צעדים ראשונים בבניית קמפיין אינטרנט

האם יש מקום למדיית האינטרנט בתמהיל המדיה של המוצר אותו רוצים לפרסם?
זו שאלה שכולם שואלים. מנכ"לים שואלים את מנהלי השיווק שלהם, מנהלי השיווק שואלים את התקציבאים במשרד הפרסום שלהם ותקציבאים שואלים את מחלקת המדיה. התשובה, ברוב המקרים, היא – כן ! כל המחקרים והנתונים מצביעים על כך שהתאוצה המדהימה בהתפתחות מדיית האינטרנט בשנים האחרונות הופכת אותה לכלי שיווקי בעל משמעות רבה.

בין היתרונות הרבים של רשת האינטרנט למפרסם יש לציין בייחוד את הבאים: מחירי חשיפה נמוכים; יכולת מדידה של רמת החשיפה; יכולת פילוח ומיקוד גבוהים של קהל היעד; אפשרות בלתי מוגבלת של אינטראקציה עם קהל היעד. כל אלה ועוד, הופכים את האינטרנט למדיית פרסום חשובה שאסור לוותר עליה במסגרת קמפיין פרסומי. יתרה מכך, פרסום באינטרנט תורם לתדמיתו של הגוף המפרסם וממצב אותו כחדשני ומודרני. לאחרונה קיימת פתיחות הן בקרב המפרסמים עצמם והן בקרב משרדי הפרסום כלפי מדיית האינטרנט, ומתעורר הצורך להפנות תקציבי פרסום אל מדיה זו.

יחד עם זאת, הרושם הוא כי מבחינה מקצועית, עולם הפרסום אינו ערוך עדיין לתת את הפתרונות האידיאליים לפרסום באינטרנט. מקצועני הפרסום השולטים היטב ברזי המדיות הקונבנציונליות כגון עיתונות, טלויזיה ואאוט-דורס אינם מכירים עדיין את מדיית האינטרנט טוב מספיק על מנת להפיק ממנה את המקסימום במסגרת קמפיין פרסומי. קיימת בקרב משרדי הפרסום ההבנה כי פרסום במדיית האינטרנט שונה מהותית מפרסום בכל מדיה אחרת, והוא מקצוע בפני עצמו שיש ללמוד ולהתמקצע בו. ואכן, במשרדים רבים החלו להיערך בהתאם. ברוב המשרדים הגדולים מינו כבר פונקציה שתרכז את נושא האינטרנט, וחלקם אף הגדילו לעשות והחלו בתהליכי הקמת מחלקת אינטראקטיב אין-האוס. אולם מעטים המשרדים, אם בכלל, שמחלקות האינטראקטיב שלהם התגבשו והגיעו למצב שהן מסוגלות לנהל קמפיין באינטרנט בצורה מלאה ומושלמת על כל היבטיו הקריאטיביים, הטכניים והקונספטואליים.

נשאלת, אם-כן, השאלה – כיצד מגבשים קונספט לקמפיין באינטרנט? שאלה זו הופכת משמעותית בעיקר עקב התבססות ההכרה כי לרוב, הקונספט הכללי של הקמפיין כפי שהוא בא לידי ביטוי במדיות האוף-ליין אינו מתאים למדיית האון-ליין, ויתכן מצב בו קונספט פרסומי שעובד נפלא במדיות הקונבנציונליות יתגלה ככשלון גמור ברשת.

כדי לענות על השאלה המוצגת לעיל יש לקבוע, טרם מעלים לרשת קמפיין, מהן המטרות של אותו קמפיין באינטרנט, מה רוצים להשיג באמצעות ההשקעה בפרסום במדיה זו. להחלטה זו יש השלכות מרחיקות לכת על אופי הקמפיין, ובעקבותיה יקבעו אופי הבאנרים, תהליכי הזרימה, המבנה הטכני ואפילו פריסת המדיה.

קיימות מספר גישות לגבי פרסום ברשת האינטרנט. האחת, הקונבנציונלית ביותר, מגדירה את הרשת כמדיה תומכת ורואה בפרסום במדיה זו חיזוק והרחבת מעגל החשיפה לקמפיין המתנהל ברובו במדיות האוף-ליין. בארץ כיום, זו עדיין הגישה השלטת בקרב התקציבים המופנים לאינטרנט. שימוש ברשת כמדיה תומכת בלבד אינו מביא לידי ביטוי את היתרונות שהרשת מציעה בתחומים כגון אינטראקטיביות, איסוף נתונים על לקוחות פוטנציאליים וכיוצא בזה, אולם הוא עשוי להיות יעיל ביותר כאשר פריסת המדיה נעשית בצורה מקצועית והבאנרים מגיעים לקהל היעד של המפרסם. מכיוון שבפרסום מסוג זה משמש עמוד הווב מעין לוח מודעות אשר באמצעותו מועבר המסר הפרסומי, אין חשיבות עליונה להקלקה על הבאנר וכדאי לנסות ולהעביר את המסר כולו, או לפחות את רובו, כבר בשלב הבאנר. על הבאנר להוות כלי אינפורמטיבי ולכן באנר "טיזרי" לא יתאים בד"כ לגישה מעין זו.

כאמור, פרסום המשתמש בעמוד האינטרנט כלוח מודעות להעברת מסרים עשוי להיות יעיל מאד, אך יכולותיה האמיתיות של רשת האינטרנט אינן מגיעות באמצעותו לידי ביטוי. לעומת זאת, קיימות מספר שיטות לפרסום ברשת, אשר באמצעותן ניתן לעשות שימוש יעיל יותר ביתרונות שהיא מציעה.

על מנת לנצל באופן אופטימלי את רשת האינטרנט לצרכים פרסומיים כדאי לעשות שימוש ביכולת האינטראקטיביות של הרשת. קמפיין שבמהלכו נאספים פרטי הגולשים הוא דוגמא טובה לכך. אם יצליח המפרסם, בדרך זו או אחרת, לאסוף נתונים אודות הגולשים שנחשפו לחומר הפרסומי והביעו התעניינות בו, הוא יוכל בהמשך לפנות אליהם בצורה ישירה ולהגביר את אפקט הפרסום. כמו-כן, הקמת בסיס נתונים של לקוחות פוטנציאליים מהווה השקעה טובה לעתיד, שכן היא תאפשר הפצת מסרים נוחה וזולה בקמפיינים הבאים.

אחת השיטות הנפוצות והטריוויאליות ביותר של מפרסמים ברשת לאסוף נתונים על קהל היעד שלהם היא קיומן של הגרלות. מעבר לעובדה שקיום הגרלה ברשת במסגרת מסע פרסום, מעלה את רמת החשיפה והופכת אותה לאיכותית יותר (שהות ארוכה יותר של הגולש בעמוד הפרסומי, הקדשת יתר תשומת לב לפרטים מצידו, וכו'), מאפשר הדבר למפרסם לאסוף פרטים אודות קהל היעד שלו וליצור לעצמו מאגר נתונים של לקוחות פוטנציליים אליהם יוכל לפנות בעתיד.

אולם קיום הגרלה אינה הדרך היחידה לשכנע את הגולש להשאיר פרטים ולהיחשף לחומר פרסומי. ניתן לעשות זאת גם על ידי הענקת מתנות, הורדת תוכנות, ומתן שירותים שונים בחינם. הדרכים הן רבות ומגוונות והחוכמה היא להתאים את הקונספט למפרסם.

בעתיד הקרוב, כאשר האבחנה בין המדיות תלך ותטשטש (אינטרנט דרך הטלויזיה, וידאו דרך האינטרנט וכו') תהפוך מדיית האינטרנט לאחת המדיות החשובות מבחינת עולם הפרסום, אם לא החשובה שבהן. עולם הפרסום יידרש להתאים את עצמו לאפשרויות ולהזדמנויות החדשות שהאינטרנט מגלמת בתוכה. חשיבותם של מקצועות חדשים בתחום הפרסום ילך ויגבר. מקצועות כגון קופירייטר-אינטרנט או תקציבאי-רשת, בהם כמעט ולא נתקלים כיום יהפכו להיות מקצועות נפוצים מאד במשרדי הפרסום.
העולם עובר כיום מהפכת אינטרנט, ועולם הפרסום יהיה חייב לקחת בה חלק.

* הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בחברת E-Dologic המתמחה בפרסום באינטרנט.

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח