עכשיו זה רשמי: 10% מאוכלוסיית העולם קונה באינטרנט: בדרך כלל ספרים, ובדרך כלל באמצעות כרטיס אשראי. כך לפחות עולה מסקר שנערך על ידי ACNielsen.
הסקר שבחן את חווית הרכישה של הגולשים (כולל מועד רכישה אחרונה, סוגי פריטים שנרכשו לאחרונה, שיטות תשלום, סוג כרטיס אשראי מועדף וכו') , נערך בקרב 21,000 צרכנים (ב 38 שווקים מצפון אמריקה, אירופה, אסיה, אמריקה הלטינית ודרום אפריקה).
על פי ממצאי הסקר, 627 מליון בני אדם קונים באמצעות האינטרנט. בחודש האחרון בלבד רכשו 325 מליון איש ברשת!
רכישות מועדפות
ספרים הוזכרו על ידי הנסקרים כאחד משלושת הפריטים שנרכשו לאחרונה ברשת. מוצרים אחרים שנרכשים בתדירות גבוהה ברשת:
- DVD ומשחקי מחשב נרכשו על ידי למעלה מ 135 מליון איש
- הזמנת טיסות נעשתה על ידי כ 135 מליון איש
- למעלה מ 128 מליון איש רכשו פרטי לבוש, פרטי אופנה ונעליים
- למעלה מ 112 מליון איש שילמו עבור הורדות תוכנות או קבצי מוסיקה או רכישת CD
- למעלה מ 106 מליון איש רכשו ציוד אלקטרוני (כולל מצלמות)
- קרוב ל 98 מליון איש רכשו חומרת מחשב
- למעלה מ 86 מליון איש ביצעו הזמנות של חופשות וחדרים במלונות.
סגן נשיא המחקר הבינלאומי בחברת ACNielsen מסביר: "ממצאים אלו מאוששים מסקנה קודמת שהסקנו כי צרכנים מתנהגים באופן שונה בהתאם לאופן הרכישה: online או offline, ובהתאם לקטגוריה אליו משתייך המוצר שהם רוכשים. לכן, קמעונאים בכל קטגוריה של מוצרים צריכים לפתח הבנה ברורה כיצד הצרכנים מתנהגים בכל קטגוריה וכלפי כל מותג על מנת להניע בהצלחה מכירות ברשת".
גיאוגרפיה
באופן לא מפתיע, באירופה וצפון אמריקה האחוז הגדול ביותר של קונים ברשת (כ 85% ביחד). באופן ספציפי, גרמניה, אוסטריה ואנגליה נמצאות בראש הרשימה עם לפחות 95% מהגולשים שביצעו קניות ברשת. בארה"ב, 89% מהגולשים ביצעו רכישה ברשת.
הקונים המתמידים ביותר ברשת הם מגרמניה, ואנגליה שרכשו כל אחד בממוצע 6-7 פעמים בחודש האחרון. האירופאי הממוצע ביצע בחודש האחרון 5 רכישות, הקנדי הממוצע ביצע גם 5 רכישות, ואילו תושב צפון אמריקה הממוצע ביצע כ 4 רכישות בממוצע בחודש האחרון .האזור הגיאוגרפי בעל אחוז הקניות המקוונות הנמוך ביותר הינו אמריקה הלטינית (3 קניות בלבד בממוצע בחודש האחרון).
סגן הנשיא למחקר באינטרנט ב ACNielsenטוען: "אנחנו עדים למגמת עלייה בקניות המקוונות. הצמיחה קיימת בכל השווקים הגלובלים, אולם בשווקים הפחות מפותחים ניכרת צמיחה מהירה יותר. בעוד זמן לא רב מדי נראה כי רמת הרכישה המקוונת תהיה כמעט זהה בכל העולם".
מה קונים?
כפי שציינו, בממוצע קונים הגולשים בעיקר ספרים, DVD, כרטיסי טיסה, ופרטי אופנה. עם זאת, נמצא כי סוגי המוצרים הנרכשים משתנים מאד בהתאם לאזור הגיאוגרפי. כפי שאמר סגן הנשיא: "מומלץ לאתרי הספרים הבינלאומיים לכלול ספרים בסינית וקוריאנית באתרים, מכיוון שאוכלוסייה זו נוטה לרכוש ספרים רבים ברשת. מסיבה דומה מומלץ לסוכנויות הנסיעות וחברות התעופה לפנות לקהלים ממלזיה, ניו זילנד, סינגפור ואוסטרליה. היפנים, לעומת זאת מבצעים קניות מזון בתדירות גבוהה אפילו יותר מקניות ספרים".
בכיר אחר בחברה טוען: "10% מאוכלוסיית העולם זה עדיין לא מספיק על מנת להבטיח קניות מקוונות מוצלחות. חשוב מאד לקמעונאים קטנים וגדולים להבין מהם הטריגרים שמניעים brand equity ואחוזי שימוש גבוהים באתר בכל קטגורית מוצרים. המחקר מראה בעקביות שאתרי אינטרנט ומותגים בעלי brand equity גבוה, מושכים תנועה גדולה יותר ומכירות גדולות יותר".
איך משלמים?
בקרב צרכנים מכל העולם, כרטיס אשראי (59% ) או העברה בנקאית (23%) הם האמצעים הנפוצים ביותר לתשלום ברשת. בארה"ב, כרטיסי אשראי או כרטיסי חיוב הם המובילים ובאירופה, תשלום במזומן עם אספקת המוצר הינה שיטת התשלום השנייה בנפיצותה, שיטה זו נפוצה גם באסיה – ובסין, היא אפילו הפופולארית ביותר (יותר מכרטיסי אשראי והעברות בנקאיות). ברוסיה, צרפת, פולין, דרום קוריאה ויפן הצרכנים מעונינים לשלם באמצעות כרטיסי אשראי, אך במקרים רבים לא ניתנת להם האפשרות לכך.
ברחבי העולם, כ 60% מהצרכנים טוענים שכרטיס ויזה (על צורותיו השונות) הינו אמצעי התשלום המועדף עליהם, ו 25% מהצרכנים טוענים שמסטרקארד הוא אמצעי התשלום המועדף. בארה"ב, 51% משלמים בויזה ו 30% במסטרקארד, גם ברוב מדינות אסיה יש עדיפות לויזה ואילו באירופה, שניהם מועדפים כמעט באופן זהה.
לתגובות ומידע נוסף בנושא שיווק ממוקד לקוח ותוכניות נאמנות בישראל לחצו כאן
* חברת Segmarketing, העוסקת בשיווק ממוקד לקוח ותכניות נאמנות בישראל ומפעילה את www.segmarketing.com – פורטל מידע תכניות נאמנות ושיווק מבסיסי נתונים – מכל רחבי העולם. לפרטים נוספים ותגובות info@segmarketing.com