מה יחסי ציבור עשו בשבילך ב-2012?

שנת 2012 כבר כמעט מאחורינו וזה הזמן בו כל החברות במשק, קטנות כגדולות, בוחנות את התנהלותן הכלכלית ומנסחות תוכניות חדשות ותקציבים משופרים לקראת הבאות. בכלל זה, בוחנות החברות באופן מדוקדק גם את תקציבי השיווק שלהן, תוך ניסיון לאמוד את כדאיותם, ביחס לערך ה-ROI (מדד כלכלי לכדאיותה של השקעה כספית בפעולה עסקית).



2012 היוותה סמן נוסף ומשמעותי בדרך המשתנה תדיר לשיווק בתי עסק במדיה. בעבר, חלק מתקציב השיווק היה מוגדר כמיועד ליחסי ציבור, כשהכוונה הייתה למיצובו של העסק באמצעי המדיה השונים, בעיקר הכתובים. אך כאמור, כל זה השתנה בשנים האחרונות: האינטרנט הגדיר מחדש את כל נושא המיצוב, שכן כלי העבודה שהוא מציע (יוטיוב, רשתות חברתיות ועוד), נושאים עימם קודים פנימיים משלהם ואלו מנותקים לא פעם מהקודים המוסכמים בעבר.



לפיכך, בעל עסק בינוני מצא עצמו ודאי לא פעם מתפזר השנה בין בעלי תפקידים שונים: במידה והוא רוצה להפיק סרטון וידאו, עליו לפנות לחברה המתמחה בכך ובמקביל, במידה והוא מעוניין לקדם את אתר הבית שלו, עליו לפנות לחברה שונה לחלוטין המתמחה בקידום אתרים וזה גם הדין בכל הנוגע לניהול תוכן ברשתות חברתיות וכן הלאה. כך קורה שעוברת לה שנה ואותו בעל עסק השקיע סכומים גדולים וזמן יקר ערך בלנסות ולתאם בין כל הספקים השונים.



הפתרון לסיטואציה בעייתית זו פשוט: אם כל פעולות המיתוג והמיצוב היו מרוכזות בחברה אחת, עליה מוטלת האחריות לנסח את המסר השיווקי והתדמיתי, ליצור את ה"לוק אנד פיל" של העסק, לתאם בין כל ספקי השירותים ולשמור על אחידות-היה נחסך זמן וכסף יקר.



כאן נכנסים לתמונה משרדי יחסי הציבור החדשים, כשהכוונה היא למשרדים שכבר אינם מתבססים בעיקר על קשרי מדיה והכנסת כתבות וידיעות לתקשורת, אלא לאלו שהבינו כי האינטרנט, על שלל האפשרויות שלו, הפך לרלוונטי לא פחות מפרינט וטלוויזיה. תפקידיהן של חברות יחסי ציבור השתנו בעקבות זאת ועליהן מוטלת כיום האחריות לספק מענה כולל לצרכיו של בית העסק או האינדיבידואל בכל הקשור לאופן שבו הוא נתפס בציבור בכלל ובקרב קהל היעד שלו בפרט. בימים עברו, היה מספיק ללחוש על אוזנו של עורך חדשות "מבט", אך כיום ההצלחה של חברת יח"צ טמונה בעיקר ביצירת אסטרטגיה תדמיתית נכונה וקריאטיביות.



התפקיד החדש של משרדי היח"צ הוא לבנות מיצוב נכון ומתאים לעסק וכך בדיוק יש לאמוד את הצלחתו היחסית בשנה שחלפה. בסופו של דבר, כל עבודת היח"צ מטרתה הרי לקשר בין אנשים, כך שירצו לרכוש את המוצר, לבקר בתערוכה או להשתייך לקבוצה כלשהי.



אם מצאתם את עצמכם מקדישים הרבה זמן, תקציב ומאמץ בלנסות ולקדם את עצמכם ברשתות החברתיות, בבלוגים ובאפליקציות מתוחכמות ב-2012, אתם לא לבד. כמעט כולם במשק כבר הבינו השנה כי על כל עסק להפגין נוכחות אינטרנטית ענפה ומקיפה. אתם מצייצים, מקשרים, משתפים, מצטלמים ומעלים סטטוסים, אך מה לשם מה? מה המטרה?



תמונת המצב החדשה היא כי מתחיל להיווצר עולם חדש בשיווק, אך מעטים מהצעירים המתמחים בטכנולוגיה, מבינים גם במקביל ביחסי ציבור, מיתוג ובתמונה הכללית. כאן בדיוק נכנסת חברת יחסי הציבור. בעבר, פנו לקוחות רבים לחברות יח"צ מכיוון שלא היה להם מספיק כסף להשקיע בפרסום במדיה. כיום, פונים כבר יותר ויותר לקוחות אשר השקיעו חלק נכבד מתקציב השיווק שלהם בפרסום ובכל זאת לא נכנסת להם מספיק עבודה.



לכן, לקראת 2013, על בעל עסק לבחון מחדש את צרכיו השיווקיים ולהבין כי אם הוא רוצה לחסוך זמן וכסף יקרים, ייתכן ועליו לפנות ראשית כל למומחי יח"צ, אשר ידעו להעניק לו את מגוון הכלים השיווקיים תחת קורת גג אחת: תוכן וידאו, תוכן סלולארי, כתיבה שיווקית, קופירייטינג, קווי תקשורת כמובן, ניוזלטרים ועוד. דווקא מכיוון שקשה היום לבדל עסק אחד מאחר ולהתבלט על רקע המתחרים, יש להעזר ביח"צ על מנת להגדיר מחדש את המטרות והדרך להגיע אליהן וכמובן גם את שיתופי הפעולה האסטרטגיים.



שנת 2012 היתה בסימן האטה מאוד גדולה במשק, שנבעה בעיקר מהדי המשבר בארה"ב ובאירופה. האינסטינקט המיידי של רבים מבעלי העסק הוא להאט בשל כך ולעשות הכל פחות ולאט הרבה יותר. התוצאה היא לרוב ירידה בהכנסות ופיחות בלקוחות. גם כאן לחברת היח"צ תפקיד חשוב ומרכזי, שכן שירותיה לרוב אינם עולים הרבה כסף (בשונה מפרסום, אין המדובר ברכישת מודעות בעשרות אלפי שקלים).



הנה מספר טיפים מניסיוני העשיר בתחום, שישרתו אתכם בהערכות לקראת שנת 2013:



  1. עצרו ובחנו מחדש את האסטרטגיה השיווקית
  2. הגדירו יעדים ברורים הכוללים בין היתר קהלי יעד למכירות ואירועים.
  3. במידה וחוויתם האטה ב-2012, חזרו לפעילות רחבה מנקודת זמן חדשה, חשבו מחוץ לקופסא ועשו דברים אחרת: אם לא עשיתם אירועים ב-2012, ערכו אחד לעובדים או ללקוחות. אם לא הפצתם ניולזטר – זה הזמן. אם הייתם משתמש באופן קבוע בהודעות לעיתונות – נסו לכתוב מאמרי דעה. אם הזנחתם את השת"פים האסטרטגיים, הגדירו אותם מחדש.
  4. בתקופה של האטה צריך פשוט ליזום הרבה יותר פעולות של קידום וזה בפירוש כמותי: אם לפני ההאטה נהגתם לשלוח מודעה, פריט שיווקי או מכתב ללקוחות פעם ברבעון, אז היום חובה להוציא אחד כזה לפחות פעם בחודש. אם פעם הייתם מפיצים פליירים, אז היום צריך להוסיף לזה גם ניוזלטר ואם קודם הסתמכתם בעיקר על פעולות שיווק רחבות, אז היום עליכם לאסוף את כל מי שאתם מכיר בתחומכם ולתקשר עימם ישירות.
  5. היערכו לתקופה שלאחר תקופת הבחירות, אשר מביאה איתה תמיד שינויים רבים, גזרות כלכליות ומצב בטחוני לא ברור. זה הזמן לתכנן את האסטרטגיה השיווקית שלכם וליצור קמפיין יחסי ציבור שיעזור לסייע לעבור את התקופה הבעייתית ולהמשיך להרחיב את העסק.
  6. חשבו איך למצב את עצמכם כראשונים וכשונים על רקע המתחרים, על מנת לבלוט ולמכור יותר. השוק הישראלי רווי מתחרים אך הכל שאלה של איך אתם עוטפים נכון את בית העסק.
  7. צרו תוכן וידאו ותחזקו ערוץ יוטיוב פעיל ומעודכן. חשבו כיצד אתם מפיקים סרטון עם מסר קצר ומבריק, שכל עקרונות ה-PR חלים גם עליו והוא תואם את המסרים שלכם.

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח