לפני 10 שנים היינו בטוחים שבעשור השני של האלף השלישי כבר נעשה את כל הקניות באינטרנט. אבל כנראה שהטבע האנושי מסתגל לדברים חדשים קצת פחות מהר ממה שאנחנו נוהגים לחשוב. ועם זאת, רכישות באינטרנט הופכות להיות דבר שבשגרה. זה מתחיל מרכישות פחות מורכבות כמו תשלומי ארנונה, גז ודוחות חניה, עובר דרך רכישות שפעם נחשבו מורכבות כמו נופשים, ומגיע עד לקנייה המורכבת מכולן ביגוד ואופנה. וככל שהאינטרנט תופס מקום חשוב יותר בקניות השוטפות שלנו, הוא משנה את הדרך בה אנו תופסים קניות באופן כללי, ובפרט את הציפיות של לקוחות מתהליך רכישה בחנות הפיסית.
בקרוב, עבור כל רכישה ישאל את עצמו הלקוח: למה כדאי לי לגשת לחנות אם אני יכול לרכוש את אותו הדבר באינטרנט? והתשובה היחידה שתגרום לו להתלבש, לצאת מהבית ולהגיע לנקודת המכירה היא חוויית הקניה – ערך שמקבל הקונה לא מהמוצר עצמו, אלא מתהליך הרכישה.
כיום אנו רואים צמיחה מהירה של טכנולוגיות שמטרתן לשנות את חוויית הרכישה בנקודת הקצה. להלן 4 כאלה. קשה לנו להגיד אילו מהן יהפכו להיות נפוצות ואילו יעלמו במהירות בהן הגיעו לעולם, אך הן יכולות לתת רמז לכיוון אליו הולכות נקודות המכירה:
1. הולגרמות
זוכרים סצנה בסרט חזרה לעתיד 2 בה ג'ורג' מקפליי נכנס לקניון וכריש כחול ענק מזנק עליו מתוך לוח הפרסומת ? הטכנולוגיה עדיין לא בשלה וההערכות מדברות על שנה, שנתיים עד שהיא תהיה "מבצעית". אך ברור שהיא תסייע לייצר סביבות מרתקות ודינאמיות עבור המבקרים. אך עוד בטרם נגיע למצב בו החנות תהיה הולוגרמית, כבר עכשיו הרעיון של דמות וירטואלית המברכת לשלום את המבקרים הופך לברור יותר ויתר ( מצד שני, בעולם בו בכל מקום מדברות איתנו מכונות, אולי דווקא אנשים מחפשים מגע אנושי).
2. מציאות רבודה/ מועשרת
הטכנולוגיה כבר כאן, אך היישום עדיין מוגבל. מדובר על היכולת להציג על גבי מסך המכשיר הנייד שכבה נוספת של מידע עבור כל פריט בחנות. כך לדוגמא, הסטרטאפ הישראלי Xtendi מאפשר לכוון את המכשיר הנייד לנעל בחנות ולקבל עליה מידע נוסף, כגון באילו צבעים היא קיימת, האם היא זמינה במלאי, ולצפות בדמות משוטטת על הנעל ומצביעה על היתרונות השונים שלה.
3. מדידה וירטואלית
טכנולוגיה נוספת שכולם מצפים לה, ועדיין לא הבשילה היא תאי מדידה וירטואליים שנועדו לחסוך למבקר בחנות מדידה של כל פריט שהוא מעוניין בו, אלא לבחון אותו קודם מול מראה המציגה כיצד הפריט ייראה על הקונה. מצד אחד הקונה יכול לבחון הרבה יותר פריטים בלי להתייאש מהתור לחדר ההלבשה, ומצד שני המערכת יכולה להציע פריטים דומים או משלימים בלי להטריח מוכר עם עין טובה.
4. חווית קניה מדעית
הפעם הכוונה לטכנולוגיה הפועלת מאחורי הקלעים. מערכות לסידור החנות מאפשרות לבחון את חוויית הקניה מבעוד מועד באמצעות מודלים תלת מימדים, וליזום באמצעות זאת חוויות קניה עשירות מדויקות ומתוחכמות יותר. לדוגמא עם פתרון המדף המושלםשל חברת דאסו סיסטמס עושה צעדים ראשונים בתחום. באמצעותו מנהל החנות או מנהל המותג יכולים לבחון מנקודת המבט של הלקוח, כיצד יוצג המוצר, כיצד הוא ייראה מנקודות שונות, כמה מוצרים בדיוק נכנסים במדף וכו'. המערכת גם מאפשרת לשכפל חוויות קניה מוצלחות בחנויות שונות, וכן להגביר את שיתוף הפעולה בין יצרנים, מפיצים, ומשווקים.
כמובן שמעבר לסביבת קניות מתקדמת שמציעות סביבות אלה, הלקוחות גם יחפשו התאמה אישית (החל מברכה אישית כאשר הם חוזרים לחנות ועד התאמה של ההיצע), מהירות רכישה (הם מתרגלים לכך מהאינטרנט), ושירות איכותי מתמיד.
הטכנולוגיה יכולה לשנות את חווית הקניה מקצה לקצה, ולספק יתרון עצום לכל עסק שישכיל לאמץ אותה.
מאת: נרדית עמר, מנהלת מכירות, PeleCard, מפתחת פתרונות סליקה לנקודות מכירה ואתרי אינטרנט.