סקר חדש שנערך בקרב חברי האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות, עמם נמנים בעלי משרדים פרטיים, דוברים בחברות עסקיות ובשירות הציבורי מעלה מסקנות מרתקות אודות המקצוע. הסקר נערך לרגל אירוע האריה השואג 2006, באמצעות טכנולוגיית סקרים חדשה באינטרנט הנקראת פולימטר, מבית מכון הסקרים Market Watch. למשתתפים בסקר הוצגו מגוון שאלות בנושא תחרות האריה השואג, עבודתם השוטפת של המשרדים וכן השירותים ללקוחות.
כ – 40% מאנשי יחסי הציבור דיווחו כי הם עושים יחסי ציבור למשרדם במידה רבה או רבה מאוד, 43% במידה מעטה, כפי שעולה מהאיור הבא.
למעלה ממחצית מאנשי יחסי הציבור, כ – 55% מסכימים במידה רבה שמשרד המתמחה בתחום מסוים צריך לדרוש ריטיינר גבוה יותר מהמקובל (כמו רופא מומחה) 15% מסכימים במידה נמוכה עד נמוכה מאוד ו 26% "ככה ככה", 4% לא יודעים.
פרס "האריה השואג"
יותר ממחצית מאנשי יחסי הציבור 54% ימנפו את הזכייה בפרס האריה השואג. הם יעשו זאת על ידי מכתבים ללקוחות הקיימים ובציון העובדה בהצעות ללקוחות חדשים, במידה ויזכו בו. כרבע מהם יניחו את הפרס על המדף. כפי שעולה מהאיור הבא.
40% מאנשי יחסי הציבור סבורים כי קבלת פרס "האריה השואג" היא דרך אפקטיבית יותר להשגת לקוחות בעתיד, בהשוואה לפרסום בדפי זהב שצוין על ידי 17% מהמשתתפים בלבד. 30% לא הביעו העדפה לאף אחת מן הדרכים.
תוכן שיווקי
למשתתפים בסקר הוצגה שאלה בנושא הטיפול בתוכן השיווקי. מהסקר עלה כי 39% מאנשי יחסי הציבור חושבים כי משרדי יחסי ציבור צריכים לטפל בתחום התוכן השיווקי. כשליש (29%) חושבים כי משרדי פרסום צריכים לטפל בתחום התוכן השיווקי ול- 26% לא הייתה העדפה.
עבודה שוטפת
למשתתפים בסקר הוצגו שאלות מתחום עבודתם השוטפת מהן עלה כי כשני שליש 62% נוהגים לבצע פולו אפ ולהתקשר לעיתונאי לעיתים קרובות על מנת לוודא שההודעה שלהם התקבלה, 13% נוהגים להתקשר לפעמים ו 18% נוהגים להתקשר בתדירות נמוכה.
כשני שליש (66%) מאנשי יחסי הציבור נוהגים במידה רבה להוסיף כותרות משנה להודעות לעיתונות שלהם, כ – 15% עושים זאת רק לעיתים ו 2% בלבד במידה מעטה.
רוב מוחלט של אנשי יחסי הציבור 70% ציינו כי הניסיון המקצועי חשוב יותר בשכירת עובד חדש מאשר הלימודים, היתר, כ – 30% ציינו כי הלימודים חשובים.
כשני שליש מאנשי יחסי הציבור נותנים ללקוחותיהם שירותים שהם מעבר לקשרי עיתונות במידה רבה, 8% בלבד נותנים שירותים אלה במידה מעטה.
כמחצית אנשי יחסי הציבור (53%) דיווחו כי הם נוהגים לטפח עיתונות מקומית גם אם היא קטנה. כשליש מן הנסקרים ציינו כי הם עושים זאת במידה רבה מאד. 13% בלבד ציינו כי הם נוהגים לטפח את העיתונות במידה מעטה בלבד.
כ – 45% מאנשי יחסי הציבור הינם בעד ראיון בלעדי, 17% נגד, ו 28% לא הביעו עמדה ברורה לגבי הנושא.
רוב אנשי יחסי הציבור, כ – 59% נוהגים במידה רבה לגזור קטעי עיתונות.
כשליש מאנשי יחסי הציבור ימליצו ללקוחותיהם במידה רבה להשתתף בראיון עיתונאי "בנעלי בית", וכשליש ימליצו על כך במידה בינונית.
תדמית המקצוע
למשתתפים בסקר הוצגו שאלות מתחום תדמית המקצוע, מהן עלה כי יותר משני שליש (73%) מסכימים במידה רבה כי מקצוע יחסי ציבור ודוברות נראה נוצץ מבחוץ אך הוא בעצם עבודה סיזיפית ואפורה. יותר משני שליש (68%) מסכימים במידה רבה למשפט כי "תמונה שווה 1000 מילים".
יותר ממחצית אנשי יחסי הציבור (56%) מתנגדים לשימוש במושג יחצ"ן, 15% בלבד מצדדים בו ו 19% לא הביעו עמדה ברורה לגבי הנושא.
הסקר נערך בקרב חברי האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות לרגל אירוע האריה השואג 2006, בו יוכרזו הזוכים בתחרות השנתית של ענף יחסי הציבור, באמצעות טכנולוגיית סקרים חדשה באינטרנט הנקראת פולימטר, מבית מכון הסקרים Market Watch. התחרות נערכת ביוזמת האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות ומטרתה לעודד מצוינות בין העוסקים ביחסי ציבור, דוברות וייעוץ תקשורת בישראל. האירוע יערך ביום שישי הקרוב 7 ביולי באולם הקאמרי החדש בתל אביב בשעה 09:00.
בברכה,
נאוה עינבר
דוברת האריה השואג 2006
האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות