ענף היין בישראל עובר בשנים האחרונות תמורות רבות. פתיחת השוק הישראלי לייבוא יין בשנות ה-90, הובילה לשיפור משמעותי באיכות היין המיוצר בישראל וכתוצאה מכך גם לשינוי בהרגלי צריכת היין של הישראלים. בשנת 2002 צרך הישראלי כ-5 ליטר יין לשנה, ובשנת 2005 עמדה כמות היין הממוצעת לנפש על כ- 8 ליטרים בשנה (לא כולל האוכלוסייה הערבית) – עלייה של כ-40% בצריכת היין לנפש.
בשנת 2004 לבדה נמכרו בישראל 65 מיליון בקבוקי יין, מהם 50 מיליון (75%) הינם בקבוקים מתוצרת מקומית. שוק היין מוערך בכ-800 מיליון שקלים בשנה.
בתאריכים 8-11 ביוני תתקיים לראשונה בישראל תחרות יין בינלאומית – Terravino 2006 בפיקוח נשיא הארגון החשוב ביותר בעולם היין – OIV. לדברי המארגנים, קיומה של התחרות הבינלאומית בישראל מעידה על ההכרה לה זוכה ענף היין הישראלי.
ענף היין בישראל כולל כיום 12 יקבים מסחריים, מתוכם 5 יקבים גדולים המעבדים למעלה מ-2,000 טון ענבים בשנה. בנוסף קיימים 150-200 יקבי בוטיק, שרובם בבעלות פרטית. 5 יצרניות היין הגדולות הן: כרמל מזרחי, יקבי בנימינה, ברקן, אפרת ורמת הגולן. חמשת יקבים אלו חולשים על 85% מהכנסות בענף היין, כ- 680 מיליון שקל בשנה.
בזכות החידושים הטכנולוגיים המתקדמים, אשר שולבו בענף היין, מייצרים היום היקבים כמות גדולה יותר של יין, ובאיכות גבוהה יותר מאשר בשנים קודמות. כתוצאה מכך, פניה של תעשיית היין הישראלי מועדות כיום גם לייצוא.
גם הרגלי צריכת היין של הישראלים עברו תמורות רבות בשנים האחרונות, הודות לחשיפה ליינות מיובאים, העלייה באיכות היין ופיתוח טעמים חדשים. פרטים מעניינים על הרגלי צריכת היין בישראל, ניתן ללמוד מסקר שערכה השנה חברת "מותגים". מסתבר, שהיינות הלבנים החצי-יבשים, ששלטו בסל מותגי היין הישראלי, מפנים את מקומם יותר ויותר ליינות אדומים יבשים.
על פי הסקר, 61% מקרב הצרכנים היהודים בני 18 ומעלה צורכים יין, מהם 27% עושים זאת בתדירות גבוהה. מתוכם, 44% מעדיפים יין אדום ו 11% קברנה סוביניון (שגם הוא אדום). מדובר בעלייה משמעותית לעומת סקר דומה שנערך בשנת 2000 ע"י חברת TGI, ובו רק 33.4% העדיפו יין אדום. 11% מן הישראלים השיבו בסקר שנערך השנה, כי הם מעדיפים לשתות יין לבן. רק 3% השיבו כי הם מעדיפים 'מוסקט' ו- 2% השיבו "אדום-מתוק", מתוכם ניתן למצוא ייצוג יתר לחרדים.
עוד עולה מהסקר כי שיאני שתיית היין בישראל הם הירושלמים (71%), גברים שותים יותר מנשים (69% מהגברים, לעומת 54% מהנשים) וצעירים עד גיל 24 (71%) יותר מאשר מבוגרים. 23% מצרכני היין הם אניני טעם, והם מוכנים להשקיע בבקבוק היין שלהם מחיר העולה על 55 ₪. אחוז דומה משקיע בקניית היין לא יותר מ-25 ₪. את הבקבוק שקנו, מעדיפים רוב הישראלים (73%) לשתות בבית.