השוק הישראלי הוא שוק מוגבל-גודל של מדינה קטנה; אולם כוחות ייצור ושיווק מודרניים, של מדינה מפותחת, מתחרים בו בעוצמה גדולה על כל פלח שוק שולי עכשווי ועתידי. "בנסיבות אלו מהווה היום השוק החרדי מוקד לעניין רב של כל יצרן ומשווק. זהו שוק עתיד מתעצם", כך יסביר וידגים פרופ' דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה בהרצאת הפתיחה שלו בכנס 'שטריימל. com', שייערך ב-3 בנובמבר על ידי המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) ופורטל החדשות האינטרנטי החרדי הייחודי, "חדרי חרדים", שיעסוק כולו בפוטנציאל השיווקי הרב גוני במגזר החרדי.
האוכלוסייה החרדית בישראל, מסביר פרופ' דגני, מכפילה עצמה ביולוגית בכל 22 שנה. זהו קצב גידול טבעי מהיותר גבוהים בעולם, שדוגמתו נמצא בד"כ רק במדינות לא מפותחות של העולם השלישי, והוא מתרחש בישראל, מדינה מערבית מודרנית, כתופעה ייחודית ובקרב אוכלוסייה מתקדמת.
האוכלוסייה החרדית בישראל מנתה ב- 1999 כ- 545,000 נפש, שהיו כ- 100,000 משקי בית על פי חישובי גיאוקרטוגרפיה באותה השנה. האוכלוסייה החרדית מונה היום כ- 716,000 נפש, שהם כ- 131,350 משקי בית, המהווים כ- 9.3% מכלל אוכלוסיית המדינה (כולל ערבים). בשנת 2022 האוכלוסייה החרדית בישראל צפויה להכפיל עצמה (ביחס ל-1999), בה היא צפויה לעבור את קו מליון הנפש עם קרוב ל- 190,000 משקי בית. זהו קצב גידול כמעט כפול מקצב הגידול של שאר אוכלוסיית ישראל היהודית.
אולם הפוטנציאל הצרכני של האוכלוסייה החרדית עוד מועצם על ידי "אוכלוסיות נספחות" לו בתחומים שונים, כגון המזון, בגין הכשרות. מדובר בעיקר באוכלוסייה הדתית-לאומית, חלקה חרדית-לאומית (חרד"לית) וכן בחלקים מהאוכלוסייה המסורתית, שומרת הכשרות. על פי אומדנו של פרופ' דגני מדובר כל בגוש אוכלוסייה המונה כ- 20% מאוכלוסיית המדינה שהם כרבע מהאוכלוסייה היהודית, ואולי יותר.
פרופ' דגני מציג בהרצאתו את הפוטנציאל השיווקי המעניין והמגוון הגלום באוכלוסייה החרדית בטווח רחב של שווקים: קיימת התעוררות חרדית בקניית מוצרי פרמיום בשוק המזון, תוך שהם מגלים העדפה, בין הרשתות, לרשת הדיסקאונט "שיווק השקמה" של רמי לוי (28% מהם), לצד ה"שופרסל" (18%), מול 9% ל"רבוע כחול" ו-4% ל"חצי חינם". 56% מצרכני המגזר החרדי מקפידים בנושא מוצרי בריאות וטבע.
לא שמנו לב, אבל 40% מהחרדים יוצאים עתה לאכול מחוץ לבית בימות השבוע ובמוצ"ש – אמנם בתדירות ממוצעת נמוכה עדיין של 1.5 פעמים בחודש לעומת 4.8 פעמים כממוצע ישראלי, אולם התדירות מתגברת וגובה ההוצאה הממוצעת בכל יציאה כזו (149 ₪ על כלל הסועדים) שהוא נמוך רק ב-22% מן הממוצע בכלל הציבור (190 ₪). בצריכת יין מצטיינת האוכלוסייה החרדית. גם היא צורכת, לצד יינות קידוש, יינות אחרים לא יקרים בינתיים.
19% מהחרדים מזמינים היום אוכל הביתה והם נמצאים בחזית שיעורי האירוח בבית בהשוואה לקבוצות אוכלוסיה אחרות: בעוד ש- 24% מכלל משקי הבית בישראל נוטים להפחית את האירוח בבית ומגדילים את שעורי ה"יציאה" לבילוי במסעדות ובתי קפה, לעומת 13% בלבד אשר מגדילים את שעורי האירוח בבתיהם, הרי שבמגזר החרדי המגמה הפוכה – 15% מקטינים את שיעור האירוח בבית אל מול 29% אשר מגדילים אותו.
אולם המשווק הישראלי חייב ללמוד היטב את עולם הרגישויות של הצרכן החרדי בבואו להעניק לו "חווית קנייה" מתאימה, מדגיש ומדגים פרופ' דגני: עולם הרגישויות המצטבר של החרדי הבא לקנות ביגוד ואופנה הוא הגבוה ביותר ביחס לקבוצות האוכלוסייה האחרות. לדוגמא, מדידות שנערכו על פי מודל חווית הקנייה של גיאוקרטוגרפיה, מעידות שהצרכן החרדי רגיש יותר מכל לקבלת יחס אישי ומיוחד (48% מהאוכלוסייה החרדית מדגישים זאת). באופן דומה המגזר הזה זקוק מאוד לתחושה שהוא מקבל תמורה נאותה לכספו (Value for Money). והוא מחשיב מאוד את התחושה שמי שמוכר לו הוא "סוחר הגון". החרדים מגלים עניין ניכר גם בשוקי העיצוב לבית והתכשיטים וגם בהם מודד המודל מכלול של רגישויות גבוהות במיוחד של הציבור החרדי כפי שיוצג בהרצאה. קרוב לוודאי שטעמם של החרדים בעיצוב הבית איננו בהכרח דומה לזה של חלקי אוכלוסייה אחרים. אולם יצרן הרהיטים מוזמן ללמוד את טעמם, וגם לשים לב לשינויים באופנות החרדיות, המתכנסות היום במידה ניכרת לקונצנזוסים מודרניים כלליים. דומה שאלו הם לקחים נכונים שראוי להסיק בקשר עם הצרכן החרדי, המייצר שוק מתעורר בעל ממדים ותכונות ראויים לתשומת לב.
בכנס 'שטריימל. com', שייערך ב-3 בנובמבר על ידי המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) ופורטל החדשות האינטרנטי החרדי הייחודי, "חדרי חרדים", שיעסוק כולו בפוטנציאל השיווקי הרב גוני במגזר החרדי. הכנס בהנחיית מר קובי אריאלי, ובין הדוברים המרכזיים נמנים: הרב אריה דרעי, שירצה על שיווק ייעודי למגזר החרדי; שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס שירצה על כח הקנייה של הציבור החרדי; והרב דודי זילברשלג, שירצה על יחסי הגומלין בין המגזר החרדי לתקשורת. במסגרת הכנס יתקיים פאנל שיעסוק בנושא "שיווק דיגיטלי למגזר החרדי" בהשתתפות סמנכ"לי שיווק בכירים.