בשבוע שעבר השתתף עו"ד ששי גז ביום עיון בנושא "שיווק עצמי חכם – האדם כמותג" שנערך על ידי הפורום הישראלי לשיווק מיסודם של אוניברסיטת דרבי ואיגוד לשכות המסחר. יום העיון משך קהל רב, והפורום נאלץ לסגור כבר בשלבים מוקדמים את ההרשמה.
עו"ד ששי גז הציג באופן חופשי, ספונטאני וכנה את אבני הדרך של הקריירה המזהירה שלו אשר בנתה אותו כמותג בעולם עו"ד הדין הפליליסטים בישראל. להלן סיכום דבריו באופן שבו הוצגו ביום העיון:
סיימתי את הסטאז' ומייד פתחתי משרד. מעולם לא הייתי שכיר. הייתי מתמחה מאוד שחצן. בסטאז' אמרתי במזנון של בית המשפט שאני אצליח. פתחתי את המשרד כאשר לא היה לי לשלם חצי חודש שכירות למשרד. למחרת נכנס הלקוח הראשון. הוא היה אחד מן האנשים שהסתבכו בפרשה. ביררתי כמה עו"ד אחרים מובילים לוקחים ושילשתי את המחיר. כאשר הלכתי לרכוש חליפה – ברור לי שמוצר כמו חליפה שעולה 1,000 דולר טובה יותר מ- 200 דולר כך יש להתייחס גם לתפיסת ערך המותג האישי.
כאשר אתה עו"ד אתה כל יום נבחן מחדש. אתה צריך להוכיח את עצמך כל יום. לקוח לא יראה אותי אף פעם לחוץ. הדבר החשוב ביותר אצל עו"ד הוא המוצר. כל המשרד שלי מבוסס על האישיות שלי. לקוח שרואה אותך שלא הופעת טוב או שלא הצלחת לממש את הבטחותיך לא יישאר נאמן לך– קשה לעבוד על כולם כל הזמן. להפוך למותג אישי זה אולי לא כל כך קשה, אך לשמור עליו הרבה שנים זה קשה יותר. אני עבדתי הרבה שנים עבדתי בשביל השם ועכשיו השם עובד בשבילי.
מה חשוב במקצוע שלנו? להיות ווינר. זה מקצוע של לוחם ואם לא יהיה לך את תכונת הרצון לנצח אתה תימחק מהר מאוד. אם אני מפסיד בתיק, אז יכול להיות שאני אפילו אגיש ערעור על חשבוני על מנת לזכות. לעיתים אני מאלץ לקוח להגיש ערעור כי אני חושב שהשופט לא צדק, כך אני תומך בתפיסת המותג האישי שלי לטווח ארוך כעו"ד מנצח.
במקצוע של עו"ד דווקא התכונות השליליות הן שנתפסות כחיוביות. מדובר בתכונות כגון:
1. חשדנות – אין תכונה חשובה יותר מאשר לחשוד בכולם ולא להאמין לאף אחד.
2. חוצפה – אם אתה עושה את זה בחן, זו תכונה חיובית ביותר במקצוע.
3. יושר – תכונה חיובית. התכונה להישאר עם מצפון נקי הוא בעיה במקצוע שלנו. המצפון שלי הוא נקי לגמרי ,למה? כי אני לא משתמש בו ,אני תמיד לא שואל את הלקוחות את השאלות הקשות. לכן אני יכול לייצג את המקרים הכי קשים והכי בעייתיים. ייצגתי את המקרים הכי קשים ובלי התכונה הזו לבודד את עצמך מן המצפון זה בלתי אפשרי.
יש הרבה שמכירים את התכונות הללו, אך זה לא הופך אותך למצליח. נשאלת השאלה – מדוע זה דווקא אני. אין לזה הסבר. כל העו"ד הפליליסטים שונים אלה מאלה. מה בכל זאת משותף? החריצות וסדר העדיפויות. אני שמתי את המקצוע שלי במקום הראשון, השני והשלישי. המקצוע נהיה כל חייך. בכל פעילותי אני חושב כל הזמן על המקצוע שלי. לעו"ד לוחם אין אפשרות להגיע לא מוכן למשפט.
תכונה חשובה נוספת היא: שיידעו שאתה הכי טוב. אני לא תכננתי שכולם יידעו את זה. איך מרחיבים את הקהל? פעולות שיווקיות של עו"ד הן פעולות מאוד קשות. עד לפני כמה שנים אסור היה לעו"ד לפרסם את עצמו.
במקרה שלי – כתבה אחת בעיתון שהציגה שורת זכיות וזיכויי נאשמים שלי עשתה את העבודה ובנתה את השם. למרות שקיבלתי על כתבה זו נזיפה מלשכת עו"ד. גם הספר שכתבתי בתחום המשפט הפלילי,קידם את המותג ששי גז. כתיבת הספר הפכה אותי לאוטוריטה. הספר נמצא כיום בכל בתי הסוהר.
במקצוע שלנו יש שלושה מעגלים שבונים אותך ואותם צריך לטפח:
– הציבור הכללי – אליו מגיעים באמצעות שימוש בתקשורת, הופעות ברדיו ובטלויזיה, כתיבת מאמרים ופרשנויות. אני מופיע בסדרות טלויזיה תמיד כעו"ד וגם מספק ייעוץ משפטי לסדרות.
– העבריינים – בבתי הסוהר שם יש את התקשורת הטובה ביותר. חשוב להיות אהוד ומוערך על ידי העבריינים ובמיוחד על ידי מפקדי האזורים שהם ראשי הפשע.
– אנשי המקצוע – שופטים, תובעים ועו"ד. חלק גדול מן העבודות שקיבלתי הגיעו מעו"ד אזרחיים. חלק גדול הגיע משופטים שאסור להם להמליץ, אך עושים זאת. לכן החשוב ביותר הוא שיהיה לך שם מקצועי אצל בעלי המקצוע שלך.