* אילן הרץ, מנהל פרויקטים בחברת אקטיביטק בע”מ – חברה לקידום אתרים ושיווק באינטרנט, מביא בבלוג שלו מהסוף להתחלה את חמשת הגורמים שיגרמו לאתר שלכם לדשדש במנועי החיפוש אל מול המתחרים.
מקום 5 – שימוש יתר בביטויי מפתח:
לאתרים רבים יש נטייה לשים בתחתית העמודים או במקומות נסתרים רשימות מכולת של ביטויי מפתח שחוזרים על עצמם. גוגל מזהה את זה ורואה את זה כניסיון של ספאם וכשיטת קידום לא אתית. לא משנה אם הטקסט הוא בצבע הרקע והגולש אינו רואה אותו – גוגל מזהה את הנסיונות האלה. במקרה הטוב הוא מתעלם מהם ובמקרה הרע (הנפוץ יותר) מעניש עליהם בדרוג. על ביטויי המפתח להופיע בתדירות של כ3-5% מכלל התוכן בעמוד, במיקומים אסטרטגיים לאורך כל העמוד, לפעמים אפשר קצת יותר. תמיד צריך לשים לב להיזהר מאופטימיזציית יתר – אופטימיזציה מושלמת מידי גם יכולה לפגוע באתר.
מקום 4 – תגיות כותרת/תגיות מטה זהות על פני עמודי אתר רבים:
במקום הראשון בסדרת הגורמים המשפיעים על המיקום בגוגל דיברנו על תגיות הכותרת. צריך לשים לב לטקסט ששמים בתגיות הכותרת ובתגיות האחרות (תיאור, ביטויי מפתח) ולוודא שלכל עמוד יהיו תגיות ייחודיות משלו. תגיות מטה זהות לעמודים רבים ייצרו בעיני גוגל רושם של עמודים כפולים מה שיגרום לניפוי של עמודי אתר מאונדקסים. בפוסט הראשון לגבי בדיקת סטטוס אתר הסברתי איך אפשר לבדוק אם גוגל רואה עמודים כפולים באתר. אתר עם מעט תוכן ייחודי כמובן ימוקם נמוך בתוצאות החיפוש.
מקום 3 – קישורים יוצאים לאתרים בעלי איכות נמוכה/אתרי ספאם:
נקודה חשובה מאד לגבי קישורים היוצאים מהאתר היא שלא יובילו לאתרי ספאם, חוות קישורים, אתרי הימורים, אתרי סקס ולכל אתר אחר שיכול להיחשב לאתר בעל איכות נמוכה. ברגע שקישור מהאתר יוביל לאתר בעל איכות נמוכה – גוגל יסיק שהאתר המקשר הוא גם בעל איכות נמוכה. באופן אישי יצא לי להיתקל באתרים שנעלמו מתוצאות החיפוש רק בגלל קישור יוצא אחד, ברגע שהקישור הורד מהאתר הם חזרו למיקומם הטבעי בתוצאות.
מקום 2 – תוכן דומה או כפול לתוכן שכבר קיים באינדקס:
במקום 4 דובר על הכפלת תכנים באתר עצמו, סעיף זה מדבר על הכפלת תכנים של אתרים אחרים. אחד מקיצורי הדרך הנפוצים ברשת היא העתקת תכנים מאתרים אחרים, לעניות טעמי אין עם זה בעיה כל עוד זה בהסכמת בעל התוכן המקורי ויש קרדיט שמפנה למקור. מנועי החיפוש עובדים לפי זמן האינדוקס. ברגע שיש שני עמודים מאתרים שונים בעלי תוכן זהה או כפול, העמוד שאונדקס ראשון יהיה גבוה בתוצאות החיפוש, כל עמוד בעל תוכן זהה או כפול שאונדקס לאחר מכן – יידחק לתחתית תוצאות החיפוש. התוכן הכפול לא יפגע בדרוג הכללי של האתר אלא אם כן חלק ניכר מהאתר או האתר כולו בנויים על תכנים כפולים.
מקום 1 – שרת האתר אינו זמין לעכביש מנועי החיפוש:
הגורם המשפיע ביותר באופן שלילי על מיקום האתר אינו תלוי באתר עצמו – אלא בשרת עליו מאוחסן האתר. ברגע שהשרת לא זמין – בין אם לעכביש של מנוע החיפוש ובין אם לגולש עצמו, אין למנוע החיפוש מה לאנדקס בכלל. כשאין מה לסרוק – אין מה לאנדקס. אין בעיה עם חוסר זמינות של כמה דקות פה ושם – אבל ברגע שהשרת אינו זמין ליותר מ48 שעות דרוג האתר נופל באופן משמעותי. זמינות השרת זהו פרט חשוב מאד שיש לבדוק מול חברת האחסון (ובעזרת לקוחות אחרים שלה) בזמן רכישת שטח אחסון.
יש גורמים נוספים שיכולים להפוך אתר ללא זמין לסריקה – תגית מטה NoIndex שמורה לעכביש מנוע החיפוש לא לאנדקס את העמוד, תגית מטה NoFollow המורה לעכביש לא לעקוב אחרי קישורים יוצאים מהעמוד, וקובץ robots.txt המפרט את הגבלות האינדוקס השונות של האתר. לפעמים אלמנטים אלה נמצאים באתר במקרה (שאריות משלבי הניסיון של האתר ועוד סיבות שונות ומשונות), ולפעמים באופן מכוון – כאשר אנחנו באמת רוצים למנוע מהעכביש לסרוק חלקים מהאתר. ברגע שהעכביש לא מאנדקס עמודים מהאתר יש לבדוק המצאות של אלמנטים אלה. ראוי לציין כי אלמנטים אלה מגבילים את מנוע החיפוש באינדוקס עמודי האתר – אולם אינם פוגעים בדרוג הכולל של האתר (אלא אם כן הם מורים לעכביש לא לאנדקס את האתר כלל ).
סיכום:
אז אלה היו הגורמים המשפיעים על המיקום בגוגל. ישנם עוד גורמים רבים אחרים שייצא לי להזכיר פה ושם, אבל אלה היו הגורמים העיקריים – החיוביים והשליליים המשפיעים על מיקום האתר בעמוד תוצאות החיפוש. אני מקווה שהסדרה עזרה ותעזור להבין בעיקר את אופן המחשבה של גוגל ותאפשר לכל בעל אתר לבצע את ההתאמות הבסיסיות למנועי החיפוש. לבסוף אני רוצה להודות לאנשי אתר SEOmoz על המחקר המעולה שעשו ועל העובדה שאישרו לי להביא חלקים מהמחקר כמו גם להוסיף פרשנות אישית שלי.
ניתן להגיב ולדון על סדרת הפוסטים הזאת בפורום קידום אתרים ושיווק.