צריך מבחן כדי למכור קפה


צריך לעבור מבחן כדי לדעת למכור קפה



הכותב הוא מנכ"ל חברת טופ סחר-ניהול מערכים קמעונאיים בע"מ



רכישת זכיינות הינו מודל עסקי לפיו רוכש זכיין את הזכות להקים ולפתוח עסק, שימכור את המוצר או השרות בו עוסקת החברה, תחת שם המותג וסימן המסחר של החברה. מעבר לעלות הקמת העסק ומעבר לתשלום ההצטרפות הזכיינית, יחויב הזכיין לרכוש את המוצרים מהפירמה ו/או באמצעותה, יחויב להפעיל את העסק על פי נהלים ושיטות עבודה אותם מכתיבה הפירמה לזכייניה ובנוסף, ישלם לפירמה מידי חודש בחודשו אחוז מסוים מהכנסותיו.


בתמורה לכל השקעותיו הכספיות ולתשלומים החודשיים, אמור הזכיין ליהנות ממותג מסחרי מוכר ובעל מוניטין, מאסטרטגיה שיווקית מוצלחת שהוכיחה יצור מכירות, ממתודות תפעול יעילות, מהסכמי סחר ועלות מוצרים המשפרת רווחיות, מהדרכות וחניכה מקצועית, מפרסום ומניהול מרכזי של מרכיבי המערך השיווקי אותו אמורה הפירמה לספק.


עד כאן לכאורה – מצוין. האמנם הכול כה פשוט? התשובה היא לא.


ההיסטוריה העסקית במודל הזכיינות מלמדת גם על כישלונות עם מגוון סיבות, כדוגמה:


א. היעדר ידע מקצועי של הזכיין בתחום העיסוק אליו נכנס ללא השתלמות מוקדמת


ב. היעדר ידע ניהולי מספיק של הזכיין בכדי להוביל עסק להתנהלות עסקית נכונה, יציבה וכלכלית


ג. היעדר ידע ותודעת שירות שיובילו להגדלת קהל לקוחות, ושימור לקוחות קיימים


ד. הגבלת חופש פעולת הזכיין לבצע פעילות עסקית או שיווקית אחרת מזו המותרת ברשת


ה. חוסר נוכחות של הזכיין בתוככי בית העסק. אשר חייבת להיות תמידית.


ו. כישלון עסקי ושיווקי של הרשת המזכה, שביטל את ערך המותג והמוניטין עליהם בנה הזכיין.


ז. היעדר ידע מקצועי וניסיון עסקי של בעלי הפירמה המזכה, בענף בו הם מכרו זכויות זכיינות (ראה כישלון קופיקס).


ח. הפירמה אינה מבצעת סינון מיטבי של המועמדים לזכיינות ובחירת בעלי הסיכוי הגבוה להצליח.


ט. היעדר משאבים מקצועיים של הפירמה לטיפול ותמיכה בסניפים חלשים הזקוקים לשיפור ביצועים.



י. השפעה שלילית על הזכיין ממחדלים וכשלים של זכיינים אחרים (ראה תברואה מסוכנת לציבור ברשת ארומה תל אביב).



מודל הזכיינות מקצר ליזם את המסלול הנדרש להקמת עסק עצמאי, ומקצר את הזמן הנדרש לעסק חדש להביא את עצמו למודעות הלקוח ולצבור קהל לקוחות המספיק לצורך קיומו הכלכלי. יחד עם זאת, אסור לשכוח כי מלבד תשלום דמי הזיכיון ותמלוגים חודשיים, הזכיין נושא על כתפיו השקעות ניכרות רבות, זאת בנוסף לחשיפה בפני התחייבויות חוזיות ארוכות טווח כלפי החברה המזכה, תשלומי שכר דירה וארנונה, ניהול צוות עובדים ועוד.


המשמעות היא כי למרות היותו שייך לקבוצה גדולה, הזכיין נמצא בודד במערכה למול האתגרים המורכבים השונים, ואופן ניהולם, הנכון או השגוי, יכולים להפוך את העסק לרווחי, או חלילה הפסדי.


בכדי להבטיח מצב בו הזכיין אינו חורג מגבולות היכולת הפיננסית שלו אל לו לדלג על השלב הראשוני וההכרחי של בניית תכנית עסקית מקיפה ומקצועית. כל זכיין חייב להקפיד להיות מצויד בתכנית עסקית הכוללת ציוני דרך ברורים בהם עליו לעמוד. אקוטי לבנות תכנית מקיפה שתכלול גם מה הערך המוסף שמביא איתו הזכיין.


המלצתי למעוניינים ברכישת זכיינות:


א. בחרו תחום עיסוק בו אתם מרגיש כי תוכלו למצות את כישוריכם ולהעניק מעצמכם ערך מוסף


ב. חקרו את התחום ולמדו את הענף אליו בכוונתכם להיכנס.


ג. בחרו במותג בו אתם מאמינים ואתו אתם מזדהים. בדקו את שביעות רצון הזכיינים של המותג.


ד. בחרו בפירמה יציבה, בעלת מוניטין של הצלחה, בעלת ניהול איכותי ובקיאות בתחום העיסוק,


המקפידה על נהלים תקינים, המעניקה הדרכה וחניכה אישית.


ה. אל תסתפקו בשום אופן בנתונים ובמידע הכלכלי/פיננסי שנתנה לכם הפירמה.


פנו ליועץ מקצועי ודאג לקבל תכנית עסקית מקיפה ומקצועית שתוצאתה תהיה המלצה מבוססת


וחד משמעית המותאמת גם ליכולותיכם הספציפיות- לרכוש או לא לרכוש את הזכיינות.


ו. למדו היטב את התכנית העסקית ותזרים המזומנים המצורף לה ובדקו היטב את יכולותיכם הכספיות.


ז. אל תחתנו על חוזה זכיינות מבלי להתייעץ עם משפטן. אל תירתעו מלשנות/למחוק/להוסיף סעיפים


בהסכם. דאגו כי ההסכם יכלול תחנות יציאה ככל שניתן תוך התייחסות גם לתרחישים אפשריים.


דאגו כי כל התחייבויות הפירמה יירשמו בבירור ללא אפשרות לפרשנויות שונות, לרבות סעדים


ופיצוי להם תהיו זכאים במידה והפירמה מפרה את התחייבויותיה.


ח. אל תחיו באשליות – עסק חדש הוא כמו שתיל שצריך להשקות. הוא לא מרוויח מיומו הראשון.












אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח