סקר של eBay שופך אור על העדפות הקנייה של ישראלים בקניונים לעומת האינטרנט. הנתון המעניין הוא ש- 31% מהלקוחות משוטטים בקניון אחר מוצרים ולאחר מכן רוכשים באינטרנט. זה לא מפתיע מכיוון שכ- 63% מהציבור מאמין כי הקניה באינטרנט משתלמת יותר ביחס לקנייה בקניון והיא זולה בכ- 35%. לעומת זאת הנתון המפתיע הוא ש- 28% נוהגים לחפש באינטרנט ואז לקנות בקניון.
לפי דיווחי המשתתפים בסקר, נשים באינטרנט מדווחות על הוצאה ממוצעת של 382 שקל לקניה לעומת 409 ₪ בקניון. גם אצל הגברים יש רק פער קטן לטובת הקניון עם 499 באינטרנט לעומת 518 בקניון. אחת הסיבות לכך היא שהסיבה העיקרית לביקור באינטרנט היא לצורך קניה ממוקדת (69%), בעוד שבקניונים הביקור נעשה גם לצורך קניה ממוקדת (33%), שופינג (32%) ובילוי (24%).
נתון מעניין נוסף הוא שהרכישה באינטרנט מאפשרת היצמדות לתקציב מתוכנן (81%) ואילו בקניון ההיצמדות לתקציב המתוכנן נמוכה יותר (40%).
לדברי אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העיסקית של eBay בישראל: "הטכנולוגיה משנה דפוסים והרגלי צריכה של צרכנים ואכן יתרונו הגדול של תחום המסחר המקוון טמון בכוחו לטשטש את הגבולות הפיזיים ולאפשר לכל אדם מסחר קל ונוח מכל מקום בעולם ובלחיצת כפתור. המחקר שלנו מראה שהישראלים נהנים מאוד לבקר בקניונים ורואים בהם מקומות לבילוי ופנאי, בנוסף למקומות שבהם עורכים קניות. לעומת זאת, חוזקתו של האינטרנט טמונה בהיצע המוצרים המגוון וחיסכון כספי, שני פרמטרים משמעותיים לצרכנים הישראלים".
נתונים נוספים:
· כ- 62% מסך הרכישות מתבצעות בקניון, מול 38% מהרכישות שמתבצעות באינטרנט.
· לטענת הישראלים הקניה באינטרנט מאפשרת היצמדות לתקציב מתוכנן (81%) ואילו בקניון ההיצמדות לתקציב המתוכנן נמוכה יותר (40%).
· ההוצאה הממוצעת בקניון גבוהה יותר לעומת ההוצאה הממוצעת באינטרנט (460 שקל לעומת 440 שקל בממוצע לקניה).
· בממוצע גברים מדווחים כי הם מוציאים יותר כסף על קניות בהשוואה לנשים
הסיבה העיקרית לביקור באינטרנט היא לצורך קניה ממוקדת (69%), בעוד שבקניונים הביקור נעשה גם לצורך קניה ממוקדת (33%), שופינג (32%) ובילוי (24%).
· החיסרון הבולט של האינטרנט הינו גם היתרון של הקניון – חוסר היכולת לגעת בסחורה (52%).
· השירות באינטרנט נתפס כטוב יותר באופן מובהק (ממוצע 7.7, בסולם שבין 1 ל-10), בהשוואה לשירות בקניונים (7.3).
הנתונים המלאים:
תפיסת המחירים
· מרבית הציבור מאמין כי הקניה באינטרנט משתלמת יותר מאשר הקניה בקניון:
o כ- 63% מהציבור מאמין כי הקניה באינטרנט משתלמת יותר ביחס לקנייה בקניון והיא זולה בכ- 35%.
o רק- 9% מהציבור מאמין שהקניה בקניון משתלמת יותר מהקניה באינטרנט ושהיא זולה בכ- 19%.
· הקניה באינטרנט נתפשת ככלי להתמודדות עם יוקר המחייה – הקניה באינטרנט נתפסת כפתרון טוב ליוקר המחיה ע"י 75% מהציבור, וזאת בניגוד לקניון שנתפס כפתרון טוב ע"י 6% בלבד.
· הקניה באינטרנט מאפשרת היצמדות לתקציב מתוכנן ואילו בקניון לרוב סך ההוצאה חורגת מהתקציב שתוכנן מראש:
o כ- 81% מהקונים באינטרנט דיווחו כי לרוב, סך ההוצאה בקניות באינטרנט דומה לתקציב שתוכנן מראש או אפילו יותר זול (לעומת כ- 40% מהקונים בקניון.)
o מרבית הקונים בקניון (57%) דיווחו כי לרוב, כשהולכים לקניון, סך ההוצאה גבוה מהתקציב שתוכנן מראש בכ- 150 ₪. בקרב הקונים אשר חורגים מהתקציב המתוכנן מראש ניתן למצוא ייצוג יתר של נשים ומשקי בית עם ילדים.
o גם החריגה מהתקציב באינטרנט מתונה יותר ביחס לחריגה מהתקציב המתרחשת במהלך הקניות בקניון (בממוצע 91 ₪ חריגה באינטרנט).
כמה קונים?
· כיום, היקף הקניות המתבצע בקניונים גבוה יותר ביחס לאינטרנט אך נימצא במגמת ירידה לעומת האצת האינטרנט:
o היחס בין הקניות בקניון מול האינטרנט עומד על כ- 62% בקניון מול 38% באינטרנט; שיעור הקניות באינטרנט גבוה יותר בקרב גברים, ובקרב גילאי 54-18.
o תדירות הרכישה בקניונים יותר גבוהה בהשוואה לאינטרנט; 3.5 פעמים בממוצע בחודש בקניון לעומת 2.8 באינטרנט.
o ההוצאה הממוצעת בקניון גבוהה יותר לעומת ההוצאה הממוצעת באינטרנט (460 שקל לעומת 440 שקל בממוצע לקניה). בחישוב שנתי מדובר על הוצאות גבוהות יותר בכ- 30% בקניון לעומת האינטרנט.
o מעניין לציין שבכל קניה, גם באינטרנט וגם בקניון, גברים מדווחים כי הם מוציאים יותר כסף, בהשוואה לנשים (באינטרנט – נשים מוציאות בממוצע כ- 382 שקל לקניה, גברים 499 שקל, בקניון – נשים מוציאות בממוצע כ- 409 שקל, גברים 518 שקל).
o קרוב ל- 70% מדווחים כי כיום הם קונים באינטרנט יותר מאשר בעבר לעומת כ- 38% מהציבור אשר דיווחו כי כיום קונים בקניון פחות מאשר בעבר.
o נראה כי הצרכן הישראלי הינו "צרכן נבון" ושקול כלכלית, משום שקיימת התאמה בין תפיסות הציבור כלפי הפרשי המחירים ובין ההוצאה בפועל:
o כ- 63% מהציבור מאמין כי הקניה באינטרנט משתלמת יותר ביחס לקנייה בקניון והיא זולה בכ- 35%
o בחישוב שנתי, ההוצאות בקניון מוערכות כגבוהות יותר בכ- 30% לעומת האינטרנט.
סיבות לקניה בקניון ובאינטרנט
· הקנייה באינטרנט ממוקדת יותר
o הסיבה העיקרית לביקור באינטרנט היא לצורך קניה ספציפית (69%), בעוד שבקניונים הביקור נעשה גם לצורך קניה ספציפית (33%), שופינג כללי (32%) ובילוי (24%).
o סה"כ נראה כי לצורך שופינג כללי יש עדיפות לקניון על פני האינטרנט (45% באינטרנט, 62% בקניונים), בעוד שבסיילים ההעדפה היא לאינטרנט על פני הקניון (60% באינטרנט, 42% בקניונים).
· יתרונות הקניה באינטרנט רבים ומגוונים לעומת הקניון
o קיימים יתרונות מרובים לקניה באינטרנט – מחיר (57%), זמינות (40%), מגוון (28%) ונוחות (26%), בעוד שלקניון יש יתרון עיקרי אחד – אפשרות "למשש את הפריט" (64%).
o החיסרון הבולט של האינטרנט הינו גם היתרון של הקניון – חוסר היכולת לגעת בסחורה (52%).
o החיסרון הבולט של הקניון הינו רמת המחירים (38%). חסרונות נוספים מתייחסים לחוויית קנייה – לא נוח/ עמוס/ רועש/ המוני (28%) ותחושת בזבוז זמן בנסיעות/ תורים/ המתנה לתאי מדידה וכו' (23%).
· תפיסת השירות באינטרנט גבוהה מזו של הקניון
o השירות באינטרנט נתפס כטוב יותר באופן מובהק (ממוצע 7.7, בסולם שבין 1 ל-10), בהשוואה לשירות בקניונים (7.3).
· מה קונים?
o רוב הקטגוריות (אופנה, מוצרי סופר, אקססוריז לבית, מוצרי קוסמטיקה, מוסיקה, תכשיטים, ציוד ספורט וקמפינג, מוצרי תינוקות וילדים) נקנות יותר בקניון (45%-63%), בעוד שכרטיסי קולנוע, גאדג'טים והזמנות מזון נקנים יותר באינטרנט (47%-69%).
o בקטגוריות של תכשיטים, גאדג'טים, ציוד ספורט וקמפינג ומוצרי תינוקות וילדים המחירים בקניון נתפסים כגבוהים משמעותית (230-170 ₪ בממוצע בקניה).