מה לעשות כשהתקופה בה מפיק לקוח תועלת ממוצר קצרה ממשך חייו של המוצר?

חברות רבות מייצרות מוצרים איכותיים העשויים לאפשר שימוש בהם גם במשך עשרות שנים. לעיתים, חברות אלו אינן עֵרות לכך שמכירת מוצר איכותי מדי מזיקה להן. כאשר, לקוח מעוניין להשתמש במוצר רק בתקופה מסוימת – הקצרה מאורך החיים של המוצר, מחיר המוצר המשקף איכותו ועמידותו עלול להוות חסם למכירה. זהו מצב בו החברה המוכרת, גם מנסה לגבות מן הלקוח מחיר גבוה מזה שהוא מוכן לשלם בעבור תקופת השימוש הקצרה, ואם החברה מצליחה בכל זאת למכור, היא גם מפסידה מכירת החלפה של לקוח חוזר בעתיד הקרוב.


תופעה זאת של משך תקופת תועלת הקצרה ממשך חיי מוצר, נובעת משיקולים של הפְסַקת הַפַקת תועלת מהמוצר על-ידי הלקוח, עוד לפני שהמוצר סיים את משך חייו. זאת עשויה להיות הפסקת הנאה מחיסכון הנובע מדי שנה ממערכת תעשייתית, על-ידי מנהל תפעול היודע שהוא קרוב לסיום תפקידו, הפסקת הפקת תועלת ממערכת פוטו-וולטאית (PV) המותקנת על גג בית של דייר העובר לבית-אבות, או הפסקת שימוש בכסא בית-כנסת של מתפלל קבוע העובר לשכונת מגורים אחרת.


למעשה, לקוח בוחן את התועלת שיפִיק ממוצר בתקופה שנותרה לו עצמו להשתמש וליהנות מהמוצר. אם מנהל שכיר מכהן בתפקידו כארבע שנים בממוצע, אזי בממוצע נפגוש אותו כאשר התקופה שנותרה לו לשרת בתפקיד היא שנתיים בלבד. רכישות שישפרו את מצבו מבחינת תזרים המזומנים בשנתיים אלה הן כאלו אותן הוא יּטה לבצע. באופן דומה, לקוח פרטי אשר רוכש לביתו מערכת פוטו-וולטאית ליצור חשמל, ישקול את התועלת שלו מן המערכת בתקופה שהוא צופה שנותרה לו להתגורר בביתו. מכאן, שהוא יסתכל בעיקר על תפוקת החשמל רק ב- 7-10 השנים הבאות ולא ב- 25 השנים הצפויות לפעילות המערכת. גם מתפלל קבוע בבית-כנסת יפעיל שיקולים דומים, בזמן שיתבקש לתרום את חלקו לקניית מערכת ישיבה חדשה. הוא עשוי לא להיות מעוניין לשלם על מערכת ריהוט העשויה מעץ אלון איכותי, אשר תשרת מתפללים בארבעים השנים הבאות, בעוד הוא צפוי לעשות במושב שימוש רק בעשור הקרוב. למעשה, מכירה כזו שכן מצליחה, חוסמת את הלקוח מלשוב ולקנות מאת החברה למשך עשרות שנים.


לאחר שהבנו, כי יש בעיה במידה ומשך החיים של מוצר הוא ארוך מהתקופה בה לקוח מפיק ממנו תועלת, נדון בארבעה פתרונות אפשריים לבעיה זו.


פתרון ראשון: הורדת איכות המוצר – מכונות הכביסה הגרמניות


פתרון אפשרי ראשון הוא החלטה על הורדת איכות המוצר, ממוצר 'שלא מתקלקל לעולם', למוצר שצפוי לשבוק חיים לאחר מספר שנות שימוש. יצרניות מכונות הכביסה הגרמניות הבינו שהן מתקשות להתחרות במחירי מוצרים של יצרנים פחות איכותיים, מכיוון ולקוח פרטי כבר לא מתעניין כיום במוצר בן 20 שנה בביתו, ולכן מוכן לשלם פחות. הפתרון של היצרניות הגרמניות היה הורדת איכות ומחיר מכונות הכביסה. כדי להשיג יעד זה הן העבירו יצור דגמים רבים לפולין.


פתרון שני: הפיכת מוצר לשירות – מודל ה ESCO באנרגיה


לקוחות תעשייתיים של מערכות המספקות חסכון ארוך טווח בצריכת האנרגיה, לא רצו לרכוש מערכות שמגדילות יציאת המזומנים במשך התקופה שנותרה להם לשמש בתפקיד, על-אף שלאורך השנים עשוי לנבוע מהרכישה חיסכון כספי ניכר. הפתרון למצב זה היה לא למכור מערכת, אלא למכור השירות אותו מספקת המערכת, ולחלוק עם הלקוח באופן שוטף את החיסכון בעלויות האנרגיה, כך שגם ספק השירות וגם הלקוח, המשתמש במערכת, משפרים את מצבם.


ספקי ESCO (Energy Service Company) הבינו זאת והציעו מודל עסקי חדש של שותפות בחיסכון האנרגטי, במקום מכירה של מערכת.


פתרון שלישי: תכנון המוצר לגמישות תפעולית – מודל Modo


לקוחות פרטיים רבים מעוניינים במוצרים, אשר יש להם חזות חדישה ועדכנית. ייצור של מוצר, אשר ניתן להחליף בו בקלות את רכיב החזות, כאשר ליבת המוצר ממשיכה לפעול, הינו פתרון אפשרי לקושי אותו תארנו בראשית המאמר. במצב כזה, מוארך משך התועלת המופקת מן המוצר – תועלת לה קשר חזק לחזותו. כך גם גדלה הנכונות של הלקוח לשלם בעבור המוצר המודולארי.


לקוחות שיחליפו את הכיסויים של מכשירי הסלולאר של חברת מודו (Modo), המייצרת מכשירים סלולאריים עם כיסויים הניתנים להחלפה נוחה, עשויים להשתמש במכשירים הסלולארים במשך תקופה שהיא ארוכה מזאת הנהוגה בשוק.


פתרון רביעי: יצירת שוק למוצרים משומשים – Trade In של כלי-רכב


לקוח פרטי המעוניין לנהוג רק ברכב חדש, לא היה מוכן לשלם עבור רכב העשוי לשמש במשך 15 שנה, כאשר הוא מעוניין להשתמש בו רק במשך 3 שנים, אם לא היה קיים שוק של יד-שנייה לכלי רכב. מכיוון ולקוח פרטי כזה עשוי גם מאוד לא ליהנות מתהליך המכירה של הרכב המשומש, אזי הבטחה של המשווק לרכוש ממנו בחזרה את הרכב במחיר מחירון, בשיטת Trade In, מקלה מאוד על הלקוח הפרטי, ומאפשרת לו קניה של מכונית חדשה בקלות גדולה יחסית.


העיקרון בפתרון זה הוא שלפתחו של המשווק מצויה המשימה לפתח שוק למוצרים המשומשים. כך, לקוחות המעוניינים במוצר חדש ולהם משך תועלת קצר ממשך חיי המוצר, יוכלו לקנות את המוצר החדש, ובהמשך למכור אותו בשוק המשני למוצרים המשומשים.


סיכום


במאמר זה ראינו, כי בשווקים רבים משך תועלת קצר של לקוחות ממוצרים עשוי להקשות על המכירה, ואף לפגוע במכירה החוזרת. זיהוי והבנה של מצב זה הם מהצעדים הראשונים בדרך לפתרון המתגבר על המכשלה.


*רו"ח אהוד ציגלמן, הוא מנהל מחלקת אסטרטגיה במכון ציגלמן ehud@ziegelman.co.il

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח