זה לא סוד שעולם יחסי הציבור השתנה משמעותית מאז כניסתה של המדיה החברתית לחיינו.
השיח נמצא ברשתות החברתיות והקשר המיידי היומיומי מתקיים בשרשורים של פוסטים, תגובות ודיאלוגים שאי אפשר למצוא במקומות אחרים.
לקוח ששוכר שירותים של חברת יחסי ציבור וייעוץ תקשורת, כדי להגיע לחשיפה בציבור לא יכול להסתפק רק באיזכור בתקשורת.
הוא מבין שאח"כ מתנהל שיח שלם שמדבר על זה. השיח שמתקיים ברובו באינטרנט מגיע באופן טבעי לרשתות החברתיות.
כל עיתון, ערוץ טלויזיה או ערוץ רדיו מציף את התכנים התקשורתיים שלו גם באתר האינטרנט ו/או בדף הפייסבוק שלו.
וכך נוצר מצב בו הלקוח יכול וצריך להשתמש בפלטפורמה הזאת למטרות קידום, חשיפה נוספת ושיח.
אפשר לראות זאת באופן מושלם בקמפיין בחירות למשל. את השילוב המופלא בין העולמות אפשר לראות היטב בדוגמה הבאה.
קחו את מערכת הבחירות לנשיאות שהתקיימה אצלנו החודש.
המועמדים מתראיינים לתקשורת (יח"צ), איש המדיה החברתית דואג מיד לקבל את הלינק לראיון התקשורתי (מאתר האינטרנט), מעלה אותו לרשת החברתית בצירוף פוסט עם דברי המועמד ומדגיש את הדברים הרצויים עבור האסטרטגיה, בנוסף מצרף את הלינק ומפרסם אותו בכסף לכמה ימים. וכל זאת כדי לגרום לכך שהראיון הזה לא יישכח מלב הציבור תוך דקות (מה שיכול לקרות בקלות בקצב ההתרחשויות בארץ), ולבסס המשכיות של המומנט התקשורתי וכן לייצר דיאלוג במקום בו ממילא מתנהל השיח של הציבור (מדיה חברתית).
אמר זאת יפה פטר פרידמן, מנכ"ל של חברת השיווק העולמית LiveWorld: "קחו את עולם השיווק ותשוו אותו למסיבה. כל גורם במסיבה יש לו תפקיד: הפרסום הוא ההזמנה למסיבה, יחסי הציבור הם הקידום, העולם הדיגיטלי הוא כמו מכונת המשחק בכניסה ואילו – האווירה, התקליטן, הסדרן, האורחים עצמם כשהם עומדים ומדברים אחד לשני, בריקודים, ביצירת קשרים – זוהי המדיה החברתית״.
ולא רק שיח עם קהל כדי להשפיע או למטרות חשיפה הוא היתרון, אלא גם כדי להעביר מסר מיידי וחשוב.
אחת התועלות הכי גדולות של הרשתות החברתיות בעולמנו היא המיידיות!
אם אתם מחובבי הפייסבוק או הטוויטר ואתם שוהים ברשתות הללו באופן קבוע, סביר להניח שגם אתם כמו מילארד איש בעולם, תעברו ליד מחלק העיתונים החינמים בכניסה לתחנת הרכבת בבוקר, ולא תזדרזו לקחת ממנו את העיתון וזאת כיוון שברור לכם שברגע שתפתחו אותו, החדשות שיצוצו מולכם הם כבר חדשות אתמול.
כשרובי ריבלין נבחר החודש לנשיאות, כל ח"כ ושר כמעט כולל ריבלין עצמו – דאגו לדווח בזמת אמת בדף הפייסבוק שלהם על המתרחש ועל הבחירה הסופית. ואילו בבוקר למחרת כשהתנוססה תמונתו על שער העיתון, כבר לא היו אלה "חדשות", אלא ישנות.
חשיבות המדיה החברתית עבור לקוחות היח"צ ברורה.
מאידך, אין ספק שבמהלך הקמפיין – איסוף ושימוש בכל הרגעים התקשורתיים הללו והצפתם כחומר שיווקי שיעצים את כוחו בדפי הפייסבוק ובערוץ היוטיוב מדגימים היטב את חשיבות היח"צ עבור המדיה החברתית. ואפשר גם הפוך – סרטון ויראלי של חברה/מותג/אדם שמצליח להכות גלים מגיע לא פעם ולא פעמיים מתוך המדיה החברתית (במקרה הזה יוטיוב) אל ערוצי החדשות. אגב, בדיוק ככה הפך ג'סטין ביבר לזמר מפורסם.
גם אם הסרטון אינו סרטון ויראלי. ואם ניצמד לאותה דוגמא של בחירות לנשיאות, אזי כל פוליטיקאי מתחיל כבר יודע שהוא יכול ליצור ערוץ עצמאי ממותג משלו ביוטיוב ולהעלות סרטונים עם מסרים (מעין טלוויזיה עצמאית משלו).
העיתונאים מגיעים לערוצים הללו ושואבים משם את המסר אותו הם מעבירים לערוצי התקשורת השונים.
דוגמא נוספת שחוויתי על בשרי בבחירות לנשיאות (אני ליוויתי את השופטת בדימוס דורנר כחלק מהצוות האסטרטגי שלה), התרחשה יום לפני הבחירות, בעודי שוהה בכנסת עקבתי באדיקות אחר הח"כים בהודעותיהם בדפי הפייסבוק שלהם כדי לעקוב ולראות בזמן אמת למי הם מצביעים. לפחות שישה ח״כים דיווחו בזמן אמת בדף הפייסבוק שלהם על החלטתם טרם התקשורת הספיקה לפרסם זאת.
הדבר ניכר גם בעת אירועים שמתרחשים בחיינו לא מעט.
לפני כמה חודשים התרחשה רעידת אדמה במדינה. הפיד שלי הוצף בסטטוסים כדוגמת: "גם אתם הרגשתם?" ו"וואהו… איך הכל זז".
כשבערוצי החדשות כמוYNET ואחרים נכתבו ידיעות על רעידת האדמה, כל תושבי הפייסבוק כבר חוו זאת ודיבררו את זה בעצמם הרבה קודם.
לכן נוצר גם מצב מעניין (שאופייני אגב בעיקר לישראלים) והוא לקום בבוקר ולפתוח את הסלולר וקודם כל להכנס לניוזפיד של הפייסבוק ולא לאתר החדשות כדי לדעת אם בזמן שישנו קרה משהו במדינה.
עבור מותגים, ארגונים ועסקים בכלל, בשימוש נכון, טמונה הזדמנות עסקית אמיתית לשיפור משמעותי ביחסי הציבור ובחשיפה העסקית באינטרנט. אם אתם מותג – כנראה שמדברים עליכם באינטרנט – בפורומים, באתרים, באיזכורים וברשתות חברתיות ורצוי שיהיה מישהו מטעמכם שמנהל את השיחה הזאת ומודע לה כדי להשפיע על השם החיובי שלכם שם.
* המאמר פורסם בבלוג של טלי עוז אלבו Let's Face It