שוק המשקאות האלכוהולים והיינות נאמד בהיקף של כ – 1.2 מיליארד ₪, בשנת 2005. מדובר בגידול של כ – 20% בצריכת משקאות אלכוהוליים, לעומת השנה הקודמת. כך עולה מסקירה שערכה CIA – קרדיט אינפורמיישן אסוסייאשן, מקבוצת גאון שוקי הון. עוד עולה מהסקירה כי שוק היינות בלבד נאמד בכ – 800 מליון ₪, גידול של 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
את סקירות השוק של חברת CIA ניתן לרכוש במחירים אטרקטיביים באתר האינטרנט Allmarketing.co.il.
מהסקירה עולה כי ענף היין בישראל כולל 12 יקבים מסחריים, מתוכם 5 יקבים גדולים המעבדים מעל ל-2,000 טון ענבים בשנה. מלבד יקבים אלו קיימים עוד כ-150 –200 יקבי בוטיק. כ-90% מיקבי הבוטיק נמצאים בבעלות פרטית ומעטים שייכים לקיבוצים. היין הישראלי ככלל מאופין באיכות גבוהה ובשתי תכונות עיקריות: היין הינו בעל מתיקות מסוימת ואינו מתאים ליישון. אורך חיי המדף של יין ישראלי קצר יחסית.
יקבי הבוטיק מייצרים יחד אלפי בקבוקים בשנה. מדובר בהתפתחות משמעותית בתרבות היין בישראל ולרוב מדובר ביקבים קטנים, אך איכותיים. הסיבה להקמתם של יקבי בוטיק היתה העבודה שתהליך ייצור היין פשוט יחסית ועלותו אינה גבוה. למעשה, על מנת לייצר כמות ממוצעת של כ-500 בקבוקים בשנה, יש צורך בהשקעה בציוד שעלותו מגיעה לאלפי שקלים בודדים. נקודה מעניינת היא שמרבית היין המיוצר ביקבי בוטיק מקומיים אינו כשר ולכן רבים מהיינות הללו אינם נמכרים ברשתות שווק גדולות, אלא בנקודות מכירה מתמחות ביין וביקבי הבוטיק עצמם.
ב – CIA המתמחה במוסר תשלומים צרכני ועסקי טוענים כי קשה להעריך את רמת ההישרדות של יקבי הבוטיק כעסקים בעלי רווחיות גבוהה, משום שמרביתם בני כשש שנים ופחות. סביר להניח, טוענים כלכלני CIA, שיהיה זה בלתי נמנע שהיקבים הקטנים יתאגדו וייזמו פתרונות שיווקים משותפים.
להזמנת סקירות שוק של CIA בכל תחום או ענף בשוק הישראלי – לחץ כאן