רשתות הקפה הממותגות מחמיצות את הפוטנציאל שטמון בפריפריה

רשת הקפה ארומה עומדת בראש רשימת רשתות הקפה בישראל עם 104 סניפים המהווים 21% מסך כל סניפי רשתות הקפה הממותגות, המונות למעלה מ- 10 סניפים ומבוססות על מודל של קפה-מסעדה. בצמוד לה, ניצבת רשת קפה קפה עם 99 סניפים ו- 20% מסך כל סניפי בתי הקפה בישראל. ברמת דרג שניה, עם נתח שוק של 11% כל אחת וכ- 55 סניפים ברחבי ישראל, עומדות הרשתות קפה ג'ו וקפה גרג.



בסך הכל פעילות בישראל 12 רשתות קפה מובילות עם כ- 480 סניפים. כך נמסר מחברת פוינטס מיפוי עסקי, המתמחה בייעוץ גיאוגרפי עסקי, מחברת בין המימד המרחבי לתהליכים עסקיים ומציעה ללקוחותיה תהליכי אופטימיזציה של רשתות סניפים, ניתוחי שיווק גיאוגרפיים, דמוגרפיה מרחבית, מיפוי פוטנציאל שיווקי, תכנון טריטוריות מכירה, תכנון קווי חלוקה, מיפוי מועדוני לקוחות, תכנון קד"מ גיאוגרפי, מיפוי מתחרים, ניהול סיכונים ואשראי ועוד.



כ – 44% מכלל הסניפים ממוקמים בגוש דן, 18% באזור השרון, 16% בצפון הארץ (צפונית לזכרון יעקב), 12% בדרום ורק 7% בירושלים, ובסך הכל, ניתן לומר כי 62% מסניפי הרשתות השונות מתמקדים במרכז הארץ, בין חדרה לגדרה.



"כאשר בודקים את היחס בין מספר תושבים לסניף, רואים כי היחס הארצי עומד על 15 אלף תושבים לסניף. הצפיפות הגבוהה ביותר של בתי קפה נרשמת באזור השרון, עם 6,000 תושבים לסניף, לעומת הפריפריה, בצפון הארץ ובדרומה (מלבד אילת הנתפסת כעיר תיירותית), שם נמצא כי בפני כל 24,000 תושבים עומד סניף אחד של אחת מרשתות הקפה הנדונות, כלומר פי 3 מהיחס בגוש דן" אומר זמיר שמר, מנכ"ל פוינטס מיפוי עסקי.



צפון הארץ שייך לקפה גרג, שצמח בצפון ויתרונו ניכר שם – 38% מהסניפים הם של קפה גרג לעומת 24% של ארומה. בתל אביב חולקת ארומה את השליטה עם המותג הנפרד ארומה תל אביב. בעוד שלרשת ארומה פיזור רחב בכל אזורי הארץ, ניכר כי מרבית הרשתות האחרות משקיעות את מירב המאמצים ושיא הפעילות במרכז גוש דן: קפה קפה, קפה ג'ו, רולדין, ארקפה, ארומה תל אביב, קקאו, קפה נטו ואילן'ס. קפה הלל מתמקד בירושלים וסי אספרסו בחדרה ובנתניה.



שמר טוען כי "רשתות רבות סבורות שאם לא תהיינה קיימות בתל אביב הרי שלא תהיינה קיימות כלל. על רקע זה, הן מחליטות להקים סניפים ישירות מול התחרות החזקה ביותר שלהם. בדיקת הפריסה הגיאוגרפית של הרשתות הקיימות ובניית תוכנית פריסה מבוססת על המצב הקיים בשטח, אולי הייתה מובילה חלק מן המותגים להתחיל עם הסניפים הראשונים דווקא בפריפריה, במקומות כמו נהריה, עפולה, חדרה בהם יש אוכלוסיה שכמהה לבתי קפה. אילו כך היתה נוהגת למשל רשת סטארבאקס בזמנו, היתה מגדילה את סיכוייה לשרוד, היתה מחזקת את המותג ובהדרגה מתקדמת לעבר המרכז".



בבדיקה של התפלגות הסניפים לפי ערים מובילות בארץ אנו רואים כי תל אביב יפו מובילה בראש עם 21% מסניפי כל הרשתות, והבאות אחריה, עם פיגור ניכר, הן חיפה עם 7% מהסניפים וירושלים עם 6%.

אולי יעניין אותך

 אהרנסון
משפך שיווקי
1773315519_JerusalemMuniLogo1
15952pic29

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

 וינטר סיבוני סמנכלית שיווק של מותג קסטרו צילום עידן סבח (Custom)
 שטרן, מנכל קניון TLV צילום טל איז'ק
WANNA GREENS greenOnyx - צילום אסף קרלה (1)