בשנה האחרונה, הופיעו כתבות ומאמרים המבשרים על בוא האינטרנט הסלולרי וכל האפשרויות הגלומות בעולם זה ובתחום ה- M-Commerce (ה- M פרושו Mobile) מבחינה שיווקית וטכנולוגית. בנוסף, במהלך שנת 2000 קראנו חדשות לבקרים אודות חברות סטארט אפ חדשות, המפתחות יישומים לאינטרנט נייד או ל- M-Commerce . אך למרות שחברות הסלולר בישראל כבר מספקות לצרכנים אפשרויות של גלישה באינטרנט סלולרי, עדיין אין בעולם החדש הזה את האפליקציות שנותנות ערך מוסף כזה, אשר ישכנע את הצרכנים לעזוב את מסך ה- 17 אינץ' הצבעוני והמקלדת הנוחה לטובת גלישה במכשירים הזעירים. גם בארה"ב התמונה דומה לזו שבישראל. המדינות אשר רשמו התקדמות מרשימה בפיתוח יישומים של אינטרנט נייד הם פינלנד, שוודיה ויפן.
ייקח עוד מעט זמן עד שרוחב הפס אשר יסופק למכשירים הסלולריים יהפוך לאיכותי מספיק על מנת שימשוך אליו את רוב הציבור, בהיקף קרוב לזה של הציבור המשתמש כיום בטלפון סלולרי לביצוע שיחות. קשה מאוד גם לחזות בדיוק כיצד ינצלו המשווקים את הפלטפורמה החדשה הזו לשיווק ופרסום מוצרים ואת האפשרויות הרבות שפלטפורמה זו מאפשרת כיום ותאפשר בעתיד.
מיהם המשווקים אשר ייהנו בשלב הראשון מכניסת האינטרנט הסלולרי? סביר להניח כי יהיו אלו החברות המספקות מוצרים ושירותים המתאימים ביותר ליתרונות המסחר הסלולארי. ניתן לסווג את הנהנים הראשונים מכניסת האינטרנט הסלולרי לשלוש קטגוריות עיקריות:
הקטגוריה הראשונה של עסקים אשר יוכלו ליהנות מן המסחר הנייד יהיו אלו שלקוחותיהם מבצעים החלטות קנייה התלויות בזמן, ללא קשר למיקום. עסקים אלו הם בדרך כלל עסקים הפתוחים 24 שעות, 7 ימים בשבוע. עסקים אלו המספקים שירות ללא תלות בזמן יוכלו כעת לספק את השירות גם ללא תלות במקום. כך לדוגמא, עסקים דוגמת אתר המכירות הפומביות eBay.com, אשר יאפשר לתת הצעות מרחוק או אתרים המספקים מידע פיננסי יהיו אלו שייהנו מכך.
הקטגוריה השניה כוללת עסקים המשרתים קהל בעל אפיון דמוגרפי מסוג מסויים. זהו אותו קהל למעשה אשר בין הראשונים לרכוש את מכשירי הטלפון הסלולרי והתחבר בתחילת הדרך לאינטרנט. מספרם של קבוצת האנשים השייכים לקהל זה הולך וגדל. המשווקים באמצעות הסלולר שייהנו מן הפרסום בסלולרי יהיו אלו המשווקים מוצרים ושירותים המיועדים לקהל זה, המאופיין ברצון להתחדש, בדרך כלל ממין זכר, הממהר לאמץ טכנולוגיות חדשות, משכיל ובעל משכורת שמעל הממוצע.
הקטגוריה השלישית כוללת עסקים התלויים במיקום. קטגוריה זו, צפוייה גם היא להתרחב במהלך הזמן והיא כוללת עסקים הרשומים בדפי זהב, ויכולים לשלוח הודעות פרסום ללקוחות בהתבסס על מיקומם. אלו הם עסקים, אשר הקהל שלהם לא ייסע בדרך כלל רחוק על מנת לרכוש מוצרים מהם ויעדיף לבצע חיפוש באינטרנט הסלולרי שלו אחר החנות הקרובה ביותר בסביבה. אלו הם עסקים דוגמת דוכני מזון מהיר, מסעדות, מכבסות, חנויות הלבשה והנעלה וכדומה.
אך עם היתרונות הגדולים למשווקים של כניסת האינטרנט הסלולרי והיישומים הנלווים אליו לחיינו, יתחדדו ויגברו עוד יותר סוגיות שנקשרו לרוב לתחום המסחר האלקטרוני והשיווק באינטרנט, כגון:
פרטיות: הגנת הפרטיות כבר מזמן הפכה לנושא חשוב מאוד עבור הצרכן האינטרנטי. סממן לכך ניתן היה לקבל מהכשלון של DoubleClick לאחד את בסיסי הנתונים שלה שהשיגה דרך האון-ליין לביצוע שיווק אוף-ליין. זאת ועוד, הדור הבא של מכשירי הסלולר יכלול בתוכו מערכת לאיתור מיקום, כך שכאשר בעל הטלפון יחייג למשטרה או למכבי האש לדוגמא, ניתן יהיה לאתר את מיקומו בקלות. אך היתרון הזה עלול להפוך לחסרון להרבה מאוד אנשים שאינם רוצים שמישהו יידע היכן הם ממוקמים בכל רגע.
פרסונליזציה: קשה להאמין כי אנשים ירצו שמסרים פרסומיים ישודרו אל המכשיר הסלולרי שלהם בכל פעם שהם עוברים ליד עסק, אשר חושב שהמוצרים שהוא מציע עשויים לעניין את בעל המכשיר. התוצאה תהיה הפצצה של מסרים פרסומיים כל העת. הדרך היחידה כדי להצליח לשדר מסרים רצויים ואפקטיביים תהיה באמצעות שיווק ברשות – כלומר משלוח מסרים לאחר בקשה מוקדמת של בעל המכשיר הסלולרי לקבל מסרים מסויימים ואותם בלבד. בנוסף לכך, חשוב כי לצרכן תהיה היכולת להוסיף או להשמיט מסרים מסויימים אותם הוא מבקש לקבל או לא לקבל, בצורה קלה ופשוטה.
אינטגרציה: על מנת להצליח בשיווק ומסחר אלקטרוני, מומלץ לאחד ולתאם מאמצים הן באמצעי און-ליין והן באוף-ליין. אם קנית נעלי ריצה בחנות וירטואלית, חשוב שתוכל להחזירם בחנות פיזית. ובנוסף, מדיניות המלאי, המחירים והשירות צריכים גם הם להיות זהים בחנות האוף-ליין והאוף-ליין בעידן של M-Commerce. תארו לעצמכם תסריט שאדם מבצע קניות דרך המכשיר הסלולרי שלו, כאשר הוא נמצא גם פיזית בתוך החנות. סתירה בין הנתונים שהוא מקבל עלולה לגרום לנזק רב לתדמית החנות.
שיווק ויראלי: ביפן משתמשים כיום מיליוני בני אדם באינטרנט הסלולרי שלהם על מנת להוריד מן הרשת סרטים מצויירים, קטעי אנימציה, משחקים, קריקטורות ועוד תכנים מבדרים. כאשר הם רוצים לשלוח את הקטעים הללו לחבריהם הם פשוט משדרים (BEAM) את התכנים הללו לחבריהם. כיוון שהאינטרנט הסלולרי צפוי להתפתח בצורה מאוד משמעותית, צפוי כי מכשירים אלו יהוו ערוץ של מסחר בין לקוחות (Consumer to Consumer), אותו יכולים המשווקים לנצל לטובתם. כך למשל יכולים משווקים לייצר משחקים או פרסומות משעשעות עם רקע ותפאורה הקשורה למוצר שלהם.
שימושיות: שנים של מחקר ופיתוח הושקעו במטרה להפוך את המחשב האישי לקל לשימוש וידידותי להפעלה. אך עדיין לאנשים רבים קשה להפעיל את הפונקציות הבסיסיות ביותר במחשב. מעצבי הפאלם פיילוט השקיעו רבות במטרה ללמוד כיצד להפוך את הממשק לנוח יותר לשימוש, כך שהמכשירים הזעירים הללו יהפכו להיות פופולאריים. קלות השימוש תמשיך להיות הגורם המכריע ביותר בשיעור הקליטה של המכשירים הסלולריים בעתיד.
אם כן, האינטרנט הסלולרי טומן בחובו פוטנציאל אדיר של יכולות שיווק וקידום לעסקים. פיתוח מהיר של טכנולוגיות ידידותיות ואמינות יחד עם פתרון הבעיות שהוזכרו לעיל, יהוו את הגורמים העיקריים לחדירתו של אמצעי תקשורת זה לחיינו.
* אורן בסון הינו עורך פורטל השיווק הישראלי Allmarketing, מנכ"ל חברת הייעוץ התקשורתי-שיווקי אולמדיה www.allmedia.co.il ומדריך ב- Allmarketing Training