לאחרונה אני נתקלת ביותר ויותר אנשים שמדרבנים אותי להתחיל להפיק סרטונים והאמת שהגישה שלי בעניין זה ממש אמביוולנטית. מצד אחד אני לגמרי מבינה את היכולות של הכלי הנהדר הזה בהעברת מסרים באופן יעיל וממוקד, אך מנגד משהו בי לא ממש מתחבר אליו. אז החלטתי להעלות על הכתב את כל הבעד והנגד על הפקות וידאו ככלי שיווק, בתקווה לעשות סוג של סדר ולהגיע (אולי) למסקנה חד משמעית בנושא.
סרטון שיווקי – כל הסיבות מדוע מומלץ להפיק סרטון ?
מסר סמוי, מיתוג ואוירה
כשצופים בסרטון כל פרט בו מקבל משמעות – הבגד שלבשת, המיקום , מה קורה מסביבך, שפת הגוף שלך והאביזרים בהם הנך עושה שימוש, כן גם העט וספל הקפה המונחים על שולחנך הם פריטים חשובים שמעבירים את אווירת המותג. סרטון מעביר לא רק את המסר הגלוי, אלא גם את המסר הסמוי כמו האווירה של העסק ואת התחושה אותה חשוב למותג לשדר. זו דרך מצוינת לחזק את המותג ולהקנות לשפה השיווקית מימד נוסף, כך שלוותר על סרטונים זו טעות שיווקית חמורה.
סרטונים? גוגל מטורף עליהם.
סרטונים הם כלי מצוין המסייע בקידום אורגני של אתר. סרטון בדף הבית או גלריה של סרטונים באתר גורמים לגולשים להישאר בו זמן רב יותר. השהיה הממושכת של הגולש באתר היא סימן חיובי עבור מנועי החיפוש. הם מסיקים מכך באשר לאיכות האתר ולרלוונטיות של התוכן שבו לגולש, ועל סמך זה מקדמים אותו טוב יותר ברשת.
חשיפה ויראלית
סרטון עם תוכן איכותי, כזה שעשוי טוב , לא מתוחכם או מאולץ מדי, הוא דרך מצוינת לחשיפה ויראלית ברשת. במיוחד עכשיו כשפייסבוק כל כך בדרייב לקדם תכני וידאו וגם הפיד של Instagram יותר ויותר מתמלא סרטונים, מן הראוי לבצע שימוש בכלי הנהדר הזה לטובת יצירת ויראליות ברשת.
לא כל מה שנוצץ זהב הוא
סרטון טוב הוא סרטון אותנטי, כזה שמצולם בסביבה טבעית, כזה שלא מציג תוכן שיווקי מדי, אלא מדבר בצורה ישירה, פשוטה ובגובה העיינים. סרטונים כאלה מאוד קל לצלם. אם יש לך מצלמת וידאו עם חצובה, זה דבר נפלא, אך גם אם צילום עם הסמארטפון, יוכל להעביר את המסר בדרך פשוטה אך מאוד אפקטיבית. אני אישית הרבה יותר מתחברת לסרטונים הפשוטים ופחות לאלה עם התסריט שהוכן מראש, כזה שמבוסס על כתיבה שיווקית מובהקת, אפקטים גרפיים ועריכת וידאו מקצועית.
ובכל זאת, מדוע אם כן שיווק בווידאו הוא כלי שאינו מתאים לכולם?
לא ללכת עם העדר
השימוש בסרטונים ככלי שיווקי הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. עסקים ומותגים שרוצים לשדר מקוריות, אינם מעוניינים להשתמש בשטנצים שיווקיים ורוצים ליצור דרכים מקוריות לשווק את עצמם. כמוני למשל. עבורי זו היתה החלטה אסטרטגית שלא להפיק בשלב זה סרטוני וידאו, אלא להתמקד ביצירת תוכן בדרך אחרת. אז במקום להפיק סרטונים יצרתי פעילות שיווקית אחרת, כמו למשל שיחות מוקלטות עם קולגה בנושא של שיווק או הפקת לוח משימות שבועי ויומן השראה ממותג – מוצר מדף.
מי עובר מסך?
אין מה לעשות אבל חייבים להיות כנים. לא כולנו עוברים מסך. אם זה המראה, האינטונציה, המבטא או הקושי בהעברת מסר בעל פה. אם יש חסם מסוים, הוא מיד יורגש בסרטון. אז אם זו תחושתך, עדיף שתוותר. ביקורת עצמית, זה שם המשחק. תמקד את מאמצי השיווק שלך לערוץ בו תרגיש הכי נוח.
היערכות
דיברתי כבר על אותנטיות ועל כך שסרטון טוב לא מצריך השקעה רבה כמו שחושבים, ובכל זאת. סרטון הישר מהמקלחת עם חלוק ונעלי בית, זו לא בדיוק התדמית שתמכור מותג. עדין חשוב להיערך מראש לצילומים, להתלבש בהתאם, להכין אווירת רקע נעימה, לוודא שאין רעשים בסביבה ואפילו מומלץ להתארגן על אביזרים בצבעי המותג. אפשר תכשיט או בגד ואפשר מחברת ממותגת ליצירת שפה אחידה.
ביטוי עצמי
מה לעשות אבל יש אנשים שהרבה יותר טובים בלבטא את עצמם בכתב. אנשים שקשה להם מול מצלמה וכאלה שיש להם פחד קהל, הם אלה שפחות יתחברו לשיווק באמצעות סרטונים. ההמלצה שלי להיות מי שאתם ולא להתיימר לחקות את המתחרים. אתם טובים בביטוי בעל פה? קדימה תראו לנו את זה בסרטון. אתם הרבה יותר טובים בביטוי בכתב? תשקיעו בבלוג ועזבו את הסרטונים בצד.
אז מה המסקנה?
לאחר ניתוח, המסקנה היא שהכלי הזה משלב בתוכו יותר מדי יתרונות ולא שווה שאוותר עליו בקלות. זה אומר, שאיני מרגישה עדין מוכנה לצלם את עצמי משתפת אתכם במידע חשוב מהמשרד שלי, אך זה וודאי אומר שאני בשלבי התארגנות ומתכוונת להתחיל ולתרגל את עניין הסרטונים עד אשר ארגיש ממש בשלה ומוכנה כדי לחשוף אותם מולכם.
רינת בן סימון, בעלים של מינגלינק, סוכנות לשיווק במדיה חברתית, כתיבה שיווקית ויח"צ
מינגלינק בפייסבוק: https://www.facebook.com/mingelink