הסתה פרועה בפייסבוק או ספין לא-מתוחכם של רני רהב?

רשת הפייסבוק "געשה" בעקבות פרסום תמונה של יאיר לפיד כצורר הנאצי היטלר (היח"צן רני רהב הסב את תשומת לב הגולשים לתמונה דרך דף האוהדים שלו), עם הכיתוב "צורר כלכלת ישראל". כתבות מזועזעות פורסמו ב-NRG, ב-Walla, באתר "סרוגים" ועוד… מפכ"ל המשטרה רב ניצב יוחנן דנינו הנחה לפתוח בחקירה. שורת פוליטיקאים התייצבה לצאת חוצץ נגד התמונה ולגזור קופון פוליטי.


רק שכל העסק הזה מריח קצת, איך לומר, לא אמיתי… אני אנסה להיות ישיר יותר: זה מריח לי (ואבהיר שמלבד המובא במאמר הזה, אין לי שום הוכחה שאכן כך הדבר) כמו ספין יח"צני של רהב עצמו, שנועד להסית אש אל המחאה הלגיטימית נגד לפיד ע"י הטעיית הציבור, וניסיון לחבר את המוחים הלגיטימיים לפעולת הסתה פרועה ובזויה. אולי, אם אני צודק, רהב חשב שהמוני בית ישראל יראו את התמונה ויגידו לעצמם "החבר'ה האלה שמוחים נגד לפיד יצאו לגמרי מהכלים…. הם עברו את הגבול. אני כבר לא תומך בהם." ואולי זה גם מה שהמוני בית ישראל חושבים עכשיו.


אבל מלבד ההיגיון הבסיסי בתיאוריה הזאת, שברור לכל איש שיווק ויח"צ, אנחנו צריכים לספק גם ראיות. אז יצאתי לחקור את גלגולו של הפוסט הזה, וה"סערה" שהתחוללה בעקבותיו. אז לא מצאתי הוכחה שרהב עומד מאחורי העניין, אבל כן מצאתי כמה שאלות שכדאי לשאול.


אתה משוגע – אף אחד לא יעשה דבר כזה – זה היטלר


לפני הכל – לספקנים ביניכם שאומרים "אין סיכוי שאיש פרסום יעשה תעלול כזה" – אני חייב לומר: אתם תמימים. בשנים האחרונות בהן אני עובד כמשווק אינטרנט, יצא לי להיפגש עם אינספור חברות פרסום שמציעות שירותים שונים – החל משירותים לגיטימיים ועד שירותים לגיטימיים הרבה פחות. כבר יצא לי לשמוע הצעה לקמפיין שבמרכזו יעמוד "מותה" של נערה צעירה, שיזויף ויופץ באמצעות רשת של פרופילים מזויפים בפייסבוק.


מה שברור הוא שהפרופיל המקורי שהעלה את התמונה הוא מזויף – ובסוף המאמר אביא ראיות חותכות לכך – אך בואו נלך ישר לעניין.


אז הפרופיל מזויף – אבל איך זה קשור לרני רהב?


זה שהפרופיל מזויף עדיין לא קושר אותו לרני רהב או לאיזשהו מערך תקשורתי שמטרתו לבצע במוח שלנו ספין אגרסיבי. להפך – על פניו יהיה הגיוני יותר להניח שמדובר במתנגד ליאיר לפיד, שפתח את הפרופיל כדי לפרסם את דברי ההסתה שלו בלי שיוכל להיתפס. ואומר בהגינות – עד שלא יוכח אחרת – יכול מאד להיות שזה המצב. אבל בואו נשקול גם את האפשרות השניה. להלן "שלב הראיות".


1. איך זה שרני רהב הוא היחיד שעלה על התמונה הזו?


פייסבוק הודתה לא מזמן, לפני שוהנפקה בבורסה, שלהערכתה הפרופילים המזויפים ברשת מהווים לא פחות מ-8.7% מהמשתמשים! זה אומר שיש כמה עשרות מיליונים פרופילים מזויפים בפייסבוק.


עכשיו זכרו שמדובר כאן בפרופיל מזויף לא מושקע – מעט תמונות, מעט חברים, מעט פרסומים ומעט זמן ברשת (בהמשך המאמר אביא צילומי מסך שמוכיחים זאת). בוודאי לא מדובר כאן באיזה סופר-משתמש שהפוסטים שלו מגיעים למאות אנשים… בנוסף – הפוסט קיבל 5 שיתופים בלבד – מתוכם רק 3 מאנשים שנראים אמתיים (מבדיקה קצרה שערכתי בפרופילים שלהם, 1 עושה רושם של בן אדם אמיתי, אחד הוא בטוח פרופיל מזויף ו-1 נמצא איפשהו באמצע… לא אפרסם לינקים לפרופילים כי אולי אני בכל זאת טועה, ובמקרה זה איני רוצה לפגוע בפרטיות שלהם).




איך זה שפוסט שולי, של טרול שולי, שלא שותף ולא הפך לויראלי, מגיע לידיו של רני רהב (ורק לידיו) בתוך שעות ספורות ממועד הפרסום שלו בפייסבוק??


בכתבה באתר Walla נכתב כי "איש יחסי הציבור רני רהב הבחין בתמונה בפייסבוק". כיצד רהב הבחין בה? אולי הוא אחד ממעט חברי הפייסבוק של ישראלה… אולי הוא מבלה את ימיו בשיטוט אקראי בפייסבוק בין טרולים שונים במקום לעבוד… מי יודע.


כן, יכול להיות שרהב חבר של אותה "ישראלה" או שמישהו ממכריו חבר שלה ושלח לו את התמונה במהירות (למרות שמדוע ישלח? הרי רהב לא מייצג את יאיר לפיד, לפחות לא באופן פומבי…).


אני נוטה להאמין שחברת הפרסום שמתחזקת את הפרופיל המזויף של ישראלה וניהלה את ה"קמפיין" הזה עבור משרד היח"צ של רהב היא זו שהעלתה את התמונה ועדכנה את רהב במהירות. יותר מזה – אני מאמין (למרות ששוב, אין לי הוכחות מלבד המובא כאן) שהכל היה מתוזמן ורהב רק חיכה ל"אישור היציאה" כדי להתחיל ולשלוח הודעות לעיתונות לכל אתרי האינטרנט.


אולי לא מדובר כאן במישהו שנתן שירות לרהב עצמו, אולי גם רהב הוא כלי משחק בספין הזה, ומישהו העביר אליו "טיפ" כי ידע שהוא יפיץ את התמונה. אולי.


2. איך זה שה"סערה" הגיעה כל כך מהר לכל כך הרבה כלי תקשורת?


NRG. YNET. וואלה!. סרוגים. Mako. גלי צה"ל און-ליין. איך זה שתוך פחות משש שעות מפרסום הפוסט המקורי בפרופיל מזויף שולי בפייסבוק, הוא פורסם ברוב אתרי החדשות המובילים במדינה??


באתר "חורים ברשת" נכתב כי רהב בעצמו הוציא הודעה לעיתונות: " לפני שעה קלה שלח איש יחסי הציבור רני רהב הודעת דואר אלקטרוני בהולה בתפוצה המונית לעיתונאים ובלוגרים, בה קישור לפוסט פייסבוק בו תוייגו גם ראש הממשלה וגם משטרת ישראל והכל – בגלל קריקטורה של שר האוצר יאיר לפיד כהיטלר. על התמונה הקטנה נכתב: "צורר כלכלת ישראל"."


רהב לא ידוע כ"רובין הוד של הפייסבוק", שמחפש תמונות הסתה ומפיץ אותן לכל העיתונים. הפייסבוק מלא בהסתה. לעומת זאת – רהב כן ידוע כיח"צן שמנהל את התדמית עבור לקוחות עשירים מאד. לכן ניתן להניח בסבירות גבוהה מאד שלרהב יש אינטרס בהוצאת הודעה לעיתונות בנושא הזה. למשל – אינטרס להוציא את דיבתם של המוחים נגד לפיד ולהשחיר את פניהם. אולי מדובר פה באינטרס אחר שקשור ללקוח אחר של רהב, ואולי, כפי שאמרתי, אין קשר לרהב בכלל.


יש לציין כי שאר אתרי החדשות היו פחות הוגנים מ"חורים ברשת" ולא ציינו את העובדה הזו. סתם שתדעו כמה מה שאתם קוראים בהם הוא אותנטי ושקוף…


ועכשיו – בואו נוכיח שמדובר בפרופיל מזויף


קודם כל, תמונת הפרופיל ותמונת הנושא הן גנריות וחסרות משמעות. תמונת פרופיל של שחקנית הוליוודית מפורסמת, ותמונת נושא שנראית כאילו נלקחה מחיפוש "Beautiful sunset" בגוגל.



עכשיו בואו נבדוק כמה זמן "ישראלה" נמצאת בפייסבוק, ומה היא עשתה שם. גלשתי לתחילת הטיים ליין שלה – הפעולה הראשונה שלה בפייסבוק בוצעה ב-11 באפריל השנה, כפי שניתן לראות בצילום המסך (2 ה"אייטמים" היחידים שמופיעים לפני תאריך זה הם תאריך הלידה ותאריך החתונה – אותם ניתן להוסיף בכל שלב ולשייך לתאריך קודם בזמן, ולכן הם מופיעים לפני פרסום התמונה הראשונה).



שימו לב לאלבומי התמונות של ישראלה:



בואו נחסוך הסברים ארוכים ונלך ישר לעניין: נבדוק את האלבום "just me" שמכיל 3 תמונות בלבד, ולמרות זאת הוא הדבר היחיד שקרוב לאלבום של גולש אמיתי בפייסבוק. לקחתי את אחת התמונות מהאלבום וביצעתי חיפוש בגוגל למציאת תמונות דומות. החיפוש מצא שהתמונה לקוחה מהאתר "להבין מתמטיקה לילדים" והיא בעצם תמונה של אישה אמריקאית בשם Linda Levi. לינדה – אם את קוראת את זה במקרה – דעי לך שיש איזו חברת "שיווק גרילה" שמנסה לגנוב לך את הזהות…


לסיכום שלב ההוכחות – אני חייב להגיד שראיתי כבר (הרבה) פרופילים מזויפים (הרבה) יותר מושקעים מזה… אבל סחטיין על ההשקעה במציאת כמה תמונות כאילו-אמתיות… יש טרולים שאפילו את זה לא עושים.


עדכון: יוסי גורביץ מרחיב בנושא "ישראלה לוי אגרון" ומעלה עוד כמה שאלות טובות.


הספינים של היום זה לא מה שהיה פעם


בואו נניח לרגע שלא היה כאן שום ספין. בואו נניח שהתנהלות העניינים הלכה בצורה באה:


1. פרופיל מזויף שמתנגד ליאיר לפיד מעלה תמונה שלו כהיטלר.


2. רני רהב עולה איכשהו על התמונה ומפרסם אותה בדף האוהדים שלו בתוספת גינוי.


3. רני רהב מוציא הודעה דחופה ומזועזעת לעיתונות בנושא.


4. כל אתרי החדשות מפרסמים אייטמים בנושא.


5. רהב נותן במה ארצית להסתה בזויה של פרופיל פייסבוק פיקטיבי.


עכשיו בואו נניח שכן היה כאן ספין. הנה התנהלות העניינים במידה וזו האמת:


1. יאיר לפיד או מישהו מטעמו שכר את שירותיו של רני רהב כדי להוציא שם טוב ללפיד, ושם רע למוחים נגדו.


2. רהב, בתורו, שכר את שירותיה של חברת "שיווק גרילה" שהציעה לפרסם כרזה נוראית בפרופיל פיקטיבי בפייסבוק, וכך להשחיר את פניהם של המפגינים נגד לפיד והגזירות הכלכליות שהוא מקדם.


3. הקמפיין תוכנן בצורה מוקפדת: עוצבה תמונה, הוכנה הודעה דחופה לעיתונות, ופוסט מזועזע של רהב עצמו.


4. התמונה פורסמה בפרופיל המזויף שמתוחזק ע"י חברת השיווק.


5. החברה עדכנה את רהב שבתורו פרסם את התמונה בדף האוהדים שלו והוציא הודעה מזועזעת לכל גופי התקשורת.


מה יותר הגיוני? תשפטו בעצמם. אם אתם שואלים אותי, היה כאן ניסיון (גרוע, למרות שיצירתי יחסית) לספין תקשורתי שמטרתו לפגוע בתדמית של המפגינים נגד לפיד.


מה שברור הוא שפעם היה מספיק שיהיה לך חבר באחד העיתונים בשביל להמציא משהו, לפרסם אותו, לגרום לחצי מדינה לחשוב שהוא נכון, וכך להשפיע על דעת הקהל באמצעות שקרים והטיות. היום בעידן הרשתות החברתיות זה הרבה יותר קשה.


פעם אמרתי למישהו שלא להיות מחובר לפייסבוק זה מעשה שגובל בחוסר אחריות אזרחית. האם אתה רוצה להיות במצב בו המידע היחיד שלך מגיע מאתרים כמו Ynet? אתרים מסחריים שנשלטים ע"י בעלי הון עם המון המון אינטרסים?


היום יותר מתמיד, מתגלה החשיבות של פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות בהוצאת האמת לאור, ובמלחמה באותם יח"צנים ו"אנשי שיווק" (כאיש שיווק אני מתבייש לקרוא להם כאלה) שמנסים לשקר לכולנו.


תודה רבה לסני ארזי שהביא את הנושא לתשומת לבי ועזר בהכוונה חכמה.


עדכון בתאריך 20/6/13: העיתונאי דני סידס הודיע כי הוא היה הראשון להפיץ את התמונה. לסידס ולרהב ככל הנראה חברה משותפת בפייסבוק שעובדת אצל רהב והביאה את העניין לידיעתו. אני מודה אם כך שטעיתי בהערכתי, ורהב לא עומד מאחורי הספין התקשורתי. לקריאה נוספת לחצו כאן או כאן.


יורי רונן הוא מנהל קמפיינים ונוכחות שיווקית באינטרנט, ומאמין גדול בכוחה של הרשת לשנות מציאות. כותב בבלוג "תמנון שיווק באינטרנט".


אולי יעניין אותך

קירות משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

סדרת תחליפי הדגים של אינסטד צילום פיוצ'ר פוד גרופ
unnamed
__יעל שלביה לזר פור יו צילום מור סטודיו (2) - עותק