רבות דובר על כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. לצד הביקורת והתשבחות, כדאי לשים לב לאחד הנושאים שזכו לסיקור מועט יחסית וזהו הדגש שהוא שם לעצמו בקידום העסקים הקטנים. אחת מההחלטות בנושא זה הינה ש-23% מהחוזים של הממשל יסופקו על ידי אותם עסקים קטנים.
טראמפ, כאיש עסקים ותיק, מכיר היטב בחשיבותם של העסקים הקטנים לקידום הכלכלה ומעוניין לשחרר חסמים העומדים בפניהם על מנת לאפשר להם לצמוח ולהוביל יחד איתם את הכלכלה האמריקאית.
עסקים קטנים הינם מנוע הצמיחה של הכלכלה ולא רק בארה"ב. בישראל למשל, מגזר העסקים הקטנים מהווה כמחצית מכלל העסקים בישראל, על פי נתוני משרד הכלכלה לשנת 2014. מדובר על כ-230,000 עסקים קטנים וזעירים הכוללים בתוכם גם את מגזר העצמאים. עסקים אלו אחראים ל-25% מהתוצר העסקי בישראל.
בהסתכלות רחבה יותר על מגזר העסקים הקטנים והבינוניים, הרי שמדובר בכחצי מיליון עסקים שהם כ-99.5% מכלל העסקים בישראל. המספרים המרשימים מעידים על חשיבותם הרבה למשק , אך התסכול של עסקים אלו רב כאשר אנו שומעים מידי יום על הקלות והטבות שונות לעסקים גדולים שבעצם מהווים רק חצי אחוז מכלל העסקים בישראל.
לצד הקשיים הרגולטורים והמיסויים של עסקים אלו, מגזר העסקים הקטנים והבינוניים סובל גם מקשיי שיווק לא פשוטים. השיווק הולך ומתקדם בקצב מהיר לעולם העסקים ואלו צריכים להדביק את הקצב על מנת שלא לאבד לקוחות. על מנת לעמוד בקצב יש צורך להיות עם אצבע על הדופק ועם כיס עמוק. מי שאין לו את זה "הולך לאיבוד" על חשבון מי שהשכיל להשקיע משאבים בתקציבי שיווק ופרסום.
ככל שהעסק קטן יותר היכולת שלו לעמוד בקצב הולכת ומתמעטת, היות ולא בכל העסקים הללו יש פונקציה שמאיישת את תפקיד איש השיווק. נוצר מצב שבו בעל העסק או המנכ"ל צריך להשקיע תקציבים בפרסום שלא בהכרח מותאם לו ואין לו גם את היכולת להעריך עד כמה זה היה אפקטיבי.
לתוך הואקום הזה, נכנסה כבר לפני שנים חברת גוגל ובהמשך גם רשתות חברתיות נוספות דוגמת פייסבוק. רשתות אלו פיתחו אפשרויות פרסום באינטרנט ממוקד מטרה כאשר העסק קובע בעצמו את התקציב וכמה הוא רוצה להשקיע. ההצלחה של כלים אלו אינה ניתנת לעוררין וניתן לראות זאת בהכנסות הרבות שרושמות גוגל ופייסבוק מאפיק הכנסה זה.
הקושי שעדיין קיים בפרסום באפיקים אלו הוא טכנולוגי היות ועל מנת לשווק באופן נכון יש צורך בידע טכנולוגי מסוים שלא בהכרח קיים אצל בעלי עסקים קטנים וזעירים כמו אינסטלטורים, מנעולנים וכדומה. פתרונות לקמפיינים אוטומטיים באינטרנט שקמו בשנים האחרונות יכולים במידה רבה לסייע להם, כך שהם יוכלו לעמוד בשורה אחת מול המתחרים שלהם ולקבל לקוחות ממוקדים שאף יביאו להכנסות.
לאחרונה ציינו בישראל את יום העסקים הקטנים, חשוב שממשלת ישראל תלמד בהקשר זה מממשל טראמפ וישימו את הפוקוס על העסקים הקטנים ולא רק בהקשרים הרגולטורים. הסתכלות הוליסטית על מגזר זה תייצר את ההבנה היכן נעוצים הקשיים שלו ואיך אפשר לסייע לו. הקלות מס והטבות הן חשובות, אך ישנם כלים נוספים דוגמת הכוונה והנחיה נכונה, לצד פיתוח מנגנוני הפליה מתקנת לטובתם שלדעתי יתרמו לא פחות. מהלכים כאלו ואחרים יאפשרו לעסקים אלו ימשיכו להיות מנוע הצמיחה ואף ישפרו את תרומתם לתוצר העסקי במדינה.
*הכותב הינו מנכ"ל חברת אלגומייזר המפתחת מערכת לפרסום אוטומטי לעסקים קטנים