מה מכשיל את מהלכי השיווק שלכם באינטרנט?

כל חברה יודעת שהלקוחות שלה חיים באינטרנט ויש הרבה דרכים להגיע אליהם – פרסום בתוצאות חיפוש, מדיה חברתית, פרסום ממוקד או רחב יריעה ועוד. ולכן, חברות רבות ממהרות ושופכות הרבה כסף על מאמצי שיווק באינטרנט. לא תאמינו כמה מהכסף הזה הולך לעזאזל ולא נושא שום פרי אמיתי וכמה טועים מנהלי השיווק שמזנקים אל זירת האינטרנט בלי להבין את חוקי המשחק.


הדבר הכי מורכב בשיווק באינטרנט הוא להציג נתוני אפקטיביות של כל מהלך שיווקי – האם כל שקל שהשקעתם חזר? האם הוא הביא חברים?


יש חברות שמוותרות מראש והולכות על מדידת נתוני מאקרו ומשוות בין סך ההשקעה בשיווק בחתך חודשי ובין סך ההכנסות ממכירות המוצרים או השירותים שהחברה מציעה ברשת. רעיון רע. למה? משום שמי שמסתכל ברמת המאקרו לא יכול לדעת אם העלייה במכירות היתה בגלל אופנה חולפת או כתבה מפרגנת – ולא בגלל שהתוכנית השיווקית באמת מוצלחת.

עוד טעות נפוצה היא להרים מבצעי שיווק בני שלושה חודשים ולנסות לדלות מהם תובנות. בפועל, מחזור מכירות של מוצר (למשל, בתחום התוכנה הארגונית) יכול להימשך גם חצי שנה ויותר. מה קיבלנו? תוצאה חלקית, שלא תאתר טעויות באסטרטגיית השיווק של החברה.


כדי להבין איך בונים אסטרטגיית שיווק באינטרנט בלי להכין "גלגלי הצלה", תירוצים ותוכניות ליום שחור – צריך קודם כל להבין עד כמה מורכבת היא מדידת האפקטיביות ומה משפיע עליה.

שיווק בתחום מוצרים לרכישה מיידית ברשת
הכוונה היא למוצרים שאפשר להוריד, או לעשות בהם שימוש מקוון ברגע שבוצעה הרכישה. למשל, תוכנות ותכנים (מוזיקה, סרטים, אפליקציות). מדובר בסכומים של דולרים בודדים למוצר. המדידה עצמה אינה מורכבת מאוד כאן – שימוש במנגנונים טכניים פשוטים לניטור מקורות טראפיק כמו גוגל אנליטיקס וממשק הניהול של הקמפיין יוכלו ללמד אתכם כמה גולשים נכנסו לאתר, כמה מתוכם קנו מוצר ובכך להבין כמה יעילה האסטרטגיה שבחרתם.

אפשר לבנות מודל סטטיסטי שיראה את מקורות הטראפיק (מנועי חיפוש, באנרים, קישורים ממומנים בגוגל וברשתות חברתיות, הפצות במייל ועוד). אם השקעתם 10,000 דולר בפרסום ולחנות המקוונת נכנסו 10,000 גולשים שקנו מוצרים בסך 20,000 דולר, האסטרטגיה הצליחה, נכון? לא בהכרח: מה אם 90 אחוז מהגולשים הגיעו לאתר שלכם בגלל קישור ממומן אבל לא מצאו כלל את האתר במנוע חיפוש? פשוט מאוד: שמתם את הכסף שלכם במקום הלא נכון והרווח הסופי שלכם נמוך משמעותית ממה שיכל להיות.

עוד נקודה חשובה: כמה עולה לכם כל גולש? אתר מכירה מצדיק את קיומו רק אם עלויותהאחזקה שלו נמוכות משמעותית מהרווח שהוא מייצר עבורכם.


קחו בחשבון שעלות המבקר משתנה כל הזמן. אם בתחילת השנה החלטתם להשקיע 100,000 דולר בקידום דרך עמוד החברה בפייסבוק ולאורך השנה נכנסו מפייסבוק 50,000 גולשים, המחיר הוא שני דולר למבקר. אבל אם אחרי שנה הפסקתם להשקיע באותו עמוד, עדיין יגיעו דרכו מבקרים וגולשים. כמה עולה לכם עכשיו כל מבקר? שאלה טובה. לכן חשוב לבצע מדידות רציפות וקבועות כדי לדעת אם שווה להמשיך להשקיע והיכן.

וכאן נכנסת לתמונה העלות האלטרנטיבית: כמה יעלה לנו כל מבקר באתר אם נשקיע את תקציב השיווק דווקא ב-
SEO? או בפרסומים בעיתונות המקוונת?

על כל אלה צריך לחשוב כדי לגלות מהו היחס הכי יעיל בין עלות המבקרים ובין ההכנסות בפועל. אתם לא מבצעים מדידות דינמיות וניתוחים קבועים של הטראפיק? מזל טוב
; הרגע בזבזתם לשווא את תקציב השיווק שלכם.


שיווק מוצרים בעלי מחזור קניה ארוך
הכוונה לעיל הנה למקרים בהם האתר שלכם מוכר מוצר שאינו "מיידי" לפי תפיסת הצרכן , כלומר – או שהגולש מבצע מחקר השוואתי ולמידה של המוצרים המתחרים, או שהוא יצטרך להשקיע תקציב "גדול" יותר ברכישה (נניח סדרי גודל של מאות דולריםשקלים), וגם המוצר עצמו הוא "פיזי" ויישלח בדואר אל הלקוח – כלומר קיימת השתהות מובנית בתהליך הרכישה והלוגיסטיקה של המכירה.

החדשות הטובות: קיימים פתרונות טכניים שיכולים "לסמן" לקוחות שמגיעים לאתר שלכם בפעם הראשונה ולתת לנו אינדיקציה גם לאחר 30 יום לגבי מקור התנועה של הגולשים באתרנו.

החדשות הרעות: המדידה במקרים אלו עובדת רק בסדרי גודל מוגדרים של מחזור קניה (נניח 30 יום), וכן גם רק במקרים בהם כל מחזור הקנייה התבצע בפועל רק בדפדפן אחד. במקרים בהם הגולש הגיע לאתר שלכם לראשונה בעודו על המחשב המשרת אותו בעבודה, אבל ביצע את הרכישה מהמחשב הביתי – במקרים אלו "יקטע" רצף המידע האנליטי המדויק לגבי מקורות התנועה לאתר, והשאלה הקשה במקרים אלו היא האם הנתונים שבידכם הם מייצגים מבחינה סטטיסטית. התשובה היא לרוב, "לא". התוצאה: שוב לא התאימה האסטרטגיה שלכם למציאות. שוב זרקתם כסף.

מה למדנו?
שבניית אסטרטגיית שיווק ברשת היא רק צעד אחד בדרך לרווחים: עליכם לבצע מחקרי שווקים, מעקב צמוד אחר הנתונים שמאחורי הקלעים של האינטרנט ולהיות עם האצבע על הדופק. מנהל שיווק חכם לא מוציא אף לא שקל אחד על מהלך שיווקי בלי שהוא יודע שבידיו הכלים הנכונים למדידת ההצלחה.


* אורי ניסני הוא מנכ"ל חברת פוקוסווב, המתמחה בתחום האסטרטגיה השיווקית באינטרנט

אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח