55,000 פוסטים של שיימינג נגד עסקים ב- 2017

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לדיון בתופעת הביוש (שיימינג) ברשתות החברתיות, והפגיעה שהיא מסבה לעסקים קטנים ובינוניים. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ יעקב פרי, אליו הצטרפו חברי הכנסת יעקב אשר ואורן חזן וחברות הכנסת לאה פדידה ומירב בן ארי. ח"כ פרי ציין כי עסקים בשנת 2018 חייבים נוכחות ברשתות חבריות, אולם תופעת השיימיג הלכה וגברה עד כדי ממדים מפלצתיים. לדבריו, בשנת 2017 פורסמו ברשת 55,000 פוסטים נגד עסקים קטנים ולעיתים פרסום פוסט הוא צעד ראשון, עוד לפני הפנייה לבית העסק, ולעיתים הלקוחות מנצלים זאת להשיג הנחות והטבות.



"אני לא חולק על זכות הצרכן להתלונן אם נגרם לו עוול, אבל האם לא כדאי קודם למצות את כל האפשרויות האחרות? אני מרים קול זעקה ופונה למשרד הכלכלה – צריך למצוא איזון שלא יפגע בעסקים הקטנים אבל יאפשר לצרכן להביע מורת רוח אם קיימת", אמר ח"כ פרי. ח"כ חזן הוסיף: "זה לא סוד שכל אדם שמבקר במקום שהיה לו טוב הוא מספר לחבר או שניים, וכשרע לו הוא מספר לכל העולם. יצר האדם רע מנעוריו וכלים שקיימים להפיץ את הרוע ברשתות חברתיות מאוד מסוכנים. יש פה סכנה אמתית ומחובתנו להתערב". ח"כ בן ארי אמרה: "הבעיה היא שאנשים שלא נהנים לא מספרים לבעל העסק, אלא ברשתות החברתיות". ח"כ פדידה אמרה: "זו בריונות והיד קלה על המקלדת, חייבים לעצור את זה". ח"כ אשר הוסיף: "חכמים היזהרו במקלדת שברשותכם, זה כלי רצח גם אם לא פיזי אלא כלכלי".



מנכל קבוצת Success ייעוץ עסקי, אלעד הדר, טען כי גוגל ופייסבוק יכולות לעשות הרבה כדי למנוע את התופעה, והוסיף כי לעסקים קטנים אין יכולת כלכלית להתמודד איתה. מנגד, אסף שמואלי, המשמש יועץ להתמודדות עם שיימינג, אמר כי כשקוראים לעצור את התופעה פוגעים בזכות הביטוי של צרכנים שמצליחים לשנות התנהלות של עסקים. הוא הוסיף כי אסור לעצור את זה וכי אין עסק שנפל בגלל פוט אחד בודד אלא בגלל שנכשל בהתמודדות עם התופעה.



נציג הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ניר בן אהרון, אמר כי שיימינג הוא חלק מהעולם העסקי היום, ובעלי עסקים צריכים לקחת בחשבון שזה יכול לקרות להם יום אחד. לדבריו, מי שמגיע מוכן קל לו להתמודד, והסוכנות מסייעת ומציעה סדנאות להתמודד על התופעה.



היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי גם הפוליטיקאים נפגעים לעיתים מהתופעה, אולם צריך להיות ברור שאין כוונה לעשות צנזורה. עם זאת הוא הוסיף כי בעלי העסקים צריכים להבין שאם פעם היה לוקח יום שלם עד ששמועה הייתה מגיעה מקריית שמונה לאילת, היום זה עניין של שניות בודדות. עוד אמר היו"ר כבל כי צריך למצוא את הדרך להתמודדות אחרת עם התופעה, וקרא למשרד הכלכלה להגיש לוועדה תוכנית עבודה לסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים להתמודד עם התופעה.

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח