שיווק ופרסום בסלולר – הפוטנציאל לעסקים והאתגרים שבדרך

בשנה האחרונה, הופיעו כתבות ומאמרים המבשרים על בוא האינטרנט הסלולרי וכל האפשרויות הגלומות בעולם זה ובתחום ה- M-Commerce (ה- M פרושו Mobile) מבחינה שיווקית וטכנולוגית. בנוסף, במהלך שנת 2000 קראנו חדשות לבקרים אודות חברות סטארט אפ חדשות, המפתחות יישומים לאינטרנט נייד או ל- M-Commerce . אך למרות שחברות הסלולר בישראל כבר מספקות לצרכנים אפשרויות של גלישה באינטרנט סלולרי, עדיין אין בעולם החדש הזה את האפליקציות שנותנות ערך מוסף כזה, אשר ישכנע את הצרכנים לעזוב את מסך ה- 17 אינץ' הצבעוני והמקלדת הנוחה לטובת גלישה במכשירים הזעירים. גם בארה"ב התמונה דומה לזו שבישראל. המדינות אשר רשמו התקדמות מרשימה בפיתוח יישומים של אינטרנט נייד הם פינלנד, שוודיה ויפן.

ייקח עוד מעט זמן עד שרוחב הפס אשר יסופק למכשירים הסלולריים יהפוך לאיכותי מספיק על מנת שימשוך אליו את רוב הציבור, בהיקף קרוב לזה של הציבור המשתמש כיום בטלפון סלולרי לביצוע שיחות. קשה מאוד גם לחזות בדיוק כיצד ינצלו המשווקים את הפלטפורמה החדשה הזו לשיווק ופרסום מוצרים ואת האפשרויות הרבות שפלטפורמה זו מאפשרת כיום ותאפשר בעתיד.

מיהם המשווקים אשר ייהנו בשלב הראשון מכניסת האינטרנט הסלולרי? סביר להניח כי יהיו אלו החברות המספקות מוצרים ושירותים המתאימים ביותר ליתרונות המסחר הסלולארי. ניתן לסווג את הנהנים הראשונים מכניסת האינטרנט הסלולרי לשלוש קטגוריות עיקריות:

הקטגוריה הראשונה של עסקים אשר יוכלו ליהנות מן המסחר הנייד יהיו אלו שלקוחותיהם מבצעים החלטות קנייה התלויות בזמן, ללא קשר למיקום. עסקים אלו הם בדרך כלל עסקים הפתוחים 24 שעות, 7 ימים בשבוע. עסקים אלו המספקים שירות ללא תלות בזמן יוכלו כעת לספק את השירות גם ללא תלות במקום. כך לדוגמא, עסקים דוגמת אתר המכירות הפומביות eBay.com, אשר יאפשר לתת הצעות מרחוק או אתרים המספקים מידע פיננסי יהיו אלו שייהנו מכך.

הקטגוריה השניה כוללת עסקים המשרתים קהל בעל אפיון דמוגרפי מסוג מסויים. זהו אותו קהל למעשה אשר בין הראשונים לרכוש את מכשירי הטלפון הסלולרי והתחבר בתחילת הדרך לאינטרנט. מספרם של קבוצת האנשים השייכים לקהל זה הולך וגדל. המשווקים באמצעות הסלולר שייהנו מן הפרסום בסלולרי יהיו אלו המשווקים מוצרים ושירותים המיועדים לקהל זה, המאופיין ברצון להתחדש, בדרך כלל ממין זכר, הממהר לאמץ טכנולוגיות חדשות, משכיל ובעל משכורת שמעל הממוצע.

הקטגוריה השלישית כוללת עסקים התלויים במיקום. קטגוריה זו, צפוייה גם היא להתרחב במהלך הזמן והיא כוללת עסקים הרשומים בדפי זהב, ויכולים לשלוח הודעות פרסום ללקוחות בהתבסס על מיקומם. אלו הם עסקים, אשר הקהל שלהם לא ייסע בדרך כלל רחוק על מנת לרכוש מוצרים מהם ויעדיף לבצע חיפוש באינטרנט הסלולרי שלו אחר החנות הקרובה ביותר בסביבה. אלו הם עסקים דוגמת דוכני מזון מהיר, מסעדות, מכבסות, חנויות הלבשה והנעלה וכדומה.

אך עם היתרונות הגדולים למשווקים של כניסת האינטרנט הסלולרי והיישומים הנלווים אליו לחיינו, יתחדדו ויגברו עוד יותר סוגיות שנקשרו לרוב לתחום המסחר האלקטרוני והשיווק באינטרנט, כגון:

פרטיות: הגנת הפרטיות כבר מזמן הפכה לנושא חשוב מאוד עבור הצרכן האינטרנטי. סממן לכך ניתן היה לקבל מהכשלון של DoubleClick לאחד את בסיסי הנתונים שלה שהשיגה דרך האון-ליין לביצוע שיווק אוף-ליין. זאת ועוד, הדור הבא של מכשירי הסלולר יכלול בתוכו מערכת לאיתור מיקום, כך שכאשר בעל הטלפון יחייג למשטרה או למכבי האש לדוגמא, ניתן יהיה לאתר את מיקומו בקלות. אך היתרון הזה עלול להפוך לחסרון להרבה מאוד אנשים שאינם רוצים שמישהו יידע היכן הם ממוקמים בכל רגע.

פרסונליזציה: קשה להאמין כי אנשים ירצו שמסרים פרסומיים ישודרו אל המכשיר הסלולרי שלהם בכל פעם שהם עוברים ליד עסק, אשר חושב שהמוצרים שהוא מציע עשויים לעניין את בעל המכשיר. התוצאה תהיה הפצצה של מסרים פרסומיים כל העת. הדרך היחידה כדי להצליח לשדר מסרים רצויים ואפקטיביים תהיה באמצעות שיווק ברשות – כלומר משלוח מסרים לאחר בקשה מוקדמת של בעל המכשיר הסלולרי לקבל מסרים מסויימים ואותם בלבד. בנוסף לכך, חשוב כי לצרכן תהיה היכולת להוסיף או להשמיט מסרים מסויימים אותם הוא מבקש לקבל או לא לקבל, בצורה קלה ופשוטה.

אינטגרציה: על מנת להצליח בשיווק ומסחר אלקטרוני, מומלץ לאחד ולתאם מאמצים הן באמצעי און-ליין והן באוף-ליין. אם קנית נעלי ריצה בחנות וירטואלית, חשוב שתוכל להחזירם בחנות פיזית. ובנוסף, מדיניות המלאי, המחירים והשירות צריכים גם הם להיות זהים בחנות האוף-ליין והאוף-ליין בעידן של M-Commerce. תארו לעצמכם תסריט שאדם מבצע קניות דרך המכשיר הסלולרי שלו, כאשר הוא נמצא גם פיזית בתוך החנות. סתירה בין הנתונים שהוא מקבל עלולה לגרום לנזק רב לתדמית החנות.

שיווק ויראלי: ביפן משתמשים כיום מיליוני בני אדם באינטרנט הסלולרי שלהם על מנת להוריד מן הרשת סרטים מצויירים, קטעי אנימציה, משחקים, קריקטורות ועוד תכנים מבדרים. כאשר הם רוצים לשלוח את הקטעים הללו לחבריהם הם פשוט משדרים (BEAM) את התכנים הללו לחבריהם. כיוון שהאינטרנט הסלולרי צפוי להתפתח בצורה מאוד משמעותית, צפוי כי מכשירים אלו יהוו ערוץ של מסחר בין לקוחות (Consumer to Consumer), אותו יכולים המשווקים לנצל לטובתם. כך למשל יכולים משווקים לייצר משחקים או פרסומות משעשעות עם רקע ותפאורה הקשורה למוצר שלהם.

שימושיות: שנים של מחקר ופיתוח הושקעו במטרה להפוך את המחשב האישי לקל לשימוש וידידותי להפעלה. אך עדיין לאנשים רבים קשה להפעיל את הפונקציות הבסיסיות ביותר במחשב. מעצבי הפאלם פיילוט השקיעו רבות במטרה ללמוד כיצד להפוך את הממשק לנוח יותר לשימוש, כך שהמכשירים הזעירים הללו יהפכו להיות פופולאריים. קלות השימוש תמשיך להיות הגורם המכריע ביותר בשיעור הקליטה של המכשירים הסלולריים בעתיד.

אם כן, האינטרנט הסלולרי טומן בחובו פוטנציאל אדיר של יכולות שיווק וקידום לעסקים. פיתוח מהיר של טכנולוגיות ידידותיות ואמינות יחד עם פתרון הבעיות שהוזכרו לעיל, יהוו את הגורמים העיקריים לחדירתו של אמצעי תקשורת זה לחיינו.

* אורן בסון הינו עורך פורטל השיווק הישראלי Allmarketing, מנכ"ל חברת הייעוץ התקשורתי-שיווקי אולמדיה www.allmedia.co.il ומדריך ב- Allmarketing Training

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח