טיפ ארנון ממן: איך עובדת הבורסה למילים של גוגל

הביקוש למודעות גוגל אדוורדס הולך וגובר, במיוחד בקרב מגזרים ותחומי עיסוק שמעולם לא ראו בפרסום השקעה כדאית, ביניהם עצמאיים ובעלי מקצועות חופשיים כעורכי דין, מהנדסים, רופאים ואדריכלים, ולצידם גם חברות הייטק, בתי מלון, בעלי צימרים, סוכנויות נסיעות ואולמות אירועים. גוגל אדוורדס מהווה, לפי כל קנה מידה, ערוץ כמעט מושלם לפרסום תכליתי "נטו", ביחס עלות/תועלת ללא כל תחרות. חלק הולך וגדל מהמפרסמים בגוגל אדוורדס מדווחים על גידול של מאות אחוזים במכירות וברווח.


אז כמה עולה התענוג?


המפרסם בגוגל אדוורדס אמנם משלם רק עבור קליקים, אך אין לו אפשרות לדעת מראש מה תהיה העלות לקליק. ממש כפי שכל רכישת מניות בבורסה אינה מתבססת על מחיר מובטח אלא על ציפיות והתנהגות השוק. מערכת הפרסום של גוגל אדוורדס היא למעשה "בורסת מילות מפתח" ומכאן אי הוודאות.


בפגישות מצגת שאני עורך עם לקוחות פוטנציאליים אני תמיד עומד חסר מענה נוכח השאלה המתבקשת וההגיונית: "נו, אז כמה יעלה לי קליק?" והשאלה בהחלט מוצדקת. הרי גם כאשר כשאנחנו יושבים במסעדה איכותית ובטוחים לחלוטין שהמנות שבתפריט יערבו לחיכנו מאוד, לא נוותר על זכותנו לראות מראש את שורת המחיר בתפריט. לגיטימי ביותר.


אבל גוגל איננה מסעדה רגילה. אין בתפריט שלה שורת מחירים. גוגל לא יכולה לספק מראש את התשובה לשאלת המחיר, אלא רק בדיעבד. התשובה המדוייקת והנכונה ביותר של גוגל לכל מפרסם פוטנציאלי יכולה להסתכם במילה אחת: "תלוי".



אז במה בעצם תלוי המחיר לקליק?


לשאלה זו יש כבר תשובה ברורה יותר, אם כי לא לגמרי פשוטה. המחיר לקליק מחושב על פי שני פרמטרים:


1. רמת התחרות על מילת המפתח.


רמת תחרות גבוהה יוצרת ביקוש למילת המפתח ומעלה את מחירה מעלה מעלה. ברור שבמדינת ישראל רוויית המשפטנים, תהיה תחרות רבה יותר על מילת המפתח "עורך דין" מאשר על מילת מפתח בתחום דליל יותר באנשי מקצוע כמו "שיפוצניקים". מחירי מילות מפתח אלה יתנהגו בהתאם לצפיפות והתחרות.



2. איכות מסע הפרסום.


גוגל מעניקה ציון איכות לכל מילת מפתח ומתגמלת את המפרסם על איכות מסע הפרסום. ככל שציון האיכות גבוה יותר, המחיר לקליק יקטן. בגוגל מייחסים חשיבות רבה ל"חוויית המשתמש" ומתגמלים את המפרסם שדואג להעניק ללקוח חוויית משתמש איכותית, כלומר, תשובה מדוייקת וממוקדת לשאילתת החיפוש שלו.



שני פרמטרים אלה יוצרים מצב מעניין של "איזונים ובלמים" בין הכמות לאיכות, כלומר, איכות קמפיין גבוהה יותר מהווה משקל נגד כמות גדולה יותר של כסף.


יחד עם זאת, גוגל עושה רבות כדי להתגבר על ערפילי המחיר לקליק, ומעמידה לרשותנו המפרסמים בגוגל אדוורדס כלים בכדי לקבל מושג ראשוני של מחירי הקליקים ורמת התחרות


כלים חינמיים של גוגל לקבלת מושג ראשוני למחיר לקליק ספציפי:



  • "כלי מילות המפתח" ו"כלי מעריך התנועה"

כלים אלה מבוססים על ממוצעי המחירים למילות מפתח ב-12 החודשים האחרונים. הם מעניקים הערכות ראשוניות אודות העלות הצפויה של הקליק במסע הפרסום, ויש בהם כדי לצייר תמונה ברורה יותר של התנהגות מסע הפרסום.



  • שוברי התנסות

גוגל מעניקה לשותפים המוסמכים שלה (Certified Partners) שוברי התנסות בשווי 200 – 300 ש"ח עבור לקוחותיהם. שוברים אלה מאפשרים "לטעום" את מערכת אדוורדס ולבחון מקרוב את המחירים. סכום זה מספיק בדרך כלל כדי להתחיל קמפיין ולקבל אינדיקציות משמעותיות אודות מחירי מילות הפתח והיקפי תקציב הפרסום שבדרך.


כמי שמנהל עשרות קמפיינים של גוגל אדוורדס במגוון רחב של סדרי גודל ותחומי פעילות, אני קובע במלוא האחריות כי לאי הידיעה מראש של המחיר לקליק אין כל חשיבות למכירות ולרווחים. בל נשכח כי המחיר לקליק מתבהר מיד עם השקת הקמפיין, וניתן לנהל אותו על ידי אופטימיזציה ו"זיקוק" מילות המפתח תוך כדי תנועה, וליצור מנופים לצמיחה במכירות באמצעות מניפולציות על המחיר לקליק במשך כל פעילות הקמפיין.


בשורה התחתונה: מערכת הפרסום של גוגל אדוורדס היא לדעתי לא פחות מהמצאת הגלגל של עולם הפרסום. בזכותה עברו כבר אלפי עסקים מדשדוש לשגשוג ומסכנת סגירה לתנופה ורווח. מומלץ לכל עסק עצמאי.


הכותב הוא ארנון ממן מומחה לקופירייטינג במערכות גוגל AdWords, "שותף מוסמך" ו"תורם ראשי", בין שלושת היחידים בישראל, של גוגל AdWords.


יש לך שאלה בנושא קידום העסק שלך בגוגל אדוורדס? אשמח להתייחס ולהשיב. ניתן לפנות אלי באמצעות דף "צור קשר" באתר המשרד: ארנון ממן יועצים:www.arnonmaman.com

אולי יעניין אותך

Google-Shopping
amp
F0_0316_0200_aviv-rofile
berkovitz
aviv-rofile
shirley13

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח