשווקים חדשים, לצד ניסיון בניתוח פוטנציאל עסקי וגיבוש אסטרטגיות לפיתוח עסקים ובניית מערכי שיווק. זאת ועוד גם רקע באנליזה או ניסיון בחברות ייעוץ אסטרטגי מעניק יתרון משמעותי לאנשי השיווק, שרוצים להשתלב בפעילות המותגים המתרחבים.
הדרישות הללו, שלא היו רווחות בעבר, מסמנות מגמה שנראה שרק תלך ותתרחב בתקופה הקרובה.
אנשי שיווק, שירצו להשתלב בחברות בינלאומיות (ומקומיות) בתפקידי שיווק מאתגרים, ולהיות חלק מהמהלכים החדשניים ופורצי הדרך, דומה כי יידרשו לעצירת ביניים בזירת הפיתוח העסקי.
הכותבת הינה מנהלת השיווק של חברת קודקס, להשמה בשיווק ומשפט