כנס כחוויה דתית: בין אפל ל- Salesforce

מארק פידלמן מחברת Harmon.ie ביקר בכנס Dreamforce של חברת Salesforce.com (המיוצגת בישראל על ידי בלאט לפידות) וחזר עם תובנות לגבי הדרך בה כנסים צריכים להיראות: השקת אייפון היא הסיינטולוגיה, דרים פורס היא קבוצת מיקוד גדולה.


כנס Dreamforce הוא כמו שילוב של מכה, ירושלים והוותיקן באירוע רוחני אחד של הבאת הבשורה, עם 78 אלף מאמינים שבאו לעלות לרגל. וכמו שכל נביא יודע, רוחניות מובילה להתעוררות, העצמה ופעולה. הכנס הוא כמו מלחמה קדושה – רק בלי האלימות. הקורבן הוא ארגון השליטה והבקרה ואיש הארגון שמוביל אותם. השלום טמון בידע שכוהני העתיד מפיצים, כוהנים כמו ואלה אפשאר, טריסטאן בישופ ומייקל קריגסמן.



פגשתי משתתפת אחת בכנס, שסיפרה לי מדוע בריכת האמביציה שלה התרוקנה לפני שבאה, וחשדתי שהיא התרוקנה בגלל ניהול כושל. היא הפכה לאחת מאותם עובדי ברקוד – תחת סריקה מתמדת של ההנהלה ונאלצת לעבוד על פי תהליכים מייגעים עד כדי הפסקה מוחלטת של המחשבה בעת העבודה… אך כמו רבים שפגשתי, Dreamforce שינה אותה. יותר נכון, היא חוותה התעוררות רוחנית מעצם היותה מוקפת במאמינים כה רבים.



אם המרות הדת הללו נראות לכם מוכרות, צדקתם כשהשוויתם אותן להצלחה של אפל בהעברת ההמונים לאמונה בקווי המוצרים שלה. אבל אירועי ההשקה של אייפון 5 החודש, בצורה די ברורה, לא עמדו בסטנדרט שהציבו ההצלחות הקודמות של החברה. לא היו הכרזות מרעידות-אדמה, לא היה חזון ברור, האייפון 5 נראה כמי שמנסה להדביק את מתחריו – וכתוצאה מכך, רבים מרגישים שהארגון אכזב אותם. אפל עדיין תמכור הרבה מכשירים, אבל לא 'המירה את דתו' של אף אחד הפעם.



כשסטיב ג'ובס הציג לראשונה את אמנות השקת המוצר, עיוותי המציאות שלו הפכו שלנו, והאמנו בחזון שלו. מאז, נדמה שאפל החליקה קצת בחזרה אל שולי הבינוניות. אפל כולה סובלת מתסביך נחיתות חוצה ארגון בייאושה לשמר את הקסם בגאונותו של ג'ובס. זה כולל גם את להיטותה של החברה לתבוע את כל החקיינים.



סיפורן של שתי דתות
אם Dreamforce היה שילובן של שלוש הדתות הגדולות, אירוע האייפון של אפל דמה לכינוס של הכנסייה הסיינטולוגית. זה אירוע שנועד ל'אחוז האחד', שותפי הסוד והקנאים. כל מה שאינו אפל נדחה בבוז, כמוצר נחות.



ב- Dreamforce, שאל אותי חובב אפל למה הכנס הזה מרגיש כל כך שוויוני. האם זו התשוקה להתחבר? הצורך להרגיש כישויות חברתיות? להעריץ זה את זה בטוויטר ולצייץ ביחד מסביב למדורה?… אני חושב שהוא לא תופס, ש-Dreamforce הוא ההתגלמות של כלל הזהב: "ההדדיות שולטת". להבדיל, הכלל של אפל הוא כנראה "מי שמחזיק בזהב שולט". ברור שזה עובד בשבילם בינתיים, אך כמה זמן עוד יהיו מוגנים בזכות רוח הרפאים של הפרה הקדושה- סטיב ג'ובס?



האירועים של אפל הם על אפל. העובדים מקבלים מקום בשורה הראשונה: "הם ממלאים את המקום באנשי אפל ופיקסאר, שמתרגשים מזה נורא", אמרו ב-CNN. "הם מבויימים בקפידה". להבדיל, Salesforce.com שמה בחזית את לקוחותיה, מובילי דעה מעולם העסקים ובלוגרים, שמקיפים את הבמה. זה שולח את המסר ש-Dreamforce הוא כנס על לקוחות.



תחשבו על זה. מנכ"ל Salesforce.com, מארק בניוף, הקדיש את הכנס ללקוחות ולבאי הכנס ולא למוצרי החברה. זה עזר לבניית קשרים חזקים כך ש-Dreamforce נבנה סביב אנשים, מערכות היחסים ביניהם ואז העשרתם באמצעות חוויה משותפת. זו חוויה שתישאר עם המשתתפים לתמיד. ועדיין, אפל מוכיחה שפוקוס על מוצר יכול לעבוד כשמשחררים מוצר יוצא דופן בשילוב עם תצוגה מסחררת. אך ההשפעה בת-חלוף כאשר תפיסת המוצר שבמוחנו נרקבת עם הזמן ונעשה קל להחליפו במוצר אחר, טוב יותר.



אז למה Dreamforce היה טוב יותר מהשקת אייפון 5?
כנראה שגם אתם שמעתם את השקר על כך ש"אפל לא עושה קבוצות מיקוד". האמת היא שהם כן. אבל בסוד. Salesforce.com, לעומת זאת, עורכת קבוצות מיקוד בגלוי, בפומבי וללא פילטרים. הם בהחלט לא היחידים שעושים זאת – אבל הם היחידים שהבינו איך לעשות זאת באירוע ענק.
כנס Dreamforce היה בעצם קבוצת מיקוד של עסקים, של קריירות, של פוקוס. הוא היה קריאת השכמה לכל מי ששקוע בבוץ של "עסקים כרגיל". המשתתפים למדו זה מזה, ו-Salesforce.com למדה מהם. Salesofrce.com לא נתקעה, כמו אפל, בסגידה לאלילי שווא (שהם המוצרים שלה), ובמקום – התרכזה במה שחשוב: הלקוחות שלה.



וכשמסתכלים על זה מהפרספקטיבה הזאת, Dreamforce, ולא השקת אייפון 5, היה האירוע האפקטיבי יותר – וזו לא אמונה, אלא מציאות.



הכותב הוא מנכ"ל harmon.ie


אולי יעניין אותך

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 דירה להשכיר הדמייה
אסטרטגיה שיווקית
 LAGO - חתונת מיכאל וחן - צילום גיא סידי (844)
BOSS חליפה 6589 שח + עניבה 659שח צילום באדיבות המותג (1)
 דגם 4200 צילום באדיבות ניופאן

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח