סטטוסים מכפישים – יש מה לעשות!

הרשת סערה בימים האחרונים עקב פרסומים באתרים השונים, כי אתר "סטטוסים מצייצים" מכר סטטוסים כפרסומות סמויות תמורת אלפי ועשרות אלפי שקלים, זאת מבלי ליידע את הגולשים כיאות ובניגוד לחוקים של פייסבוק עצמה. בעקבות כך, הודיעה פייסבוק אתמול על הורדת העמוד מהרשת החברתית לצמיתות.



אינני מצוי בפרטים ביחס ל'סטטוסים מצייצים', וייתכן שכלל לא נמכרו בדף זה סטטוסים פוגעניים, אולם תופעה שכזו שבה מועלים סטטוסים שכל מטרתם לחסל מתחרים עסקיים, רווחת וידועה בארץ ובעולם – עוד הרבה לפני פרוץ הפרשה הנוכחית.



תופעת ה"שיימינג" ברשת הולכת ותופסת תאוצה. אם בתחילת הדרך היה נדמה שהיא מהווה כלי בידי האזרח הקטן והנרמס – אל מול התאגיד המרושע והדורסני – התפתחה במקביל תעשייה כלל לא תמימה – שכל מטרתה היא חיסול כלכלי.



הקלות הבלתי נסבלת שבה מעלה גולש סטטוס פוגעני נגד עסק או אדם, ועושה לו "שיימינג" (הבכה או "ביוש") יוצרת מצב מתמשך של לינצ'ים ציבוריים – וגזירת דין ללא משפט.



לפני מספר חודשים סערה הרשת לאחר שנטען שברמן שעבד בבר תל אביבי מוכר, אמר לחיילות במדים שאינן רצויות במקום, וכי לא "אוהבים פה את הצבא", ובעקבות כך נקראו קריאות להחרים את הבר. בדיעבד התברר כי הדברים נאמרו בבדיחות הדעת שלא הובנה כהלכה, אולם הנזק התדמיתי נעשה – והבר חווה שפל בלקוחות.



במקרה אחר, פורסם פוסט בפייסבוק, לפיו בעל מכולת מאזור הדרום, לא החזיר עודף כנדרש. בעל המכולת הכחיש את הנאמר, הגיש תביעת דיבה וזכה בסך של 10,000 ₪ פיצויים. האם הוחזר כבודו האבוד, לאחר שהוכפש קבל עם ועדה?



במקרה אחר, שהובא לשולחני, פורסם כי מוסד מוכר ומצליח בתחום ההוראה "נסגר", על אף שלא היו דברים מעולם. מובן, כי פרסומים שכאלה עלולים לגרום, ואף גורמים בפועל – נזק תדמיתי חסר תקדים לאותו מוסד – והוא נקט בצעדים מתאימים נגד המכפישים.



היכולת לרכוש סטטוסים על ידי בעלי מקצוע, כדי לפגוע בעסק או אדם, הופכת את רשת האינטרנט לנפיצה במיוחד עבור בעלי עסקים – קטנים כגדולים. קשה לבנות מוניטין, אך קל להרוס אותו באבחה אחת – תוך הסתתרות מאחורי גבו של אזרח מן השורה – שהעלה כביכול סטטוס נקמני.



אך לבעיה החריפה הזו קיימות תרופות משפטיות. הרבה מאד נפגעים מהשנים האחרונות פנו לבתי המשפט, מצאו סעד לפגיעה ופיצויים ראויים – וכן, חשוב מכל – הכרה מחודשת בשמם הטוב. כל אדם או בעל עסק, הרואה עצמו מוכפש, יכול לפנות בבקשה לסעד זמני לבית המשפט ולדרוש את הסרתו של הפרסום המכפיש. כמו כן, ניתן לפנות לאתר המאחסן (פייסבוק, אתר הפורומים וכיו"ב) כדי לדרוש את הסרת הפרסום ועוד.



אם המדובר במנוע חיפוש המשלים שורות חיפוש בצורה עצמאית – ובעצם העלאתן קיימת הכפשה קשה – גם כאן אין מה לומר נואש. לכאורה מדובר ברובוט המשלים חיפושים רווחים של גולשים – אך עדיין לא מדובר במכה משמיים – וצעדים משפטיים מתאימים יכולים להסיר את החרפה.


מעבר להורדת ההכפשה – ניתן במידת הצורך, ואף מומלץ למי ששמו הטוב הוא הדבר היקר לו ביותר – להגיש תביעת פיצויים בשל הסטטוס הפוגעני, ולהיפרע כספית מהמפרסם – תהליך ארוך יותר, אך לעיתים קרובות – משתלם.



כולי תקווה שיתברר לבסוף, שב'סטטוסים מצייצים' נמכרו רק סטטוסים פרסומיים תמימים ומועטים, אך מהודעת פייסבוק עולה שככל הנראה הדף הפופולארי לא יעלה שוב לרשת. חרף כך, אני סמוך ובטוח שדפים דומים, אולי אפילו של אותם מפעילים – ימשיכו לעורר עניין רב בקרב הגולשים בישראל.



אך כלל שיתברר שקיימים דפים ברשת שנמכרו בהם הכפשות בתשלום – הדבר בהחלט יכול לפתוח פתח לתביעות על פגיעה בשם ותביעות נזיקיות מצד הגופים שנפלו קורבן למעשה.



עו"ד שלומי ויינברג https://www.shlomiweinberg.co.il/ משמש יו"ר ועדת לשון הרע במחוז ת"א והמרכז בלשכת עורכי הדין. עוסק בתחום לשון הרע ברשת האינטרנט.

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח