הפוסט פורסם באתר Trends-News
סימני כאוס מתחילים להיראות במדיה האינטרנטית בתחום של ביקורת ספרים, מוצרים ושירותים, שפוגעים לא רק באיכות ובאמינות שלהם, אלא גם במשרדי יחסי ציבור המתמחים בכתיבת ביקורות והצבתם באתרים שונים. תופעה זו נוצרה כתוצאה מריבוי אתרים המתיימרים להציג ביקורות מקצועיות, אך בפועל אינם אלא פלטפורמות לעשיית כסף על חשבון תמימותם של סופרים, יצרנים וכמובן גם גולשים המתפכחים מהר.
כך, הוקם האתר GettingBookReviews.com המציע לסופרים ויחצ"נים המתמחים בכתיבת תוכן שיווקי מטעם, 20 ביקורות באתרים שונים תמורת 500 דולר, ו 50 ביקורות תמורת 1,000 דולר. למותר לציין כי הביקורות משבחות את הספרים, את המקוריות של הסופרים, וממליצות לקוראים בכל סופרלטיב אפשרי לקרוא את הספרים.
אמנם התפרסמו לא מעט תלונות על הקשר הבלתי קדוש שבין הביקורות שהתפרסמו לבין הכסף ששולם עבורן, אך אתר זה הכניס בחודש הראשון לפעולתו 28,000 דולר, כאשר בחודשים הראשונים לפעילותו הצליח למכור 4,531 ביקורות .
לא חסרים סופרים המנסים בכל אמצעי שהוא לחשוף את יצירותיהם, זאת לאחר מעבדי התמלילים, הפכו את הכתיבה לקלה יותר וזמינה יותר, ועל כן גדל והולך מספר הכותרים היוצאים לאור, ועוד יותר מכך, גדל מספר הכותרים המוצאים לאור בהוצאה עצמית.
בינג ליאו, מידען מומחה מהאוניברסיטה של אילינוי בשיקגו סיפר לניו יורק טיימס כי 60% מהביקורות שהתפרסמו באמזון העניקו למיליונים של ספרים ומוצרים 5 כוכבים, ו 20% קיבלו 4 כוכבים – מה שמצביע באופן שאינו משתמע לשני פנים על התפשטות תופעת הביקורות מטעם. ליאו מעריך כי כשליש מכל הביקורות המתפרסמות באינטרנט הן בקטגוריה הזו. כתוצאה מכך הוציאה עכשיו הרשות הפדראלית לסחר (FTC) הנחיות המחייבות כי ביקורות חייבות להיות מלוות בהצהרה, שבה יציג כותב הביקורת אם היו יחסים פיננסיים בינו לבין הסופר, היצרן או הקמעונאי.
פרשנות העורך: תופעה זו שהפכה כבר למגמה בקטגוריות מסוימות הולכת ויוצרת חוסר אמון אצל הגולשים המחפשים ביקורת אובייקטיבית, מנקודות מבט שונות. תופעה זו עלולה לפגוע באמינות של ענקים כמו אמזון, המשמש פלטפורמה להטעיית הצרכן. הפיתרון יגיע מיזמים שיקימו אתרים שיצליחו לרכוש את אמונו של הציבור בכך שיצהירו כי הם פועלים על פי הנחיות ה FTC ויעסיקו כותבי ביקורות הידועים כמקצוענים אובייקטיבים בתחומים רלבנטיים שאין להם יחסים פיננסיים עם הסופרים והיצרנים. החיסרון הוא כי תהליך יצירת האמון הוא ארוך, במיוחד לאור השם הרע שנוצר לקטגוריה זו. טוב יעשו אתרים אלה אם יפרסמו באופן שוטף סטטיסטיקה של התפלגות מספר הכוכבים שהוענקו לספרים והמוצרים, מאחר שההתפלגות הטבעית היא שרק חלק קטן אמורים לזכות בדירוג גבוה, החלק הארי בדירוג סביר, וחלק קטן בביקורות קטלניות. ממש כמו התפלגות הציונים בכיתה אופיינית בבית ספר.