בתחילת חודש מרץ החל משבר הקורונה בישראל, שבמהלכו נאסרה התקהלות, ובתוך כך מועדוני ההופעות ואולמות האירועים נסגרו. כל תעשיית ההפקות, המוזיקה, התרבות והאמנות בישראל הוקפאה וספגה פגיעה אנושה. קבוצת זאפה, הנחשבת לגוף המוזיקה המוביל בישראל המחזיקה ומפעילה את מועדוני זאפה בפריסה ארצית, אמפי שוני, זאפה LIVE פארק ראשל"צ, כרם ברקן ולוקיישנים נוספים למופעים בכל הארץ, נפגעה באופן מיידי מהמציאות החדשה.
קבוצת זאפה הבינה הבינה כי משבר הקורונה שם זרקור על הצורך ב"מדורת שבט", ובאמצעות מיזם 'זאפה לייב', הדגימה כיצד בעתות משבר לאומי ועולמי, הישראלים בוחרים להתכנס למיינסטרים ולצפות בערוצי הברודקאסט המרכזיים, המתפקדים הלכה למעשה כטלוויזיה ציבורית. זאפה הצליחה בתוך שעות בודדות מרגע גיבוש הרעיון להקים אולפן, לרתום בין לילה ליוזמה חברות מסחריות וגופים עסקיים מהחזקים במשק הישראלי: בנק הפועלים, קוקה -קולה, אשמורת, רולדין, פרוקטר אנד גמבל וטמפו.
– קבוצת זאפה חברה לקשת 12 ויחד פיצחו מוצר חדש שענה על מגוון צרכים מידיים ודו צדדיים
– מענה לתעשיית המוזיקה ששותקה ונמצאת במצוקה ובמקביל מענה לקהל צרכנים שמצוי
בבידוד. במובן זה, היוזמה והתזמון מדגישים יותר מכל את החדשנות והרלוונטיות של
מיזם "זאפה לייב". המוצר והמחויבות אליו מכל השותפים בו, קבוצת זאפה, קשת
12, נותני החסות , האמנים וכל התעשיה שמקיפה אותם, הקרינו על הצלחתו והתקבלותו של
זאפה לייב בקרב הקהל. בעבר, הייתה תפיסה שפורמט ההופעות הוא לא מוצר טלוויזיוני
שמתאים לטלוויזיה מסחרית, ואין לו ערך לצופים. פרדיגמה זו נשברה לחלוטין, כאשר
הקהל קיבל ברצון ובהערכה הופעות חיות ששודרו מלוקיישנים שונים ריקים מקהל: מועדון
זאפה, פארק הירקון גני יהושוע, גג עזריאלי ת"א, בנוכחות של אנשי צוות בודדים
בקהל ועל הבמה. צרכני ההופעות החיות, והקהל הרחב, היו פתוחים להשקת המוצר
הטלוויזיוני החדש שהוצע להם שהפך לחוויה חברתית חדשה. זאפה לייב הוא מהמיזמים
הטלוויזיוניים הזכורים מתקופת הקורונה, הן בשל החלוציות שלו והן מפני שהוכיח שאפשר
לייצר פתרונות יצירתיים למצב ולהמציא עצמו מחדש, בעת משבר ובזמן אפס.
פרויקט "זאפה לייב" אפשר לארח ולהביא בכל ערב את
מיטב האמנים לסלון בית ישראל ללא עלות, מה שאפשר לקהל בבית ליהנות מחויה תרבותית
מבלי שהדבר יהיה כרוך בהוצאה בתקופה בה ישראלים דואגים לא רק לבריאותם אלא גם
למצבם ועתידם הכלכלי. במסגרת המיזם, שודרו עד כה באופן כמעט יומיומי למעלה מ- 100
הופעות חיות של האמנים המובילים בארץ מבלי שהקהל יצטרך לצאת מהבית.
בעקבות
ההצלחה הכבירה של "זאפה לייב", החליטו בקבוצת זאפה להרחיב ולפתח המיזם לאפיקי
פעילות נוספים:
·
מיזם משאיות זאפה, מופעים ע"ג משאיות בפריסה ארצית שהביאו
את הבידור והמוזיקה לערים השונות ועד לפתח בתי התושבים.
·
מופעי מרפסות במלונות, שת"פ קבוצת זאפה עם רשת מלונות
ישרוטל, שת"פ שאפשר בצורה יצירתית לאורחי המלון להמשיך וליהנות ממופעי מוזיקה
איכותיים
·
'זאפה
לייב' מפארק הירקון גני
יהושע – מיזם שנולד בבסיסו לקיום הופעות בקפסולות לקהל של 1000 איש בהתאם למתווה
והנחיות משרד הבריאות, אולם עם התפשטות הקורונה והאיסור על קיום מופעים בפני קהל,
קבוצת זאפה חברה שוב לשידורי קשת 12 ויחד המשיכו את שידור המופעים ללא קהל מגני
יהושע פארק הירקון
·
זאפה לייב מגג עזריאלי – לאור אלפי התגובות
המרגשות של הקהל בבית הצמא למוזיקה ולהופעות, המשיכה קבוצת זאפה את מיזם ההופעות "זאפה
לייב" ללא קהל והפעם מאפי בגג עזריאלי תל אביב
לפרויקטים שתוארו נחשפו למעלה מ- 76% ממשקי הבית בישראל – 3.15 מיליון איש.
ההופעות הניבו בממוצע % 7.6 רייטינג- עלייה של 46% ביחס לממוצע רצועת השידור בשנה
האחרונה. הופעת הפתיחה של פרויקט זאפה לייב עם עידן רייכל הניבה, 14.5% רייטינג
והופעת הנעילה עימו ששודרה בצהרי יום העצמאות, הניבה 8.4% רייטינג.
המופעים זכו לתהודה חריגה בהיקפה ולתגובות אוהדות חסרות תקדים ברשתות החברתיות של
הנאה מהמיזם, סולידריות ואחווה. אינספור צופים תיעדו עצמם צופים בהופעות, בתמונות
ובסרטוני וידיאו בהם הם נצפים שרים ונהנים מ"הופעה פרטית" בסלון ביתם.