במגרש של הגדולים: כיצד לבצע את קפיצת המדרגה הקריאטיבית?

להשוות בין עוצמת השיווק של חברות גדולות לאלה הבינוניות זה פשוט לא כוחות. החל מתקציבי שיווק ומחקר גדולים יותר וכוח אדם ייעודי, דרך השפעה גדולה בנקודת המכירה ועד מוניטין רב יותר להישען עליו – למותגים הגדולים פשוט קל יותר. כדי לתת להם פייט, עסקים קטנים ובינוניים צריכים להיות חכמים ויצירתיים יותר. בקיצור להשקיע בקריאייטיב.


יבואנים של מותגים מחו"ל, סיטונאים הפונים לקהל מקצועי, משווקים המתחרים במותג הפרטי או חברות שצריכות להביא את הצרכן לאולם התצוגה – כולם מספרים שהתחרות על תשומת ליבו של הלקוח הפוטנציאלי הופכת למורכבת יותר. יתכן שהמורכבות נובעת מריבוי מותגים, מיבוא מקבילי, מערוצי שיווק רבים ומגוונים יותר ובראשם המדיה החברתית וגם משום שלמוצרים רבים אין שונות ממשית בתכונות המוצר.


אם המציאות מלמדת שמותג קטן או בינוני לא יכול להתחרות במותגים הגדולים בכל מה שקשור לתקציבי שיווק ומחקר, הוא לחלוטין יכול להתחרות בהם, ובמותגים מקבילים לו, באיכות הקריאייטיב. ברמה התדמיתית, קריאייטיב מבדל יצליח לייצר עבורכם העדפה וזכירות. ברמה העסקית, קריאייטיב שנובע ממסר אמיתי ומקורי, יצליח לספק תמורה גדולה יותר לכל תקציב שיווק נתון.


לאחרונה התוודעתי אל עולם האנרגיה הסולארית. עברתי על חומרים שיווקיים של יצרני פאנלים סולאריים ועל חומרים שיווקיים של האינטגרטורים בישראל. המבנה הדומה של החומרים השיווקיים והמסרים הצפויים ("חזון האנרגיה הירוקה בשבילך", "השותף שלך באנרגיה סולארית"), למעשה לא מאפשרים להבדיל בין החברות ולייצר העדפה לחברה זו או אחרת. לא קשה לדמיין דוגמאות גם מהענף שלכם. דומה שחברות מסדר גודל בינוני חיות תחת תקרת זכוכית קריאטיבית. ואף אחת לא מנסה ברצינות לפרוץ אותה. די לבקר בכנס מקצועי או לעיין בפרסומים במגזינים המקצועיים כדי לראות טקסטים רבים מדי עם מסרים דומים מדי, וללא מחשבה על בניית מותג או על קונספט פרסומי. אז לפני המהלך השיווקי הבא שלכם – הנה כמה עצות:


מסרים עסקיים ברורים וחדים


מותג הוא האישיות של המוצר או השירות. וכשלאישיות שפה עצמאית, אופי ומאפייני התנהגות ברורים – קל הרבה יותר להעביר מסרים עסקיים באופן אחיד ורוחב כל המערך השיווקי. יחד עם הבנת הערכים שאותם מייצג המוצר, יש לנסח מסר רלוונטי, יחיד וייחודי. כאן, קופירייטינג מקצועי וקונספט קריאטיבי יכולים לספק בולטות וזכירות למותג שלך. לא מדובר רק בעיצוב יפה יותר – אלא ברעיון האחד שעומד מאחורי כל המוצרים השיווקיים ומבליט אותך.


הבולטות והזכירות היא מטרה בפני עצמה


בעוד שמותגים גדולים נהנים מההכרה ומרצף האסוציאציות שהם מעוררים מעצם החשיפה אליהם, מותגים בתחילת דרכם צריכים לייצר הכרזה בולטת וזכירה. כלומר, הבולטות והזכירות צריכים להיות כאן פרמטר מרכזי לפיו בוחנים את הקריאייטיב. כיוון שמדובר בתקציבי פרסום ושיווק צנועים הרבה יותר, לבידול הקריאטיבי משקל רב יותר כבר בפעילות הנוכחית ובהשפעה המצטברת בפעילויות עתידיות.


התנסות על פני מחיר


מחקרים שיווקיים עדכניים מגלים מספר עובדות מעניינות על החלטות הרכישה של לקוחות. ראשית, צרכנים בוחנים מידע רב יותר על מוצר מסוים מבעבר. שנית, הם מגיעים עם רשימת מותגים מועדפים, אך בניגוד לעבר, הרשימה הזאת פתוחה הרבה יותר לשינויים. בהמשך לכך,הם גם מוכנים לשקול בחיוב רב מותגים לא מוכרים, אם אלה יציגו להם תמורה טובה על השקעתם. עניין חשוב הוא העובדה שצרכנים מגיעים מוכנים לשקול חלופות חדשות בנקודת המכירה עצמה. כלומר, לחומר שיווקי בנקודות אלה ולסוכני מכירות אמינים משקל גדול בקבלת החלטה. צריך לזכור שבישראל אחד מכל חמישה טלפונים הוא טלפון חכם, וחיפוש המידע בנקודת המכירה הופך באמצעותו למיידי.


לאור זאת, עדיף למותגים בתחילת דרכם לספק ללקוח חווית רכישה התנסות חדשנית ולעורר בו רגש, על פני חלוקת קופוני הנחה או הטבות. בהזדמנות זאת, יש לספק לו עזרי שיווק המשלבים תוכן עם תדמית. או במילים אחרות, לתת ביטוי להבטחה רגשית ופונקציונאלית במידה שווה. קחו לדוגמא פרויקט שביצעתי עבור משווק של טושים צבעוניים פרמננטיים. במקום קופוני מבצע או עלונים תדמיתיים, עיצבנו מדבקות שקופות בסגנונות שונים – למילוי באמצעות הטושים. בצידי המדבקה שולב לוגו החברה עם משפט שיווקי. כל שאר המקום נתן ביטוי ליצירתיות של הילדים ולאיכות המוצר. הבחירה בין המדבקות, ההתנסות בטושים, ההדבקה על שמשת המכונית או על דלת הארון בבית אומרת שילדים נכנסו לתוך העולם של המותג ובחרו לקחת אותו איתם הלאה.


בין אם מדובר במוצר הפונה לעסקים או ללקוחות הקצה, מיוצר כאן או מיובא, משווק בחנות פרטית, רשת השיווק, או כל ערוץ אחר, מותגים בראשית דרכם צריכים לנצל את היכולת שלהם לבצע מהלכים עם קונספט קריאטיבי, קופירייטינג מבדל וחשיבה ארוכת טווח. בדיוק כמו שהמותגים הגדולים עושים.



*הכותב הינו קופירייטר ואיש קריאייטיב. פרטים נוספים באתר: www.filin.co.il

אולי יעניין אותך

אגם זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
רם-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
ללמד נהיגה
ניר שמול - מנכל חברת שניר
עותק של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
מכונה גלידה נינג'ה צילום יחצ
לירון ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח