55% מציבור הצרכנים סבור כי בתי העסק אינם מתייחסים בצורה הוגנת כלפי צרכנים

סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי גילה כי רק 47% אחוזים מציבור הצרכנים נוהגים לבדוק תמיד את החשבון בקופה לאחר הקנייה, אולם מנגד 77% מהצרכנים שבדקו בשנה האחרונה את החשבון גילו לפחות טעות אחת.



לפי הסקר, שנערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בקרב 500 נשים וגברים מהאוכלוסייה הבוגרת, כ-84% מהצרכנים נוהגים לבדוק את חשבונית הקנייה ברשתות השיווק. מתוכם, לא פחות מ-77% מציבור הצרכנים שבדק לפחות פעם אחת את החשבון בשנה האחרונה, העידו כי אכן מצאו טעויות בחיוב בשנה האחרונה, כאשר כ-68% מצאו בין טעות אחת ל-5 טעויות בחשבוניות – ו-6% אף מצאו למעלה מ-20 טעויות.



מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, התייחס לממצאים ואמר: "שוב ושוב אנחנו רואים כמה חשוב לבדוק את החשבון בעקביות. טעויות רבות מתגלות בחשבונות ברשתות השיווק ועל הצרכנים להיות ערים לכך. הדבר רק מחזק את המסקנה שיש להילחם כנגד כל הניסיונות הנעשים לאחרונה לבטל את חובת סימון המחירים, באופן שבקופה הצרכן לא יוכל לשים לב מיד לטעות ולהפנות את תשומת הלב לנציגי החנות".



המשיבים בסקר נשאלו גם האם הם נוהגים להשתמש בקופות לשימוש עצמי ברשתות השיווק, אולם רק כ-16% ענו כי הם נוהגים להשתמש בקופות אלו באופן קבוע או לעתים קרובות, ואילו השאר לא משתמשים בהן, לא שמעו עליהן או משתמשים בהן לעתים רחוקות בלבד – נתון נוסף המעיד כי לשוק הקמעונאי בישראל ישנה עוד עבודה רבה בהקשר של קדמה טכנולוגית והאמון שהציבור נותן בה.



עוד לפי הסקר: כ-55% מציבור הצרכנים סבור כי בתי העסק אינם מתייחסים בצורה הוגנת כלפי צרכנים. הדבר בא לידי ביטוי גם בכך ש-67% מהציבור חושב שהכנסת אינה מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן. בהתאם, כ-37% חושבים שמדינת ישראל מגנה על בתי העסק יותר מאשר על הצרכנים, לעומת כ-20% בלבד שמרגישים שהמדינה מגנה עליהם יותר כצרכנים מאשר על בתי העסק.



הסקר העלה כי כ-77% מהנשאלים יפסיקו לקנות בבתי עסק שפוגעים בזכויות עובדיהם – נתון המעיד על רמת סולידריות גבוה בקרוב הצרכנים בנוגע לזכויות וכבוד האדם העובד בישראל.



רבות דובר על הקלות בה הישראלים נוהגים להגיש תביעות קטנות. הסקר של רשות ההסתדרות לצרכנות בדק בהקשר זה עד כמה הצרכנים חושבים שמשתלם להם להגיש תביעה כנגד בית העסק בבית המשפט לתביעות קטנות. כ-26% השיבו שהיו שוקלים להגיש תביעה על סכום הגבוה מ-500 שקל, ו-20% היו שוקלים מסכום הגבוה מ-1,000 שקל. 6.3% בלבד השיבו כי היו שוקלים לתבוע רק אם היה מדובר בסכום הגבוה מ-10,000 שקל.



משתתפי הסקר נתבקשו להתייחס גם לנושא עלויות המחייה הנוכחיות בישראל ביחס לשנה שעברה. חלק ניכר (כ-71%) חושבים כי יוקר המחייה עלה ביחס לשנה שעברה, ואילו רק 20% חושבים כי לא חל שינוי. ואיך מתמודד הציבור עם העלייה ביוקר המחייה? למעלה מרבע מהמשיבים (כ-28%) ציינו כי הם נוהגים להשוות מחירים לפי קנייה של מוצרי מזון דרך אפליקציות או אתרים ייעודיים. יותר מחצי (כ-54%) מהמשתתפים בסקר נוהגים להשתמש גם בהטבות של מועדוני לקוחות בעת קניותיהם.



לוינסון ציין: "יום הצרכן הבינלאומי הוא הזדמנות מצוינת לעצור ולבדוק כיצד כולנו מרגישים כצרכנים וכיצד אנו חווים את השוק הישראלי מבחינה זו. נתון בולט שעלה מהסקר הוא ששני שליש מהציבור סבור כי הכנסת אינה מחוקקת מספיק חוקים להגנתו, והוא אינו חש מספיק מוגן בחיי המסחר והכלכלה בארץ. רוב הציבור (59%) סבור כי הוא אינו מודע לזכויותיו כצרכן בישראל. גם העובדה שרוב גדול מהנשאלים (70%) אינו סומך על הרשויות הממשלתיות שיגנו על זכויותיו הצרכניות מלמדת כי הצרכן הישראלי חש בלתי מוגן בנוף ובתרבות העסקית הקיימת".


אולי יעניין אותך

 נהון מנהל השיווק והסחר של מכבי פארם ורפאל חדידה ברזילי בעלים חב' ג'רוויטל ישראל צלם א
Alon Yaakob by Nadav Cohen Yonatan
 קליש קרדיט צילום דרור סתהכל
JD SPORTS צילום יחצ (2)
Untitled (1620 × 1080 px) (1)
 מנכל ומבעלי גרג קיטשן צלם אלעד גוטמן (42) -

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח