רשת האינטרנט והאפשרויות החדשות של ערוצי המדיה החברתית יוצרים מהפכה בעולם העסקים. עד למהפכת WEB.2.0 נדרשה השקעה של תקציבים משמעותיים לצורך ביצוע פעולות שיווק בסיסיות בערוצי השיווק.היום המטרה הופכת להיות יצירת קשר אישי,ישיר,מול הלקוח.
אז כיצד מתמודדים נכון עם הזדמנות ואתגר של מהפכת ה WEB2.0? כיצד באמת משווקים ומשפיעים באמצעות YOUTUBE ;TWITTER ;LINKEDIN ;MARKERcafe ;FACEBOOK?
ד"ר יניב לויתן, מומחה ללוחמת מידע, יציג בקורס ניהול ויישום שיווק דיגיטאלי, שייפתח במי"ל (המרכז הישראלי לניהול) בשבוע הבא, את נושא השיווק במדיה החדשה בצורה מקיפה.
בינתיים, בריאיון בלעדי לAllmarketing מסביר ד"ר לוייתן מהי מהפכת ה Web 2.0 ונותן לנו מספר טיפים.
כולם מתעסקים היום בוווב.2, ווב.3, פותחים פייג'ים בפייסבוק, מגבירים נוכחות ברשתות החברתיות, או לפחות מנסים או שואפים לכך. מה המיוחד בקורס הספציפי הזה לעומת קורסים אחרים שנמצאים היום בשוק? למי הוא מיועד?
תחילה יש להסביר מהי מהפכת ה Web 2.0 . מדובר באוסף של טכנולוגיות ורעיונות המאפשרים לכל אחד (לראשונה בהיסטוריה של תקשורת ההמונים) להיות יצרן תוכן, מפיץ מידע ושותף של תכנים ורעיונות משלל תחומים. עולם הWeb 2.0 מחולל מהפכה, בין היתר, מכיוון שמחיר הכניסה לעולם השיווק יורד. יחד עם הירידה במחיר הכניסה ניכרת גם עליה בהערכת הלקוחות לקבלת מסרים שיווקיים בצורה חדשה, כפי שמכנה זאת סת' גודין "שיווק בהרשאה". כלי המדיה החדשה מאפשרים להעביר את המסר השיווקי בצורה מדויקת, לקהלי היעד הרלוונטיים. למעשה, הלקוחות הם אלו שימצאו את המסר בזמן הנוח להם ובמקום שבו הם מרגישים בנוח. חשוב לציין שבניגוד לאסכולות שיווק אחרות, חלק ניכר מהפעולות במסגרת השיווק במדיה החדשה לא כרוכות בתשלום עבור מדיה.
בתוך כל הרעש הסביבתי שאופף אותנו, במה צריך היום מנהל שיווק להתמקד, מה המטרה שהוא צריך לסמן לעצמו. מהו ארגז הכלים שהוא צריך לאמץ?
לשאלה מהו ארגז הכלים שמנהל השיווק צריך לאמץ לעצמו, ראשית עליו לדעת באילו ערוצים לפעול כדי להשפיע על קהלי היעד הרלוונטיים עבורו. אחת הטעויות הנפוצות היא לנסות ולהתמחות בכל ערוצי המדיה החדשה הקיימים. אחת השאלות שאני בד"כ מקבל היא "כמה זמן אמורים להשקיע בפעילות הזו?" ובכן, לאחר שתזהה את הערוץ הרלוונטי עבורך, נוכל לחשוב ביחד על כמות הזמן שיהיה עליך להשקיע, במקום הנכון מול הקהל הנכון.
האם חברות שתמהיל השיווק שלהן מבוסס על הקונספציות הותיקות, ישרדו ואולי אף יתחזקו (כפי שקרה בתקופת הדוט-קום) או שהן יתאדו ויעלמו?
אני חושב שראוי לשים לב לשינויים בהתנהגות הצרכנים. קשה להתווכח עם העובדה כי מתרחש מעבר מאסיבי לכיוון המדיה הדיגיטאלית. אנחנו מקבלים החלטות קניה רבות בעת גלישה באינטרנט. האינטרנט הופך להיות זמין יותר ויותר, בעיקר נוכח התחזקות הגלישה הסלולארית.
בין היתר אתה מומחה ללוחמת מידע. האם אתה שואב גם מהפן הזה של הידע שלך ואיך? ואיך אתה משלב את כל תחומי הידע האלו? ואגב לוחמת מידע, האם כדי לשרוד בעולם החדש הזה של חשיפה מקוונת, רשתות חברתיות, נדרשים העוסקים בתחום גם להצטייד בידע בקשור ללוחמת מידע.
לוחמת מידע עוסקת בשמירת יתרון המידע מול מתחרים ולקוחות. כלי לוחמת המידע מציעים דרכים לתקיפה ולהגנה. ברור שבמציאות שבה כל אחד יכול להפיץ כל פריט מידע העולה על רוחו נושא ההגנה הינו רב חשיבות. כיום יכול כל אחד, למשל לקוח ממורמר, להפיץ מידע שלילי לגבי המותג שלך ולגרום מהר מאוד ליצירת באזז שלילי. ראינו כבר דוגמאות רבות לחברות גדולות שלא השכילו להתמודד עם השינויים בתחום המידע ואשר נפגעו מכך בצורה משמעותית. אפשר לומר כי העסק הוא אוסף הקישורים שמחזיר גוגל כאשר הוא נשאל אודותיך. כלי המדיה החדשה מאפשרים להשפיע על גוגל בקלות יחסית. משום כך, כדאי להכיר את הסכנות מתחום המידע האורבות לכל עסק במציאות החדשה.
בקורס ניהול ויישום שיווק דיגיטאלי שיפתח במי"ל בשבוע הבא אציג את נושא השיווק במדיה החדשה בצורה מקיפה. היתרון שלי כמרצה בתחום נובע משלושה מרכיבים: התבססות על מחקרים אקדמיים, שימוש בכלים ובעקרונות של לוחמת המידע ויישומיה בעולם השיווק וכן ניסיון מעשי כיועץ בתחום השיווק באינטרנט.
קורס ניהול ויישום שיווק דיגיטאלי יתקיים 13/6/10 – 4/7/10 במשך 4 מפגשים