טלוויזיה היא מדיום דינאמי ובמרבית האייטמים, זמן המרואיין יסתכם בשניות ספורות עד דקות בודדות ובכל פעם כמעט נוכל למצוא את אותם מנהלים בכירים ניצבים באותה דילמה כיצד להופיע בתקשורת וכיצד להעביר את המסר שהם מבקשים להעביר בצורה רהוטה ומחמיאה. להלן כמה עקרונות שיעזרו לכם איך לעבור את הראיון בהצלחה:
- קצר וקולע – משפטים קצרים וברורים הם שם המשחק. משפטים ארוכים יבלבלו את המראיין והקהל ולרוב יערכו החוצה, מה שעלול להוציא דברים מהקשרם. אין צורך להיכנס לפרטים קטנים, השאר את התיאוריות המורכבות בצד, דבר פשוט ובגובה העיניים.
- פואנטה – שאל את עצמך: מה המטרה בראיון? מה המסר המרכזי? מי הקהל הצופה? קח כל זאת בחשבון בראיון.
- העיקר המסר – לא חשוב מה שואלים אותך, חשוב מה באת להגיד. הכן מראש מסר מרכזי וחזור אליו בכל הזדמנות.
- מעבר למילים – לבוש מעביר מסר, כך שאם אינך עוסק בתחום אומנותי במיוחד מומלץ ללבוש חולצה סולידית ובעלת צבע חי. השאר בארון בגדים מבריקים ובעלי דוגמאות (משבצות, פסים). הימנע מתכשיטים בולטים, והשתדל שהמראה ישדר מקצועיות ועדכניות.
- הגוף מדבר – גם הגוף מעביר מסר. היה מודע לחולשות שלך וקח בחשבון נטיות מסוימות (כמו 'טיקים' אשר עשויים להופיע במצב לחץ). חשוב לא להגזים: אל תשב 'קפוא' ומסוגר ומאידך אל תעבור לפתיחות יתר, חיוכים רבים ותנועות ידיים רבות. מבט רך אל עבר המראיין ותחושת נינוחות בגוף יעשו את העבודה.
- קרדיט – לטלוויזיה חוקים נוקשים במתן קרדיט לחברות מסחריות. וודא מראש עם יועץ התקשורת מה סוג הקרדיט שיופיע לך ולחברה? באיזה אופן? כמה פעמים? האם ישנן דרכים עקיפות לקרדיט (כמו תמונה עם לוגו התלויה ברקע במשרדך)?
- מינימום הפתעות – חשוב לערוך סימולציות מול יועץ התקשורת, במהלכן ניתן לשער את סוג השאלות, להבין מה עשויה להיות הביקורת נגדך וכיצד להגיב לה והכי חשוב – כיצד להעביר את המסר שחשוב לך.
* הכותב, יועץ אסטרטגיה ותקשורת בכיר ובעל משרד יחסי ציבור יאיר כחל מיצוב תקשורתי
(תמונה: יובל טבול)