אירוע הסופרבול השנתי, משחק הגמר של ליגת ה- NFL , ליגת הפוטבול האמריקאי, חגג השנה 50 שנה. החגיגה לא עוצרת רק בציון האירוע בפרסומת עצמית שאספה מחזורים שונים של "תינוקות סופרבול" – חלק מתופעה בה קיים זינוק במספר הילדים שנולדו 9 חודשים לאחר הסופרבול בעיר בה הייתה הקבוצה הזוכה. החגיגה גם נמצאת בפעילות הכלכלית סביב האירוע הנצפה ביותר בטלוויזיה האמריקאית, ובמרכזה פרסומות המחצית עם תג מחיר שקפץ השנה לאזור ה- 5 מיליון דולר ל- 30 שניות. המחיר תואם כמובן למספר הצופים, מאז 2011, אז שבר את שיא הצפיות שקבע הפרק האחרון של הסדרה מ.א.ש, מדובר באירוע הטלוויזיוני ששובר שיאים בהתמדה ומגיע כעת ל- 114 מיליון צופים (השנה דווקא נרשמה ירידה קלה).
כמות הצופים, שרובם כלל לא מתעניינים בפוטבול בימים שבשגרה, מגיעים גם כדי לראות את הופעת המחצית שהציגה השנה את קולד פליי, ברונו מרס ומארק רונסון, כשליידי גאגא מבצעת את ההמנון האמריקאי בטרם המשחק. וכמובן, ישנה הציפיה לפרסומות המחצית, שהן חלק בלתי נפרד מהמופע, ושכבר יצרו קלאסיקות תרבות אמריקאיות (צריך לציין את פרסומת אפל מ- 1984?)
אז קדימה לפרסומות
המוזרה:
אחרי תקופה של משבר כלכלי די ארוך בארה"ב, שהשפיעה רבות על המצב רוח הלאומי וייצר פרסומות מנצחות עטורות פאתוס, השנה נראה שהדברים משתנים. הפרסומת, שכנראה אפשר להגדיר אותה כמנצחת של הסופרבול, היא של המשקה Mountain Dew שיוצרה מתוך מחשבה על יצירת שיחה, ברשת ומחוצה לה, והיא כנראה סמן ימני של דור חדש של פרסומות. על אף שיצור הכלאיים: תינוק, קוף וכלב, יזניק את השיחה ברשתות, הפרסומת לא דורגה גבוה במקום הראשון במדדים של שיחה ופעילות ברשת. אבל גם זה נושא לשיחה, לא?
המאתגרת:
על פניו פרסומת-פעולה מעט ילדותית. אבל מאחוריה סוד קטן, במהלך הפרסומת הוסתרו רמזים כיצד ניתן לקנות את הגרסה המיוחדת של פחיות קוקה קולה מיני שהוצגו בה. ניסיון מעניין וסוג של אבן דרך בעולם הפרסום.
הסלבריקה :
סלבס לא מביאים ניצחון סוחף במשחק הפרסומות של הסופרבול, אבל הם בהחלט אפיק השקעה בטוח, והשנה היו לא מעט פרסומות שהתבססו על פרצופים מוכרים.
הראשית שבהם היא זו של אמזון , שהכניסה למסיבת סופרבול אחת בבית של אלק בולדווין את, דן מרינו (כוכב הפוטבול), ג'ייסון שוורצמן וגם מיסי אליוט, וגם גרמה להם להתקוטט.
הסולידית (והמנצחת):
אין ספק שפרסומות הסופרבול מספקות משקפות היטב את התרבות האמריקאית. החל מהתבססות על סמלים אמריקאיים, דרך ערכים אמריקאיים, ועד להומור מקומי. אחת מהסצנות החביבות שכנראה מוכרת מכל סיטקום, היא זו של האב שמתמודד עם תרחיש הבת והחבר שיוצאים לדייט ראשון. הפרסומת ליונדאי הגיעה למקום הראשון בדירוג של USA TODAY , עם שילוב של תרחיש מוכר, פנים מוכרות של קווין לארט בתפקיד האב, והומור קליט וברור.
כדי לסגור את החמישיה חייבים פרסומת אחת מלאת פאתוס, כזאת שממלאת אותנו נוסטלגיה לאמריקה הישנה והטובה, ומציפה את רגש הפטריוטיות של כולנו. הפרסומת של אאודי, שמציגה אסטרונאוט בגמלאות שיוצא לסיבוב במכונית שמזכירה לו את השיגור לחלל, עם פס קול של דיוויד בואי עם סטארמן, לא יכול להשאיר אף אחד אדיש.
ואם יש לכם זמן ועוד לא ראיתם:
· דוריטוס – מבטן ומלידה – סצנה מוכרת של אולטרסאונד שנגמרת בתאונה
· T-Mobile – מתבססת על סטיב הארווי, אותו אחד שעשה את הפאדיחה המדוברת בטקס מלכות היופי העולמי.
הכתבה בסיוע Fortissimo Smart Media – תוכן מנצח