11 היכולות והכישורים "הרכים" שכל עוסק בשיווק ומכירות חייב לשלוט בהם

כשתשאלו אנשי
שיווק ומכירות, "מה נדרש כדי להצליח?", לרוב תקבלו תשובות הנוגעות
לכישורים מקצועיים: מיומנויות דיגיטליות וטכנולוגיות; שליטה באנגלית; יכולות הכנת
מצגות או אקסלים; יכולות ניהול ספקים, צוותים ולקוחות; יכולות קריאייטיביות או
הבנה בערוצי השיווק והפרסום… וזה נכון.


אבל אם נסכים
שניהול שיווק ומכירות זה בעצם ניהול "מערכת יחסים מכירתית", דיאלוג
ותהליך של רכישת אמון (באנגלית זה נקרא
sales relationships) – אז נסכים גם
שנדרשים כישורים בינאישיים מסוימים, החיוניים במיוחד ויותר מאחרים.


ההגדרה הכי יפה
לשיווק ומכירות שאני מכיר, היא "כשאני צריך פוגש את יש לי". וזו מהותו
של השיווק – המגיע מהמילה שוק, שמשמעותה התכנסות קהל במקום מרוכז לצורכי מו"מ
והחלפת סחורות: מפגש של ובין אנשים. לכן, במערך של
P2P או H2H
טכנולוגיות ואוטומציות, מצגות ואקסלים, קריאייטיב ומדיה, מניפולציות פרסום ומכירה
ושליטה בנתונים ומפרטים – זה הרבה פחות קריטי וחשוב, מאשר פשוט כישורי אנוש
מתאימים.

לא מעט מכוני
מחקר (סקרי מנהלי ואנשי מכירות ושירות) ומוסדות אקדמיים (בחוגים לפסיכולוגיה,
תקשורת, או ניהול ושיווק), נדרשו לשאלה הזו – ונראה שאלו הם 11 הערכים או הכישורים
הרכים,


שמרביתם מסכימים
עליהם:

1.
אמפתיה

הינה היכולת להזדהות בכנות עם הקושי והאתגר או
הכאב והצורך של הלקוח שמולך, ולחשוב "לקוחית". לא כל איש מכירות שולט
ביכולת הרגישה הזו – ולא סתם היכולת הזו נמצאת במקום הראשון ברשימה. אמפתיה חשבה
במיוחד, מפני שמאפשרת לנו לזהות משמעויות ותתי משמעויות וכך גם לאתר מוטיבציות,
חסמים, התנגדויות רגשיות ונקודות כאב אמיתיות. זו מיומנות קריטית גם למנהלי שיווק
ומכירות, כלפי צוותיהם.

2. אינטליגנציה רגשית

כפי שאינטליגנציה שכלית מאפשרת שימת לב לנתונים
כמותיים ולהקשרים מילוליים, כך ה-
E.Q הינה היכולת לשים לב לפרטים רגשיים. להצליח לקרוא הבעות פנים
(עיניים, שפתיים), תנועות גוף, מחוות ותזוזות, ומה שנמצא בין המילים – בטונציה
ובגוון הקול, ומנגד לשלוט בתחושות וברגשות שלך בלי אגו – זו אינטליגנציה רגשית. לא
כל אחד יודע ומצליח לזהות ולקרוא רגשות, להביע רגשות, לרתום רגשות ולנהל רגשות –
וזו מיומנות אמתית. יש גם שיאמרו שאין אמפתיה בלי אינטליגנציה רגשית ויש שיאמרו
שרגישות מחייבת אמפתיה.

3. הקשבה אקטיבית

היכולת לדבר פחות, לנסות למכור ולהסביר או לשכנע פחות
– ופשוט להקשיב הרבה יותר ולהבין. כך ניתן בהמשך לשאול שאלות מדויקות יותר, להתעניין
ולהגיב, להתייחס ללקוח במדויק – ולא סתם לנאום על אוטומט את נאומי המכירה ותסריטי
השיחה והשירות. אף אחד לא אוהב להקשיב לאחרים או להאזין לשיחות מכירה, אבל כולם
אוהבים להקשיב בעיקר לעצמם וגם אוהבים לקנות – אז למה לא לנצל את זה, ולתת ללקוחות
לעשות בדיוק את מה שהם הכי אוהבים: לדבר ולקנות…

4. תקשורת

היכולת לתקשר בצורה אפקטיבית ויזומה, בגובה
העיניים ובהתאמה לשפה וליכולת התקשורתית של הלקוח שמולך. היכולת להתאים מסרים
ללקוח, לעיתוי, למיקום, לפלטפורמה. הלקוחות שונים – אז אין סיבה שהשיחה או תסריט
השירות או הפרסום יהיו זהים… היכולת הזו קשורה הדוקות ליכולת הקודמת (הקשבה)
ומשלימה אותה, וקשורה גם ליכולת להעביר מסרים ("סטורי טלינג") ולדבר
בביטחון.

.

5. ביטחון עצמי –

ביטחון ביכולות השיווק והמכירה שלך, ביטחון ואמון
במוצר ובחברה, וביטחון בתהליך המכירה. מי שהם או הן בעלי ובעלות ביטחון ויצירת אמון,
אסרטיביות – משרים הלאה ביטחון ואמון, בוודאי כמנהלים, ואין שיווק או מכירה או
שירות, בלי ביטחון ואמון…

6. גמישות

הן בתהליך המכירה, הן במסרים, הן בהצעת הערך, הן
במתן שירות או ניסיון שימור. כל העוסקים בתחומי השיווק השונים, חייבים להיות דינמיים,
להיות מוכנים לכל שאלה או בקשה, לכל התנגדות או תלונה, לכל אי הבנה או חוסר שביעות
רצון, לכל דרישה חדשה, וכן לקפיצות בשיחה או בשלבי המכירה. וזה לא אומר שיש להסכים
לכל דבר, להתקפל בפני כל בקשה, או לאפשר ללקוח לנהל את המכירה או לשלוט במשבר
השירות – אלא שעל איש השיווק (מכירה או שירות) להיות גמיש מספיק במחשבה וזריז מספיק
בתגובה. גמישות זו יעילות, עמידות, אורך רוח, ובסופו של יום גם כלי לעמידה ביעד
ובמטרה.

7. אופטימיות –

עבודה בשיווק או מכירות, פירושה לא מעט דחיות,
ביטולי פגישות או הזמנות, שלילת הצעות, קשיים ותסכולים באיתור לקוחות מטרה, ועוד.
אין ספק, שללא אופטימיות, חשיבה חיובית ותקווה – קשה לשרוד את עולם השיווק והמכירות.
אחד הכלים לאופטימיות – הוא הביטחון העצמי, שהוזכר כבר.

8. ניהול זמן אפקטיבי –

כמו במקרה של הגמישות, הרעיון הוא לעבוד חכם
ויעיל, לא קשה. חובה למצוא זמן גם לכיף ולהנאה ולא רק לנסות לשווק ולמכור בלי
הפסקה ולכל אחד. בנוסף, ניהול זמן בשיווק ובמכירות, פירושו גם היכולת והמיומנות
שבשימוש נכון בתוכנות
CRM, ERP וב- Data.

9. נוכחות אישית ויכולות
עמידה והרצאה מול קהל –

יכולות
רפרזנטטיביות, מיומנויות נטוורקינג, נוחות עם קהל (בישיבות למשל, באולם תצוגה
ומכירה, בתערוכה, בוובינר, או בפגישות מכירה) ויעילות בהעברת מסרים – הם כישורים
קריטיים בעולם של היום. לא ניתן להיות איש שיווק או מכירות מצליח (ובוודאי מנהל
מצליח) אם חוששים לדבר מול קהל, אם יש פחד במה, או אם מתקשים להציג נתונים
באסרטיביות. זהו כישרון ההולך יד ביד עם הביטחון העצמי והינו חלק ממנו, ועם
הכישרון להיות תקשורתי.

10. אינטגריטי (יושרה) –

מהערכים הכי חשובים. להיות אמין, שקוף, הוגן
והגון, בעל אחריות למילה שלו, דייקן בהבטחות – אלו הם יסודות לשיווק, פרסום ומכירה
טובים, כי זה מה שבונה אמון. זה קשור להמנעות ממכירה בכל מחיר (אם המוצר/שירות לא
מתאים ללקוח או יקר לו מידי ולא נכון עבורו), ממניפולציות בפרסום (הבטחות שווא
להטבות והנחות, הסתרת פגמים ובעיות, הטיית המחיר), וממסרים מטעים או לא מלאים. היו
איש המכירות, של הלקוח-שהוא-אתם.


11. חשיבת פיתוח עסקי, מיינד סט של
צמיחה –

היכולת להבין
אסטרטגיה, שיווק ומיתוג, ולא רק מכירות – ולהיפך. ההבנה של מהו ניהול עסקי ותובנות
אודות רווחיות, מלאים, תפעול, הפצה, שירות ומדדים עסקיים שונים (מעבר למחיר, נתחים
ויעדים). הבנה והיכרות עם אסטרטגיות צמיחה בשווקי המכירה, ולא רק במוצר/שירות
מסוים שמשווקים ומוכרים. זה נכון הן לגבי העסק/החברה שאיש השיווק והמכירות מייצג, והן
לגבי תחום פעילות הלקוח ושוק התחרות שלו.

אז אילו – מהמיומנויות,
היכולות, הערכים והכישורים הללו – אתם הכי מעריכים?

בעיניי, כמנהל
ויועץ שיווק, פרסום ומכירות כבר מעל ל-2 עשורים – אמפתיה, הקשבה, גמישות מחשבתית,
וחשיבה עסקית – הם המאתגרים (והחסרים) ביותר למרבית אנשי השיווק והמכירות שפגשתי.
חלק מהכישורים ברשימה, בהחלט ניתן ללמוד ולרכוש – אפילו בקלות ובמהירות, עם קצת
תרגול; חלקם יותר "פנימיים" – וקשה הרבה יותר ללמוד אותם ולהפוך אותם
לטבעיים; אבל כולם ברי השגה, למידה, הטמעה ותרגול. לטעמי האישי, אם אין לכם יושרה,
אופטימיות וביטחון, הטבועים בטבע שלכם – אין לכם מה לחפש בענף… כי את השאר – תוכלו
לרכוש ותלמדו עם הזמן והניסיון.


ערן רותם הוא אסטרטג שיווק והבעלים של הסוכנות הוותיקה לייעוץ שיווקיאחד על אחד ייעוץ ממוקד

ויועץ אסטרטגי בכיר, מומחה למכירות וצמיחה בסוכנות השורה התחתונה


אולי יעניין אותך

 אופיר במבצע עד 70 אחוזי הנחה בחנויות ובאתר - צילום שי הנסב (1)
POMPEII_SIDE
dror15
eran-rotem22
hila10
F0_0316_0200_eran-rotam

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח