הכותב הוא מומחה לווב אנליטיקס ומפעיל האתר ווב אנליטיקס
הפוסט הבא נכתב כתוצאה ממהלך שביצעתי במקביל לקמפיין פרסומי שהרצנו, ונועד לשמש חלק ממערכת שיקולים הנוגעים למבנה הקמפיין וההחלטה באילו שעות להפעיל אותו. בעזרת טכניקה פשוטה זו תוכלו להבין מתי בדיוק גולשים מגיעים לאתר שלכם, או יותר נכון – מהן השעות ו/או הימים הפופולריים ואיך אפשר להסיק מזה משהו אופרטיבי אם בכלל.
לפני שנמשיך, צריך לזכור שברוב המקרים, אתם גורמים לכך שיהיו כניסות לאתר בימים ובשעות מסויימות. הרי אתם תזמנתם את פרסום התכנים, אתם תזמנתם או תכננתם איפה להפיץ קישורים לאתר (פייסבוק, לינקדאין, תגובות לבלוגים, PR או כל ערוץ הפצה אחר) ומנויי מייל או RSS מקבלים את העדכון על תכנים חדשים בשעה שקבעתם מראש או באופן מיידי ויש עוד סיבות אבל זה לא עקרוני כרגע.
אז אם אנחנו אשמים, ואנו למעשה שולטים בשעה, אז איפה הטיפ בדיוק?
כתבתם יחידת תוכן, פרסמתם והפצתם. לאחר שוך הסערה ולאחר שכל מי שהיה צריך לקרוא את זה – קרא, מגיע השלב בו גוגל ושאר מנועי החיפוש נכנסים לפעולה, מאנדקסים את התוכן החדש, מחליטים מתישהו באילו מילות חיפוש למקם אותו ובאיזה מיקום (עם קצת עבודת SEO נכונה, תוכלו לשלוט גם בזה כמובן).
מכאן והלאה, יחידות התוכן האלו אמורות למשוך תעבורה שוטפת באמצעים טבעיים אורגניים, הרבה אחרי שפרסמתם את יחידת התוכן. כך, יחידות תוכן שכתבתם לפני חמש שנים יכולות לקבל חיי נצח.
אז עכשיו הייתי רוצה למדוד את השעות בהם גולשים מגיעים לאתר שלי, אבל רק עבור אלו שמגיעים ממנועי חיפוש בלבד. כדי לחסוך לכם זמן, אתם יכולים להקליק כאן, וייפתח לכם דוח מוכן בגוגל אנליטיקס אותו הכנתי מבעוד מועד, והוא יציג לכם את השעות בהן הגיעו מבקרים ממנועי חיפוש בלבד. הדוח כבר ממוין לפי השעה שמניבה לכם הכי הרבה כניסות אורגניות (Visits) או הכי הרבה צפיות (Pageviews) ותוכלו להבין מתי בגדול אנשים מחפשים תכנים כדוגמת שלכם. הנה נתונים לדוגמא מאתר כלשהו:
המסקנה המתקבלת משתי השורות הראשונות היא ש 27% מהצפיות בדפים התבצעו בין השעות 11:00-13:00. כלומר, 8% בלבד מיממה שלמה, סוחבים על גבם 27% מהצפיות בדפים. אפשר באותה המידה לצפות במדד אחר כמו Visits, ואכן ספציפית לאתר הזה, אותן שעות קולטות 27% מסך הביקורים לאתר. למחמירים, אפשר להוסיף פילטר נוסף לדוח, המציין התייחסות למבקרים חדשים בלבד (New Visitors).
לבעלי אתרי תוכן גדולים מרובי קטגוריות, אפשר להוסיף פילטרים נוספים לדוח המתייחסים לאיזורי תוכן שונים באתר. כך ייתכן שבאתר לייף סטייל, קטגוריית הבישולים זוכה לשיא כניסות אורגניות בשעות הערב, בעוד קטגוריית הבידור זוכה למקסימום כניסות אורגניות בשעות הצהריים המוקדמות.
אם תסתכלו על הדוח למעלה, תמצאו לשונית נוספת שזה אותו הדוח למעשה רק בחלוקה לימים ולא לשעות. שימו לב שיום 0 הוא יום ראשון, 1 שני וכן הלאה. בתמונה שצירפתי כאן, מאתר אחר, יום ראשון הוא היום החזק ביותר לחיפושים אורגניים המובילים לאתר. אגב, מכיוון שהמיקומים של האתר במנועי החיפוש לא משתנים תדיר, אפשר להניח שביום ראשון יש באמת יותר חיפושים מביום אחר בתחום המקצועי הזה. אמרתי חיפושים, לא כניסות, כלומר, אני משתמש באתר כסוג של נייר לקמוס להרגלי הגלישה בחוץ.
נחמד, לא?
עכשיו, מכיוון שאני לא מת על ממוצעים, או יותר נכון – אני מתרחק מממוצעים, אני בונה דוח, די דומה לדוח הראשון (לפי שעה) אבל הפעם אני מריץ אותו רק על ימי ראשון או רק על ימי שני, ופתאום הנתונים משתנים באופן דרמטי (הקליקו כאן, והדוח אצלכם מכוון על יום ראשון).
שמתי לב למשל שבכל יום ראשון, השעה הכי חמה באופן דרמטי היא דווקא 17:00.
ימי שני ושלישי זה 11:00, יום רביעי זה 08:00 בבוקר וכן הלאה. לפני שאתם רצים לבדוק איך זה אצלכם, צריך לזכור שהדוחות האלו נוטים להציג רעש סטטיסטי כשמדובר באתרים עם תעבורה נמוכה למדי, ולכן עדיף לבדוק אותם באתרים בעלי תעבורה בינונית ומעלה (נניח 1000 כניסות אורגניות ביום ומעלה) וכך הרעש די מתכווץ ותשארו ביד עם ממוצע יציב למדי.
אז עכשיו, אחרי שהבנתי באילו ימים ושעות יש יותר חיפושים אורגניים, ומכיוון שאתרים לא משנים את המיקומים שלהם בתדירות גבוהה, אני יכול להניח שאלו מגמות החיפוש של אנשים במנועי החיפוש ללא תלות בתוצאה עליה הם הקליקו בסוף. מידע זה יכול לסייע לי ,למשל, בהבנה של מתי כדאי להריץ קמפיינים, ימים ושעות ומאפשר לי כמנהל הקמפיין לחסוך זמן וכסף יקר של הלקוח.
מעבר לזה, אם כל כך הרבה גולשים חדשים מגיעים אליכם ממנועי חיפוש ביום חמישי ב 13:00, יהיה נורא נחמד אם כשהם יגיעו הם יגלו ש"במקרה" פורסם מאמר חדש באותו היום, וזה בוודאי יעניק לכם כמה נקודות זכות, לא?
ולסיום, ככה נראית בריכת שחיה בסין בשעת השיא שלה.