מודלים של הכנסות מפרסומת באינטרנט

עם פריחת אתרי האינטרנט המספקים שרות ללא תשלום, פרחו במקביל מספר מודלים של הכנסות המאפשרים את המשך קיום אותם אתרים תוך הפקת רווחים (או שלפחות גורמים למפעילי האתר להאמין בכך) כגון מודל העמלות ומודל דמי-המנוי. אחד מהמודלים הבסיסיים הוא מודל ההכנסות מפרסום. מחקרים מראים כי בשנת 1999 חל גידול של 135% באתרים המעונינים לכלול פרסומות וקישוריות תמורת תשלום.

הדעה הרווחת כיום היא שצפוי גידול עצום גם בהיקף המפרסמים שיבחרו באינטרנט כמדית פרסום. בשנת 1999 היקף הפרסום באינטרנט בארה"ב בלבד הסתכם ב2.8- מיליארד דולר, התחזית לשנת 2004 מנבאת היקף פרסום של למעלה מ22- מיליארד דולר. התפתחות מואצת זו, הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע, מובילה לפיתוח מודלים מורכבים של הכנסות.

מודל ההכנסות של פרסומות באינטרנט נגזר מכוחם של השחקנים הראשיים: מוכרים, סוכני פרסום ומשווקים. בשלב הראשון אימצו שחקנים אלה את מודל ההכנסות מפרסומת המקובל במדיה הותיקה המבוסס על מדדי חשיפה (CPI – Cost Per Impression). על פי מודל פשטני זה, שהוא עדין המודל המוביל ברוב הפרסומות ברשת, נקבע תעריף לכל אלף דפים נצפים בהם מופיעה הפרסומת (CPM – Cost Per Thousand), מונה סופר את מספר הכניסות לדפים המכילים את הפרסומת מתוך הנחה כי כניסה לדף המכיל פרסומת משמעה צפייה בפרסומת, והמפרסם מחויב בתשלום בהתאם.

ניתוחים שבוצעו בחטיבת הטכנולוגיה ב- KPMG סומך חייקין מצביעים כי הסכום המשולם על ידי המפרסמים נמצא בירידה מתמדת. אחת מהסיבות המרכזיות למגמה זו היא ההגעה לתובנה כי הפרסום פחות אפקטיבי מאשר נדמה וכי לא כל משתמש שנכנס לאתר שמוצגת בו פרסומת גם מתבונן בה וקולט את המסר המוצג בה.

מודל מקובל נוסף מונה את מספר הפרסומות הנצפות שהביאו את המשתמש להקליק עליהן (CT – Click-Through, או CPC – Cost Per Click). מבחינת המפרסם מודל זה מזהה בצורה חדה יותר את הצופים שנחשפו לפרסומת. התעריף הנגבה על פי מודל זה נע בין 0.01 דולר ל0.20- דולר ומעלה פר הקלקה (משתמש בודד המקליק מספר פעמים באותו יום נספר לרוב כהקלקה אחת). היתרון לבעל האתר במודל זה, שבדומה לקודמו הוא קל לתפעול ואחזקה ואינו דורש מהמבקר לבצע רכישה על מנת שהאתר יזוכה בתשלום בגינו.

מספר חסרונות מאפיינים מודל זה: ראשית, שיעור המקליקים על הפרסומת נמוך מ1%- מסך הצופים באתר. שנית, ברוב החוזים שנחתמים עם החברות המפרסמות קיים סעיף המאפשר לאותן חברות להקפיא את החוזה לאלתר שעה שהן חוששות מתרמית. בשל מניע זה הן אף מגבילות את תשלומן לשיעור הקלקה של 3%-4% וכל הקלקה מעבר לכך אינה מזכה את האתר בתשלום.

בשלב השני התפתחו מודלים המתעתדים לכמת באופן מדויק יותר את אפקטיביות הפרסום ולתמחרה בהתאם. ראויים לציון מספר מודלים במיוחד:

עלות פר הנחיה (CPL – Cost Per Lead) – העלות למפרסם נגזרת ממספר המשתמשים שנרשמים אצל המפרסם, או שמציגים עצמם למפרסם כמעונינים במוצר. מודל זה מיועד בעיקר לקדם שירותים שונים או מוצרים הניתנים בחינם כאשר מטרת המפרסם היא להפיץ את מוצריו. התעריף הנגבה על פי מודל זה נע בעיקר בין 0.05 דולר ל0.20- דולר פר משתמש שנרשם/הציג עצמו. הואיל ורוב מודעות הפרסומת מציעות, כאמור, שירות בחינם, בעל האתר נהנה מערך מוסף אותו הוא מציע לגולשים באתרו.

עלות פר Email (CPE – Cost Per Email) –העלות למפרסם נגזרת ממספר כתובות ה- Email המופנות לרשימת התפוצה שלו. גם על פי מודל זה לא נדרש כי המשתמש יוציא כסף לפני שיתקבל תשלום עבורו. התעריף הנגבה על פי מודל זה נע בין 0.10 דולר ל0.25- דולר פר משתמש. מודל זה עושה בדרך כלל שימוש בקישוריות על ידי טקסט ולא על ידי מודעות. ניצול מרבי של המודל מתקבל כאשר קיימת התאמה בין אופי האתר לבין אופי הקישור המאלץ את המשתמש להשאיר את כתובתו האלקטרונית. כך למשל, אתר הומור יכול להציע לאורחיו שירות חינם של "בדיחת היום" אשר יינתן לכל מי שיירשם אליו. אסטרטגיות נוספות ל"לכידת" לקוחות הן למשל לפנות ישירות ללקוחות על פי רשימת התפוצה של האתר ולהציע להם להירשם לרשימת תפוצה של אתר אחר (בתחום עניין דומה), או למשל לצרף את הבקשה להירשם לשירות החיצוני בצמוד לבקשה להירשם לשירות אותו מציע האתר עצמו.

עלות פר מכירה (CPS – Cost Per Sale) – העלות למפרסם נגזרת ממספר המשתמשים שהופנו אל המוצר ושקנו אותו בהתבסס על הפרסומת.

שלושת המודלים הנ"ל מתאימים במיוחד למפרסמים ולאתרים עשירי תוכן שהיקף הצפייה בהם בינוני, הואיל והם מכוננים עלויות כפונקציה למאמצי הפרסום ומטילים את האחריות לניתוב צופים על האתר. בשנת 1999, 50% מהכנסות הפרסום ברשת נבעו ממודלים המשקללים יחד עם המודלים המסורתיים גם את שלושת המודלים הללו.

עם זאת מודלים אלו עלולים להיות מסוכנים לאתרים המתבססים על הכנסות מפרסום שמתאפיינים בהיקפי צפייה גדולים (דוגמת הפורטלים המובילים). מודלים אלה יגרמו לאתרים שכאלה להיות תלויים בהצלחת המפרסמים כך שאם המוצר המתפרסם הוא רע, סובל משוק קטן או שאתר הבית של המפרסם אינו מרשים, רווחיהם יקטנו משמעותית הואיל ופחות צופים יקנו את המוצר.

המודלים המוזכרים יכולים לצאת אל הפועל באופן חד-מדרגי או דו-מדרגי (One/Two Tier Commission). על פי מודל חד מדרגי משולם סכום לאתר בו הופיעה הפרסומת או הקישורית הישירה בהתאם לקריטריונים שנקבעו, ולו בלבד. במודל דו-מדרגי משולם סכום לא רק לאתר בו הופיעה הפרסומת או הקישורית אלא גם לאתר בו מופיעה פרסומת או קישורית לאתר בו מופיעה הפרסומת הישירה. כפועל יוצא התשלום לאתרים מהמדרג השני עבור פעולה של משתמש נמוך בשיעור משמעותי מהתשלום לאתרים מהמדרג הראשון.

לאחרונה החל להתפתח מודל שונה בתכלית המקרב בין מודל ההכנסות מפרסומת למודל העמלות:
מודל חלוקת הכנסות (RS – Revenue Sharing) – המודל מתבסס על שותפות בין אתרי התוכן, ספקי האינטרנט (ISPs) והמפרסמים, לחלוקת סיכונים ותגמולים עבור העברת תוכן (כולל פרסומות) לצופים. למודל זה, להבדיל מהאחרים, יש השפעה גדולה יותר על האתרים, כמו למשל על האופן בו האתר מציג את תוכנו. ההשפעה האפשרית של המודל היא כה עמוקה ורחבת היקף, עד שיתכן שהתבססותו תגרום לספקי האינטרנט לשנות את שיטת התימחור כך שייקבע תעריף בסיסי עבור חבילת שירותים מינימלית והמחיר יעלה ככל שתותר הגישה ליותר אתרים אטרקטיביים.

בחטיבת הטכנולוגיה ב KPMG סומך חייקין מאמינים כי חברות האינטרנט אינן יכולות לפעול לעולם על ידי מכירת חלום. מציאת מקורות הכנסה ואפיונם הנה אחת המכשלות הגבוהות של חברת אינטרנט "להתרומם". בסופו של דבר, יזמי אינטרנט, העומדים לפני קביעת המודל המיטבי עבורם, צריכים לקחת בחשבון מכלול של היבטים כמו למשל: אופי האתר, היקף התנועה הצפוי באתר, אופי הגולשים שיתעניינו באתר, אופי המוצרים והשירותים שיתפרסמו באתר, כוחן של החברות המפרסמות באתר והרשימה עוד ארוכה.

* שלומי קלסי הוא מנהל תחום הליווי העסקי ואורן הילינגר הוא מחטיבת הטכנולוגיה
ב- KPMG סומך חייקין

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח