את המונח "קידום אתרים" מכירים כבר כולם, אבל הנה נקודת מבט קצת שונה על הנושא.
תארו לעצמכם שאתם הבעלים של חנות מכולת שממוקמת בלב הערבה, סוף העולם שמאלה… יפה!
ועכשיו תארו לעצמכם שוב את אותה מכולת, כאשר הפעם היא ממוקמת בצומת הרחובות דיזינגוף וקינג ג'ורג', ממש צמוד לדיזינגוף סנטר, בלב תל-אביב.
הבדל של שמיים וארץ. במיקום הראשון תנועת הקונים בעסק תהיה כמובן כמעט אפסית. במיקום השני בעל העסק יכול לצפות לתנועת קונים ערה ולמחזור מכירות לא רע – עניין של מיקום!
אז איך זה קשור לקידום אתרים?
מקובל לראות קידום אתרים כאמצעי פרסום לעסק. זה כמובן נכון – מיקום גבוה בגוגל מאותת לגולשים שמדובר בחברה אמינה ומובילה בתחומה, וזה אכן יעודד אותם להיכנס להתקשרות עם העסק.
אבל קידום אתרים הוא גם פעולה אסטרטגית שקובעת את המיקום של העסק בתחומו והוא מתבצע בשני שלבים:
1. ביצוע עבודת קידום אורגני ראשונית (נניח במשך שנה) – לקביעת המיקום.
2. קידום לצורך תחזוקה בלבד! מבחינה כספית ההשקעה בשלב זה תהיה הרבה יותר קטנה ומטרתה להשאיר את העסק במיקום הגבוה.
כמובן שככל שהענף תחרותי יותר כך השלב הראשוני יהיה ארוך ואינטנסיבי יותר, ובהתאמה, גם השלב השני יהיה אינטנסיבי יותר. בתחומים שאינם תחרותיים במיוחד אפשר לצפות שהמיקום הגבוה ישמר בקלות וזאת בתנאי שהאתר קודם מלכתחילה בצורה נכונה.
אייל פטרן, מנהל מחלקת קידום אתרים ב"פרומו": "קידום נכון הוא הבסיס למיקום אסטרטגי לאורך זמן, וכשאני אומר קידום נכון אני מתכוון לקידום בלי טריקים— ללא תוכנות אוטומטיות שמייצרות לינקים מפנים וללא תעלולי ספאם בגוגל. זה אמנם יקפיץ את האתר כלפי מעלה לתקופה מסוימת אבל בהמשך זה הישג שפשוט יעלם".
יש גם חברות קידום אתרים שמבטלות את כל הלינקים שהן יכולות לשלוט עליהם ברגע שהלקוח מפסיק את ההתקשרות. זה יכול להפיל את האתר למקומות מאוד לא נחשבים בגוגל. וכידוע המשמעות של מיקום נמוך שקולה ממש לאי-קיום.
חבל על הזמן!
לזמן יש משמעות גדלה בקביעת מיקום אסטרטגי. ככל שעובר הזמן כך גוברת התחרות בכל התחומים וכך גם קשה יותר לקדם ביטויים – וזאת עובדה . לדוגמה: לפני כמה שנים עוד היה די קל לקדם את הביטוי "קידום אתרים"…, כיום זה כבר דורש עבודה סיזיפית.
אייל פטרן: "אני טוען שפרק הזמן הנוכחי הוא חלון הזדמנויות מצוין לקידום, עכשיו זה עוד אפשרי לכבוש עמדה אסטרטגית שתישמר גם בעתיד". המקום בגוגל לא נגמר וגם לא יגמר, ויחד עם זאת מקום ראשון יש רק אחד, ומספר המקומות בראש הרשימה מצומצם.
ישנם בעלי עסקים שהבינו כבר מזמן את החשיבות של מקום אסטרטגי והיום הם נהנים מהפירות. כך לדוגמה עסק מתחום המחשוב – העסק הקים אתר איכותי כבר לפני כ-4 שנים והתכנים השיווקיים באתר שובצו בכל מילות המפתח הנכונות (נכונות לקידום). בעל העסק הקפיד על איזון נכון בין מילות מפתח לבין תוכן שהוא באמת איכותי ובאמת משרת את הגולשים ונותן להם מידע אמין ורלבנטי. כתוצאה מכך, האתר מושך אליו גולשים רבים איכותיים— זה אומר שיש התאמה בין מילות החיפוש של הגולשים לבין האתר שהגיעו אליו, כלומר הגולשים אכן מאוד רלבנטיים לעסק. היום בעל העסק חולש על אחד המקומות הראשונים המבוקשים ביותר בגוגל, לעסקים אחרים קשה מאוד להתחרות בו, ובסופו של יום המשמעות של זה היא הכנסות נאות.
*הכותבת הינה אשת יחסי ציבור ב"פרומו", חברה לניהול פרוייקטים בשיווק, מקבוצת קומליין.