כל בעל עסק, מחנות קטנה ועד מפעל גדול יודע עד כמה המציאות העסקית קשה ולעיתים מבלבלת. היערכותם של ארגונים עסקיים להתמודדות עם אתגרי ההווה – איננה פשוטה כלל ועיקר, ולהתמודדות עם העתיד – על אחת כמה וכמה. רבות ההנהלות העומדות משותקות עקב היעדר הידיעה לאן לפנות וכיצד להתפתח עסקית, ורבות אף יותר ההנהלות אשר אינן קוראות את הכתובת שעל הקיר ("חישוב מסלול מחדש") וממשיכות להתנהג כאילו תהליך ניהול העסקים הקלאסי הכולל: מיפוי שוק קיים-ניתוח נתונים מצויים-תכנון חומש-ונגזרת שנתית של תכניות עבודה (חשיבה לינארית), הוא התהליך הנכון אשר אין בלתו. וזו כמובן – טעות. אולם יש מה לעשות, צריך רק לחשוב אחרת.
בראשית שנות האלפיים הוטבע המונח VUCA בז'רגון של צבא ארה"ב. המונח הפך למטבע לשון בקרב קצינים בכלל צבאות העולם, בבואם לתאר עד כמה קשה המציאות העכשווית. מציאות בה כללי לוחמה, מודיעין, בריתות ואפילו הגדרות האויב משתנים- ומשנים סדרי עולם. מדובר בראשי תיבות של המילים –Volatility תנודתיות | Uncertainty אי ודאות | Complexity מורכבות | Ambiguityעמימות – המייצגות את האתגרים והתחושות בשדה הקרב. מטרת הביטוי הינה לתאר בקצרה עולם או מצב כאוטי, מבולבל, עמום ולא צפוי, אשר בתוכו מתקשים מנהיגים ומפקדים לאסוף נתונים, לצפות, לנתח, לתכנן או בקיצור – לנהל.
לאחר אירועי ה-11 בספטמבר אימץ גם עולם העסקים את הביטוי, וכיום הוא שכיח בכל שיח ארגוני-עסקי.
הביטוי VUCA נועד לשקף פתרונות מערכתיים לבעיית הניהול הקיים, וגם להציע התנהגות ניהולית חלופית, ראויה להווה המתחדש:Vision חזון | Understandingהבנה | Clarity בהירות | Agility"זמישות" (אג'ילי – זמין וגמיש(. למי שמכיר תהליכי פיקוד ושליטה צבאיים – המתודה כאמור לא תהיה זרה לו.
חזון: אופק וייעוד שיניעו אנשים להזדהות ולפעולה. מטרת העל – כאשר היא מוגדרת נכון ומתוקשרת באופן בו יבינו חברי הארגון את מהות תרומתם לחברה האנושית, תתרום למחוברות ולנאמנות הארגונית(Engagement) , יותר מכל הבטחה לתמורה כלכלית. הטבע האנושי עדיין ממריץ אותנו למצוא סיבות טובות יותר מאשר רק פרנסה כדי לקום בבוקר ולהיות משמעותיים. תופעה אנושית עתיקה זו מתעצמת אף יותר בקרב הדור הצעיר המודרני.
הבנה: ידיעת, הבנת והפנמת הסיבה בגללה הארגון הוקם וקיים, כיצד הוא מתפקד ומשתנה – ומה תפקידו של כל אחד ואחת בתמונה הכוללת – יפחיתו עמימות ובלבול, ויעצימו במידה רבה את רמות היעילות והאפקטיביות בה מתפקדות מכונות משומנות, מרובות מרכיבים.
בהירות: תמונה כוללת של הקשיים והאתגרים, תפחית את תחושת הכאוס – ותסייע להעלות את תחושת המסוגלות של העובדים, לטובת השגיות ותוצאות יעילות יותר.
זמינות: תגובות מהירות, אלתורים ופתרונות מחוץ לקופסה לשינויים סביבתיים, רגולטוריים, טכנולוגיים, או כל שינוי נדרש אחר או השפעה אסטרטגית.
כיוון נוסף ל"תרגום" הינו המערך הבא: Vision חזון | United עבודת צוות | Customer ארגון מכוון לקוח | Adaptive הסתגלות.
עבודת צוות – United: עבודה טובה בממשקים, קבלת שונות – והכלתה בתוך צוותי עבודה, היכולת לעבוד עם מגוון גדול יותר של אנשים. זהו אולי האתגר הגדול ביותר הקיים היום, בין מגדרים, בין דורות שונים, בין תרבויות עסקיות וארגוניות.
ארגון מכוון לקוח :Customer – ריבוי ערוצים וממשקים לשירות הלקוח. מעבר ממוטה תפעול, ייצור ומלאי למוטה ביקוש, צורך ותועלת. האופן בו מתקשרים עם הלקוחות וקשובים להם. כיצד משנים את כלל המערכת על סמך הנחות יסוד חדשות לגמרי – זהו אתגר לא פשוט לרוב הארגונים הקיימים, מכיוון שלא משנה כמה מהר הם ישתנו וינועו, זה כנראה לא יהיה מספיק מהר...
הסתגלות –:Adaptive על מנת להתאים ארגון/מנהל/תפישה לעתיד (שכבר כאן) – יש צורך בהשתנות מהירה ובנטילת סיכונים מחושבים. צריך אומץ כדי לנסות דברים חדשים, ותעוזה כדי לדעת ליפול (ולקום מהר), לטעות וללמוד מטעויות (ואם צריך אפילו להתנצל). חובה להפנים שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. זהו אגב, גם אחד מיסודות הפיתוח העסקי – כי ללא אומץ, טעויות, תהליכי למידה והטמעה מהירים – לא תהיה צמיחה. איך כתב דרווין: "לא החזק שורד, אלא הזן המשתנה" (מתוך תורת המינים).
לסיכום, כלל המרכיבים הללו מהווים את אבני היסוד של תורות הניהול החדשות.
הארגונים שיצליחו בעשורים הקרובים, יהיו אלו שישכילו לשלם במודע את מחירי ההשתנות ולהפוך את התיאוריה הזו הלכה למעשה. אלו הם ה-"ווקה פיפל"…
ערן רותם, מומחה אסטרטגיה וניהול, מנכ"ל משותף השורה התחתונה