איך להביא את הגולש לדפים פנימיים באתר שלך?

רבות דובר על חשיבותם של קישורים. אבל, בעוד רוב הדיונים והעצות עוסקים בקישורים המפנים אל האתר שלך (backlinks), מוזנח תחום שלם של קישורים פנימיים (internal links) שיש לו חשיבות רבה. מנועי החיפוש, הסורקים את כל הדפים באתר, יודעים לערוך מיפוי קישורים: איזה דפים באתר מפנים אל דפים פנימיים אחרים באתר. ולמה זה חשוב?


זה חשוב בדיוק כפי שיש ערך וחשיבות לקישורים מבחוץ המפנים אל האתר. נאמר שיש דף באתר שלך שאין לו קישור מסרגל הניווט באתר שנמצא למעלה, למטה או בצד. איך יגיע אליו הגולש? כמה לחיצות בעכבר יש לעשות מדף הבית כדי להגיע אל אותו דף? והשאלה הגדולה היא, כמה קישורים מפנים אליו מתוך האתר עצמו.


נניח שבאתר יש כמה מאות או אלפי דפים. ביניהם יש דף אחד שיש אליו חמישה קישורים פנימיים, כלומר, קישורים מדפים אחרים באותו אתר. קישור אחד חייב להיות אליו כדי שיהיה חלק מהאתר והרובוט של מנוע החיפוש יוכל להגיע אליו. אבל חמשת הקישורים אינם משהו הראוי לציון באתר מרובה דפים! מיעוט הקישורים (חמישה זה מעט) אומר למעשה שהדף הזה אינו חשוב במידה מספקת כדי להפנות אליו את הגולשים.


אמנם, קישורים חיצוניים (backlinks) לאותו דף מסוים נחשבים יותר מקישורים פנימיים, אבל אם באתר שלך יש מעל 2,000 דפים (כמו שיש באתר שלי) אני מניח שיהיה קשה מאוד להפנות קישורים חיצוניים אל כל אחד מהדפים האלה, או לפחות אל רבים מהם. לכן, כדאי להתאמץ ולהשקיע בעריכת קישורים פנימיים. הדבר כדאי משתי סיבות: האחת, זה בהישג יד (רק צריך זמן לתכנון וגם לביצוע), והסיבה השנייה היא שלא צריך לבקש מבעלי אתרים אחרים שיואילו בטובם ויעשו קישורים אל האתר. בדרך כלל ניתן לעשות זאת לבד, ולפעמים אפשר להיעזר במפתח האתר.


הדפים המקושרים בסרגלי הניווט הם בדרך כלל דפי הקטגוריות, ולכן הניווט באתר הינו במורד עץ המבנה או במעלה העץ: הניווט מתחיל בקטגוריה ראשית עובר לתת-קטגוריה ומשם לעוד תת-קטגוריה של תת-קטגוריה ולבסוף מגיע אל הדף הרצוי. אם זהו הקישור היחיד לאותו דף, הסיכויים לזכות בלוטו יותר גדולים מסיכוייו של דף זה להיות מוצג בתוצאות החיפוש. צריך להוסיף יותר קישורים פנימיים מדפים אחרים שבאתר אל אותו דף. במילים אחרות, רצוי שיהיו עוד נתיבים להגיע אליו.


לקישורים פנימיים יש גם השפעה על זמן השהייה של הגולש באתר. הרבה מלקוחותיי חשבו שהגולש ימצא כבר את דרכו וינווט בעזרת סרגלי הניווט שתכנו עבורו בראש דף הבית, בצד וגם למטה. כמה הם הופתעו לטובה במונחים של זמן שהייה באתר ובמונחים של מספר דפים נצפים, כאשר הוסיפו עוד ועוד קישורים פנימיים בחלק התוכן של הדף.


הגולש מצפה שיאמרו לו בפירוש מה לעשות, גם הדרכה ללחוץ על קישור. דפים רבים באינטרנט מסתיימים בלא כלום. קראת את הדף עד סוף, ובתחתיתו אין כל קריאה לפעולה כלשהי. מה הגולש אמור לעשות? מי שבשלב זה מתחיל לתת הדרכה בנוסח "עכשיו יש לגלול את הדף למעלה, ללחוץ על… ואחר כך ללחוץ על..", או מי שמצפה שהגולש ילחץ פעמיים על לחצן חזור (Back) ואז על קישור…" מאבד את הלקוח. הלקוח הגולש באינטרנט רוצה שינחו אותו הלאה, שיתנו לו קישור שעליו ילחץ כדי להמשיך ולנווט. אם הגולש צריך לעצור ולחשוב על הפעולה הבאה שעליו לעשות, רבים הסיכויים שהוא ינטוש!


האם קרה לכם שנכנסתם לחנות בגדים בקניון, סקרתם את המדפים, אולי גם נגעתם בסחורה. המוכרת בחנות היתה עסוקה בשלה ואתם יצאתם מהחנות מבלי לקנות. קרה? בטח קרה! בודאי זכור לכם שנכנסתם לחנות בגדים אחרת בקניון. התחלתם לבחון מכנסים, ואז הגיע המוכר שעזר לכם לבחור מכנסים וגם הוביל אתכם לקנות חולצה ואחר כך עניבה וגם בקופה הוא עוד הציע לכם צעיף מהמהמם! זה בדיוק התפקיד של הקישורים, להדריך אתכם בתנועה מדף לדף. את הקישורים האלה צריך 'למכור' לגולש ולפתות אותו ללחוץ עליהם ולא רק להציג אותם בתקווה שהגולש יבין מה עליו לעשות.


כדי שהקישור יהיה משמעותי לגולש וגם למנועי החיפוש, יש להקדיש תשומת לב לטקסט הקישור. לקישור שהטקסט שלו הוא "לפרטים נוספים…" או "לחץ כאן להמשך" יש משמעות מעטה מבחינת הגולשים, ואין כל משמעות מבחינת מנועי החיפוש. אציג לדוגמה את טקסט הקישור click here. אם תחפשו אחר הביטוי click here במנוע חיפוש, תגיעו לאתר של חברת adobe יצרנית הפורמט pdf, ולמה? כי ברחבי האינטרנט יש אין-ספור מופעים שבהם הטקסט click here מקושר לדף מסוים באתר של חברת adobe. ומה מבין מכך מנוע החיפוש? הוא 'מבין' שהנושא של הדף באתר חברת adobe הוא… Click here.


סיכום
לדף עם מעט קישורים פנימיים יש סיכויי קלוש, אם בכלל, להופיע במקום ריאלי בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש. למעשה, הדף הזה "קבור" באתר. צריך לתכנן איזה דפים יופיעו בתוצאות החיפוש ואליהם צריך להפנות קישורים פנימיים רבים ככל שניתן.


*זהר עמיהוד יועץ עסקי לנושאי שיווק באינטרנט. מרצה במרכזים לטיפוח יזמות בנושאי שיווק באינטרנט. מחבר הספר HTML & CSS למפתחי אתרים באינטרנט ושותף בכתיבתם ועריכתם של עשרות ספרים אחרים בנושאי מחשבים. יזם ומנהל אתר "מועדון קריאה".

אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח