עדיף כישלון מפואר מתכנית שיווק במגירה ? רשמים מכנס איגוד השיווק

אומץ!


לו הייתי נדרשת להגדיר במילה אחת את הכנס השנתי של איגוד השיווק הישראלי אשר נערך השבוע הייתי מגדירה אותו במילה אומץ.


הכנס נשא את השם: "לא מפחדים מכישלונות" ובמסגרתו עלו מנכ"לים וסמנכ"לי השיווק של החברות הגדולות והמובילות בישראל , גם בקנה מידה בינלאומי, ודיברו על כישלונות שיווקיים ועסקיים שהם חוו, במטרה לדון בהם קבל עם ובמה, ולגבש מהם תובנות ולהפיק לקחים לעתיד. ולא מדובר בסתם כישלונות, לא ולא, מדובר בכישלונות מפוארים של הפסדים במיליוני שקלים, של אובדן אמונם של הצרכנים ופגיעה במוניטין הן של החברה והן שלהם באופן אישי כמוביליה.


את הכנס פתחה מנכ"לית איגוד השיווק תלמה בירו אחריה עלו לבמה ושיתפו בכישלונותיהם ובתובנותיהם אייל מליס, מנכ"ל תנובה הנכנס, ארז ויגודמן מנכ"ל טבע, דניאל בירנבוים מנכ"ל סודה סטרים, ענת גבריאלי מנכ"לית יוניליבר ועוד.


כישלון היא מילה קשה! היא טומנת בחובה המון רגשות שליליים של תסכול וכעס ואכזבה ותחושה של חוסר ערך, כי בעצם פיתחנו רעיון, רתמנו תומכים שיאמינו כמונו ברעיון הצבנו יעד, השקענו משאבים רבים כדי להשיגו, טיפחנו ציפיות, ובסוף לא הצלחנו. בעיני, אין תחושה מתסכלת יותר.


אף אחד לא אוהב להיכשל, אף אחד לא אוהב לדבר על זה, בטח לא בראש חוצות. אבל אנחנו אנשי השיווק ? לנו זה קשה אף יותר. כי בעוד שסטארטאפיסטים רגילים לרוץ ממשקיע למשקיע ולקבל הרבה "לא" ומנהלי הכספים מתריעים מפני סיכונים מיותרים וכישלונות צפויים, אנחנו אנשי השיווק "חיים את החלום" , אנחנו יודעים לדבר על הצלחות ועל מהלכים גדולים שיניבו לנו תוצאות ומובילות עסקית.


אנחנו אלה שצובעים את העולם העסקי בצבעים ורודים וזיקוקים שיווקיים, הפקות גרנדיוזיות, קמפיין בסופר בול עם סקרלט ג'והנסון או קיר של בר רפאלי באיילון.


אבל, זו לא הסיבה שהכנס היה אמיץ בעיני, אחרי הכול, כל מי שעלה לבמה ניחן במידה של אומץ, ויותר מזה בעולם מקביל מנכ"לים הם אנשים אמיצים מטבעם שלוקחים אחריות ונותנים הסברים.


הכנס הזה היה אמיץ בעיני , כי הוא מתאר את הטרנספורמציה וההתבגרות של עולם השיווק: את מקומם של הקלישאות והסיסמאות על "צרכן חדש" ומערכות יחסים עם מותגים, תפסו אותנטיות והודאה כנה בכך שהשינויים שחלו בקרב הצרכנים בתפיסתם כלפי המותגים הגדולים, מעורבותם הגבוהה ברשתות החברתיות , המחאה החברתית, כמו גם השינויים המואצים המאפיינים את עידן כלכלת המידע, תפסו אותנו לא מוכנים!


בהרצאתו של ארז ויגודמן הוא תיאר את ההתמודדות של טבע עם המשבר שחוותה בשנת 2012-13 ואת המעבר האסטרטגי שלה "מהגנה להתקפה" ואמר: כללי המשחק השתנו לתמיד!


ב-1935 תוחלת החיים הממוצעת של חברה עסקית הייתה 90 שנים, ב-1955 – 45 שנים וב-2010 – 14 שנים בלבד. חברות נפלטות ממדד S&P מהר יותר מאי פעם.


חברות כדוגמת קודאק ונוקיה אשר כיכבו בעבר במלוא תפארתן ונחלו הצלחות גדולות , בסופו של יום לא שרדו, כי לא חזו בזמן אמת את השינויים הצפויים .


ויגודמן הדגיש כי כדי לנצח – צריך לצאת מאזור הנוחות ולקחת בחשבון את האפשרות להיכשל, להבין ולהגדיר לאן הענף הולך ואחר כך להגדיר ולהמציא מחדש את מקומנו הייחודי באותו ענף.


לצערי , רוב החברות שאנחנו מכירים הן more of the same .


דניאל בירנבוים מנכ"ל סודה סטרים, דיבר על "התעתוע של הכישלון", אשר בהרבה מקרים נראה בהתחלה כהצלחה מסחררת ואז יכולה לבוא הנפילה.


ענת גבריאלי, מנכ"לית יוניליבר התייחסה לעובדה שהטיימינג הוא קריטי ועשוי לקבוע אם המהלך יצליח או ייכשל , כי בסופו של יום, אנחנו יכולים להגות את הרעיונות המבריקים ביותר ולפתח את המוצרים הכי טובים ולהיות מאד חדשניים, אבל אם השוק לא בשל לקבל את הגאונות הזו, אז נכשלנו! נקודה.


ינקי מרגלית שיתף מניסיונו למה סטארט-אפים נכשלים ואני מאמינה שאפשר לקחת חלק מאותן התובנות גם לתחומים אחרים:


1. לא פעם אנו מתאהבים ברעיון ושוכחים את הביצוע – רעיונות כשלעצמם לא שווים הרבה, יכולת הביצוע שווה יותר וזה מה שחסר בדרך כלל.


2. אנו מגיעים למשחק עם יותר מדי אגו וחוטאים ביוהרה


3. אנו מגיעים למשחק עם פחות מדי אגו ויותר מדי ענווה


4. אנחנו לא ממוקדים – עושים קצת מכל דבר


5. אנו יותר מדי ממוקדים עד כדי אובדן גמישות


בעיני התובנה המרכזית מהכנס הזה היא שסוף סוף התחלנו "לשחק" כמו גדולים ולהכיר בעובדה שמהלכים שיווקיים לא יכולים להיות מנותקים מהשוק או מהצרכנים ושבכל מהלך יש סיכונים.


בשנים האחרונות חברות רבות נמנעו מלקחת סיכונים ולא נעשו הרבה מהלכים שיווקיים פורצי דרך וחבל.. נכון, אם לא לוקחים סיכונים אז לא נכשלים , אבל גם ממשיכים לדשדש ולא מתקדמים, מי שלא נכשל מספיק כנראה לא כיוון מספיק גבוה או לא הלך מספיק לקצה.


תחיו את החלום של המותג שלכם ואל תפסיקו להעיז !

אולי יעניין אותך

 קצוביץ ושירי וקס צילום באדיבות גוטפרנדס
Let's TALK about it! המלכה איליזבת יערה קידר
IFA_B
 1_ קרדיט צילום - יעל צור
 הסביבה 2023 של יוניון מוטורס- טויוטה ישראל
bmw-gfb0242366_1280 (1)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח