הואקום במסחר האלקטרוני

כנס E-Commerce הביא בשבוע שעבר לאולם אחד את כל הגורמים הקשורים במסחר אלקטרוני בישראל – חברות אשראי, חברות סליקת אשראי, יזמים, סטרטאפים, וכמובן חברות מסחריות. דווקא נוכחותם של האחרונות, שעבורן הכנס היה אמור להיות הכי רלוונטי, הייתה דלילה משהו. מצב שמסתדר היטב עם נתוני הסקר שהציגה גוגל בכנס.


לפי הסקר 80 אחוזים מהישראלים קנו משהו באינטרנט בחודשים האחרונים, אך יחד עם זאת 60 אחוזים מהרוכשים עשו זאת באתרים בינלאומיים. שני הנתונים מצטרפים לנתון ש- 70 אחוזים מהישראלים היו מוכנים לשלם 5 אחוזים יותר עבור שירות או מוצר דומה שהיה נמכר באתר מקומי.


אהרון די קסטרו, סמנכ"ל לקוחות בגוגל, שהציג את הנתונים אמר כי: "הנקודה היא שהמצב מייצר ואקום, שמי שנהנה ממנו הם אתרים בינלאומיים. הצרכן הישראלי מוכן לשים את כרטיס האשראי שלו אונליין, אבל ההיצע בישראל לא מספיק טוב". אם זאת ציין די קסרטו כי הישראלים מצטיינים יותר ברכישה מקוונת ממקביליהם במדינות מערביות אחרות עבור קטגוריות ספציפיות כגון רכישת כרטיסים.


בהמשך ציין די קסטרו מסקנות שנגזרו מהסקר שבוצע. דרור גלוברמן, מנחה הכנס, ציין כי חלק מהמסקנות נשמעות "נורא 2002". משפט זה ממחיש את הפער הבסיסי קיים בין איכות המסחר האלקטרוני בישראל לבין ארה"ב ומדינות מערביות אחרות, ואת הדרך שיש על הזירה המקומית לעבור.


לדוגמא, המסקנה כי המחשה היא מאוד חשובה (בעקבות הנתון כי 90 אחוזים העידו שתמונות ווידאו סייעו בגיבוש קבלת החלטת רכישה). זוהי עצה לאתרי מסחר שמופיעה בכל מאמר בנושא מאז תחילת שנות ה- 2000, אך עדיין שיטוט באתרי מסחר אלקטרוני מגלה פעמים רבות, תמונות דלות, ללא אפשרות הגדלה, ובטח שלא מבט תלת מימדי או סרטוני הדרכה.


עוד מסקנה מהסקר שהייתה אמורה כבר להיות מוטמעת בכל האתרים, היא כי הישראלים ממליצים על אתרים שקנו בהם ברשתות חברתיות, ולכן חייבים להטמיע כלי שיתוף וחוות דעת באתרים.


מסקנה פחות טכנית, הקשורה יותר קשורה ליחסים שבין קונה למוכר, היא הצגת מדיניות ההחזר של האתר. לדברי די קסטרו, הנטייה של עסקים קטנים היא למכור ככל הניתן באונליין, ולכן הם רוצים לשים את מדיניות ההחזרה במקום פחות בולט. הדברים צריכים להיות הפוכים.


אולי הדברים המעניינים ביותר שנאמרו בכנס קשורים לדברים שבכלל אינם קשורים לאתר עצמו, אלא לסביבה העסקית. הראשון נוגע למשלוחים. בעוד בארה"ב נהוגים משלוחי אקספרס של יום או יומיים, בישראל משלוחים מגיעים תוך 7-14 ימים, דבר המפחית מהביטחון של הרוכש. לגבי נקודה זו המחקר של גוגל מציג נתון מעניין: כאשר הציגו בפני אנשים אחת משתי אפשרויות – לרכוש מוצר שעולה 100 שקל עם עלות משלוח של 20 שקלים, או מחיר מוצר של 120 שקל ומשלוח חינם, באופציה השניה המכירות היה גבוהות ב- 60 אחוזים.


הנקודה האחרונה, והכי חשובה, היא המחיר – אתרים בישראל לא מציעים מחיר אטרקטיבי ביחס לחנויות. וכאן טמון הפער הגדול ביותר. די קסטרו טען כי בישראל רוב אתרי המכירות הם פעילות צדדית של פעילות מסחר באופליין. לכן למוכרים יש עלויות קבועות של חנויות, משכורות וכו', כמו לכל עסק. כדי להשיג שינוי אמיתי ולהגיע למחיר תחרותי, כל הפעילות צריכה להיות אונליין בלבד.


ייתכן, שהואקום שהוצג כאן ייסגר במהירות על ידי חברות גדולות שיכנסו למשחק. ייתכן שיזמים קטנים ינצלו את ההזדמנות לענות על הביקוש למסחר אלקטרוני ויפתחו פלטפורמות איכותיות שיתקיימו רק ברשת. כך או כך, שניהם יהיו חייבים להציג טכנולוגיה ברמה המתקדמת ביותר, ולשדר אמינות לאורך כל תהליך הרכישה והסליקה, כי אחרת לא ההתקדמות תמשיך להיות איטית.


יצחק גסנר, מנהל פיתוח אסטרטגי, פלאקארד – ספקית פתרונות סליקת אשראי מאובטחים

אולי יעניין אותך

azrieli23
F0_1200_0432_eran-rotem1
lens-3046269_19201
kindle-1867751_640
tamar

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח