סיבה אחת לחשוב פעמיים על תחרויות פייסבוק

תחרויות בפייסבוק הפכו להיות ברירת המחדל של עסקים רבים הפועלים ברשת החברתית, בעיקר עסקים קטנים שאין להם משאבים רבים, ובעיקר בצורתה הבסיסית בסגנון – "רוצים לקבל את ה XXX המדהים שלנו, שתפו ולחצו לייק לעמוד, ואולי תהיו בעליו הגאים".


ההגיון שמאחורי תחרויות שכאלה ברור – אנשים אוהבים לקבל מתנות, בתמורה לסיכוי לקבל מתנה אנשים יסכימו לעשות פעולה קטנה – כגון לחיצת לייק או שיתוף – והעסק עצמו יזכה לחשיפה. התוצאות של פעולות מסוג זה הן לרוב מרשימות וקורצות במיוחד לבעלי העסקים, בהשוואה לטכניקות שיווק אחרות, ובמיוחד כאשר לעסק אין כסף רב להשקיע בהפקה של תוכן ויראלי יקר או בהפקת קמפיינים גדולים. אם התחרות נבנית בהקפדה וכמו שצריך הלייקים והשיתופים נצברים במהירות ונדמה כי העסק מתחיל לעלות על גל שימשוך אותו לגבהים חדשים.


ההשפעה על המותג


אך בעוד התחרות מייצרת גל שמושך את העסק בבירור כלפי מעלה, קשה יותר לזהות לאן מושכים הזרמים שמתחת למים. בעוד הלייקים הם הקצף שרואים כשנמצאים על הגל, ייתכן מאוד שנוצר סחף מתחת לגל בדיוק בכיוון ההפוך, וכאשר הלייקים ידעכו העסק ימצא עצמו עמוק תקוע באמצע ים המותגים העצום אפילו יותר מאשר בנקודת ההתחלה.


יש לכך מספר סיבות, שאחת מהן, כפי שיסכים כל מנהל מדיה חברתית, היא שהתחרויות מושכות "מקצועני" תחרויות – המתייצבים באופן קבוע בכל תחרות – עם פרופילים שמשתפים בתדירות כה גבוהה תמונות של מותגים שאף אחד לא מתייחס אליהם, שלא לדבר על פרופילים מזויפים למטרה זו בלבד. מספיק לבקר באתר (https://www.hagralot.info/) ובפורומים דומים כדי להבין את רמת המקצוענות.



הפסיכולוגיה של כולנו


אבל מאחורי סיבה זו עומדת סיבה בסיסית ויסודית יותר, הנעוצה במנגנון הפסיכולוגי של כל אחד מאיתנו, ושגורמת לפגיעה במותג. כמעט בכל אחד טבוע מנגנון של עקביות – צורך להישאר עקבי עם פעולות שעשינו או החלטות שקיבלנו בעבר. אפשר לקרוא לזה שכנוע עצמי.


זהו אחד מהמנגנונים החזקים שמשווקים חכמים יודעים להפעיל כדי לגרום לפעולה רצויה. לדוגמא, לקוח שמילא שאלון בו הצהיר כי X הוא מותג מועדף עליו, יש סיכוי גדול בהרבה כי בפעם הבאה שיעמוד בבחירה איזה מותג לבחור יבחר ב- X. גם בגלל המאפיין הנ"ל אבל לא רק, גם כדי לעמוד בהצהרה שהלקוח עשה. הדברים מתחזקים כאשר ההצהרה או הפעולה של הלקוח נעשית באופן פומבי. את המנגנון הזה ניתן לראות בפעולה כאשר בקבוצות להרזיה. כאשר חבר בקבוצה עומד בפני הפיתוי של גניבת פרוסת עוגה לפה, הוא נבלם על ידי המחשבה על ההתחייבות שביצע מול אחרים. המנגנון הפסיכולוגי הזה כה חזק, עד שאפילו אם אדם עשה טעות בבחירה שלו או בהצהרה שלו, הוא יעדיף לעיתים קרובות למצוא צידוק לטעות מאשר להודות בטעות שעשה. הרבה פעמים נראה זאת אצל אנשים שנכנסו לכתות או נפלו קורבן למוצרים מפוקפקים וכל מיני פרמידות. כאשר מאמתים אותם עם הטעות הם רק מחזקים את טענותיהם כדי להגן על הבחירה.



העוצמה והבעיה עם תחרויות פייסבוק


שיתוף בפייסבוק מכניס אנשים לתהליך דומה, וזו חלק מהעוצמה השיווקית של הרשתות החברתיות. אדם ששיתף פוסט בפייסבוק למעשה מביע הזדהות עם המסר של הפוסט ובעקיפין או באופן ישיר עם המותג שמאחוריו. מותגים שמצליחים לייצר ויראליות נהנים מכך מאוד, ולמעשה המותגים מייצרים מחויבות אליהם מצד הלקוח. אם שיתפתי פרסומת ויראלית של מאונטיין דיו, אני מכריז ברש גלי כי יש לי יחס למותג, ומכאן מתחיל מסע שכנוע עצמי לכך שזה המותג האהוב עליי.



אבל בתחרויות פייסבוק מהסוג שמוזכר לעיל הדברים משתנים. הסיבה המרכזית והברורה שלי לשיתוף היא לא רצון אמיתי לשתף אלא הפרס. וכאן המנגנון הפסיכולוגי נשבר ומתחלף במנגנון פסיכולוגי אחר – כאשר אנו מקבלים תגמול כספי על פעולה, אנו מפחיתים מהערך שלה. נניח ויש לנו עובד שעושה את משימה מסוימת בצורה מעוררת השראה כחלק מהעבודה הרגילה שלו – נגיד הכנת מצגת ללקוחות – כי הוא חושב שהיא מעניינת או שהיא חשובה להצלחת החברה או כדי לסחוט קריאות התפעלות ממנהליו . אם ניתן לו תגמול כספי עבור המשימה, מאותה נקודה הוא יתחיל למדוד את המשימה בשווי כספי, ויחליף את המוטיבציה הפנימית במוטיבציה חיצונית. שווי המשימה יתחיל להימדד בכסף.



מתן פרס עבור שיתוף בפייסבוק מחליף את האמונה הפנימית שלנו במוטיביציה חיצונית. לכן לא רק שאנו לא מחברים את המשתפים למותג, אלא אנו אף פוגעים בערך המותג בעיניו. בקצרה – המותג הופך להיות זול. דווקא העסקים הקטנים שכל כך מסתמכים על סוג זה של קידום, הם הרגישים ביותר לפגיעה שכזו בערך המותג, שלעיתים הוא נמוך ממילא.



לכן, עם הפסיכולוגיה של הלקוח הסופי לנגד עינינו, לפני שנגשים לתחרות פייסבוק נושאת פרסים מסוג "שתף ושכח" כדאי לחשוב פעמיים על ערך המותג והטווח הארוך.

אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח