ממצאי מחקר על ניהול פרשת משבר 'רמדיה' בתקשורת:

מחקר שבוצע במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון קובע כי בחינת התנהלותה של חברת "רמדיה" במשבר שנחשף לראשונה בנובמבר 2003, שהיום נפתח המשפט של בכיריה, מראה רגרסיה דרמטית במאזנים ובדו"חות הכספיים וירידה חדה בהיקף המכירות בזמן המשבר ואחריו, עד כדי קריסת החברה ומכירתה לבעלים חדשים.



המחקר, שבוצע על ידי מארי מיכאלי במסגרת עבודת תזה לתואר שני, בחן את סוגיית ניהול משברים בתקשורת, תוך התמקדות בשתי פרשיות: משבר חברת "רמדיה" ומשבר גילוי הסיליקון בחלב מתוצרת חברת "תנובה" (1995). לדברי מיכאלי, המסקנה המתבקשת לכאורה היא כי התנהלות תקשורתית שלא על פי הכללים היא שהביאה לקריסת חברת "רמדיה"; ואולם, היא מסייגת כי "במקרה של "רמדיה", יהיה לא סביר לייחס את התוצאות העסקיות הקשות באופן אבסולוטי לאסטרטגיה התקשורתית שבה נקטה החברה בזמן המשבר. במקרה זה חובה להביא בחשבון גם את חומרת הסוגיה, גודל הנזקים והפגיעה הקשה בציבור, בבואנו לנתח את הממצאים ולהסיק מסקנות".



משבר "רמדיה" התפתח בעקבות מותם של שלושה תינוקות, אשר נגרם כתוצאה מחסר בוויטמין 1B בתחליף האם הצמחי. החסר נוצר כתוצאה משינוי הפורמולה של תחליף האם שנערך בחברת "הומנה" הבינלאומית. נוסף למות שלושת התינוקות, נגרם נזק בריאותי קשה לכ-עשרים תינוקות נוספים. הפרשה עוררה סערה רבה בקרב הציבור ויצרה משבר אמון גדול בשל השקרים הרבים אשר התגלו לאורך כל הפרשה ולאחריה.



מבצעת המחקר מאבחנת ששה שלבים בניהול התקשורת בזמן משבר שבאחרון שבהם-שלב הפקת לקחים – לא ניכר, לדבריה, כל תהליך לימוד והפקת לקחים מצד חברת "רמדיה". המנכ"ל לא פוטר והמשיך לכהן בתפקידו. "למרות כל ניסיונותיה, לא הצליחה "רמדיה" להתאושש ולבסוף נמכרה ל"שמן תעשיות" ב-15 מיליון ₪.



החידוש שמחקר זה מציע טמון בבחינת התנהגות הצרכנים לראשונה כפונקציה של ניהול ה"רושם" הארגוני בזמן משבר. המסקנה המרכזית העולה מן המחקר היא כי לניהול משברים באמצעות התקשורת נודעת השפעה רבה על לקוחות החברה, הן באופן ישיר והן באופן עקיף.



ההחלטה על אסטרטגיית הניהול המתגוננת ב"רמדיה" הובילה לדפוס התנהגות בקרב הצרכנים אשר התאפיין בעיקר ביציאה. ייתכן כי ההתנהלות התקשורתית של ראשי "רמדיה" הובילה את החברה לאיבוד נתח שוק גדול ומשמעותי ולהפסדים כלכליים רבים, מעבר לנזק התדמיתי שיהיה קשה לשיקום. האדישות שהפגינו אנשי החברה כלפי הציבור יצר אנטגוניזם אצל המשפחות ובקרב הציבור. לבסוף, על אף כל ניסיונותיה הבלתי מוצלחים של "רמדיה" לשיקום תדמיתה, בעלי החברה נאלצו למכור את החברה.



"במסגרת המחקר פנינו ללקוחות החברות באמצעות סקר דעת קהל על מנת ללמוד את תפיסתם את החברות ומידת נאמנותם אליהם (כפונקציה של האסטרטגיות אשר ננקטו על ידן). ממצאי המחקר לימדו על הפגנת אמון הציבור בפני חברה אשר מפגינה התנהגות יוזמת ונוטלת אחריות על מעשיה. בנוסף, ניתן להבחין כי חברה אשר נקטה באסטרטגיה מתגוננת או נסחפת, תזכה באופן ישיר ליציאה- עזיבת לקוחותיה, בעוד חברה אשר תבחר באסטרטגיה יוזמת תזכה לשמר את לקוחותיה על אף המשבר" , מציינת מיכאלי.



מצ"ב קישורית למחקר המלא המופיע באתר האינטרנט של המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון.


https://cmsprod.bgu.ac.il/humsos/departments/masscom/tezot/

אולי יעניין אותך

 וקס צילום עדו לביא (Large)
 צוואר הרחם - האגודה למלחמה בסרטן
 חיים בריא מפחית משמעותית את הסיכון לסרטן - תמונה אילוסטרציה - האגודה למלחמה בסרטן-022
cpgr-sm-key-visual-1920x1080

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח