טיפ בתקשורת שיווקית – סוף השנה. כמה שאני שונא סיכומים
לקראת סוף השנה נתקפים אנשים סביבי אווירה של "סיכומים".
זה מתחיל ב"כמה עליתי במשקל", "כמה הרווחתי" וכאלה, וממשיך ל"האם ביצעתי השנה את כל שלבי הטקטיקה שרשמתי באסטרטגיה השיווקית" צריך לסכם, ומהר, זאת התחושה. מי שלא מבין מקבל תזכורת בכל פעם שהוא נכנס לחשבון הפייסבוק. העיצוב לא-מי-יודע-מה: "הצג את סיכום שנת 2012 שלך"! ברגעים האלה הדבר כמו בקול המתכתי של ג'י פי אס: "מתחיל חישוב מסלול מחדש". האחרון שאתה רוצה לפגוש כרגע הוא מתכת, או רובוט ללא רגש. רוצה לומר: כאן אין הנחות ואין עם מי לדבר. הגיע זמן הסיכומים ורצוי "לסכם ביחס לאחרים" . אמפטיה במיטבה.
הלחץ הזה של "לשבת ולסכם" מזכיר לי את התחושה העגמומית הקיימת אצלי בכל יום הולדת, ואולי משום כך אני תמיד דוחה את החגיגות לתאריך העברי (כ"ט באלול) זהו מועד הרבה יותר נוח משום שהוא נופל על ערב ראש השנה וכל תשומת הלב עוברת למאכלים ולאורחים. מניחים לי. עד שקמה מישהי שאוחזת בידי (ולפעמים אוחזת גם בגרוני מזה כמעט 30 שנה) ומגלה לכולם את מה שאני מנסה להצניע. ומה אני אמור לעשות כעת- להציג את המדליות שקיבלתי ?
פעמים רבות אני נתקל בבעלי עסקים שבתשובה לשאלה שלי עונים לי "לא הייתה על העסק שלי שום חשיפה תקשורתית השנה". סיכום מדיה-אם תרצו. זוהי שורת מחץ פסימית שנאמרת לא בערב השנה החדשה ולא ביום הולדת, והיא מעידה יותר מכל על חוסר מודעות, יותר מאשר על העדר חשיפה תקשורתית בפועל. "באמת ?" אני שואל "לא הפקת כרטיס ביקור בווידאו, אין לך שום מכתב או עדות מלקוח, אתה לא נתת הרצאה בקבוצות נטוורקינג, לא פרסמת השנה שום פוסט מעניין ברשתות חברתיות – כלום ?" "אהה" – נשמעת התשובה, "לא ידעתי שאתה מתכוון לזה".
מנהלי שיווק בארגונים לא יבינו זאת. בעל עסק קטן הוא גם המומחה בעסק וגם מנהל ההדרכה, השיווק, הכספים ומנהל התפעול. ואולי משום כך הוא בורח מה"סיכום", כי היומיום שלו באמת די סיזיפי. כן, אבל – כמו שנהוג לומר במקומותינו, מכאן ועד מסקנה פזיזה, הדרך ארוכה. מה שחסר לתחושת הסיכום החיובית הוא ארגון וריכוז מוצרי התקשורת השיווקית בצורה כזו שיהיה להם נפח. להציג תמונות במחשב נייד או באיי פד זה יעיל מאוד בעבודת היומיום, אולם אם תפיק מהחומר הזה משהו שניתן גם להחזיק ביד, תהייה כאן תחושה פיזית של כמות.
כיצד עסקים קטנים יכולים לתפוס תשומת לב לקראת השנה האזרחית החדשה ? כדאי לנסות לנקוט בגישה בה אני נוקט, ואותה אני מלמד בהרצאות ובסדנאות שלי גישה של "שיפוטיות סכום אפס"
כותב המאמר הינו מרצה במוסדות ובארגונים בנושאי תקשורת שיווקית מחוץ לקופסא, ומנחה סדנאות בתקשורת שיווקית מופרעת .
הקים וניהל שנים רבות את יחסי הציבור של אתר התיירות "נאות קדומים" ליד יער בן שמן, נוהג לנמנם כל יום משעה שתיים ורבע ועד רבע לארבע בצהריים