פה חשדתי. הסטטוס האחד של גולדסטאר שמשנה את חוקי הפרסום


לאחד ממהלכי השיווק שנחרתו אצלי עמוק בתודעה נחשפתי בילדותי – כתבה בחדשות חשפה כי שיפודי אווזי ומסעדת האווזים הצמודות אחת לשניה בנמל תל אביב, או משהו כזה, הן של אותם בעלים, וכל תחרות בין השתיים היא מדומיינת בהחלט. ההכרה כי מותג יכול להילחם בעצמו ולהרוויח מזה הדהימה אותי עוד אז…. (זינוק בזמן ל- 2015)


הפרסומת האחרונה של גולדסטאר גררה מספיק ביקורת ציבורית מצד ארגוני נשים, וביקורת פייסבוקאית מצד החשודים המידיים, שכנראה לא צריך לחזור כאן על תוכן הפרסומת (3 נשים נלחמות לחיים ולמוות כדי לא לשבת בפינת השולחן בפאב, מה שמשאיר מקום לגבר גבר שנמצא בסביבה) או על הסלוגן "תגיד תודה שאתה גבר". כפי שהסביר מבקר הפרסומות של טל ואביעד גולן נוחיאן, החל מחודש מאי נאסר פרסום של אלכוהול ובאמצעות הקונספט הגברי שמלווה את גולדסטאר כבר שנים ארוכות הם יכולים להמשיך ולפרסם בלי להציג משקאות כלל. גולדסטאר קוטפת את פירות המיתוג שנבנה לאורך שנים – דבר ייחודי לנוף הישראלי שבה חברות מחליפות מיתוג, פרזנטורים וכיוונים כמספר העונות בשנה.


ואז, זה קרה:


פוסט של אחד בשם יובל אברהמי קורא להחרים את גולדסטאר והופך לויראלי.



הו הא, מה קרה, גולדסטאר אכלה אותה! ?


האם הקמפיין הפרובוקטיבי של גולדסטאר ירה רשף לאחור (back fired)? האם בדיוק בפרסומת הזאת נחצה הגבול, נשים הוצגו יותר מידי כיצורים חסרי בינה והגברים כטובים יותר, והציבור מאס בזלזול באינטליגנציה שלו. האם המסרים של נעמת סוף סוף חילחלו מטה ומטה, והצליחו לחדור לקורטקסט הגברי של אדם אחד, והוא מצליח לסחוף אחריו את הפייסבוק למחאה צרכנית אמיתית. האם גולדסטאר תשלם על מעשיה, ובסופו של דבר תתנצל על הקמפיין, ותתחיל להתחנף ללקוחותיה מאותגרות הפינה? יכול להיות, אבל אז הגיע הסטטוס הבא.


פה חשדתי…



למעשה מדובר בסטטוס מחאתי מבית היוצר של גולדסטאר. סטטוס מהונדס היטב של קופי מדויק. כל משפט בסטטוס הזה נבנה בצורה מדויקת כדי לשדר את המסר הברור – גולדסטאר היא הבירה המועדפת על גברים. אף סטטוס מחאתי מעולם לא התחיל בדברי חנופה למותג הסורר כמו הסטטוס הזה.


"נתחיל במובן מאליו – גולדסטאר זו אחלה בירה. זו בירה ה- Go-to של מרביתנו כשאנו עומדים בפני הבחירה מה לשתות".


משפט ששווה מיליונים בחשיפה של הסטטוס כאשר יופיע באתרי חדשות, בלוגים ושיתופים. המשפט הפותח, הזכיר ביותר.


אחר כך יש את נושא התמונה של הסטטוס. מישהו כאן טרח לשפוך בירה ולצלם אותה בשביל סטטוס מחאה סתמי יחסית שלא אדם פרטי (לא מדובר על הגז או על עתיד המדינה חלילה, ואפילו לא על קוטג'). סטטוסים מחאתיים מושקעים ראיתי בעיקר מעמותות עם מוטיבציה כלכלית לקדם נושאים. בדרך כלל יש תמונה פשוטה של קוטג' או איזה עריכה בתוכנת הצייר.


ולבסוף יש את הפרופיל עצמו. בשנת 2015 פרסם הפרופיל הזה שני סטטוסים (לפחות לפי מה שפייסבוק מציג לי – הפרופיל לא ענה לבקשת חברות שלי). באחת באזור מרץ הוא שינה תמונת פרופיל, ואת הסטטוס הנוכחי. מאז הסטטוס הזה גם לא פורסם שום דבר (אלא אם כן זה פרטי). מצד שני אדם שיוצא למחאות בדרך כלל לא עובר להסתתר אחר כך. לא מצאתי פרטים על יובל אברהמי בגוגל. לא מדובר בפרופיל מזויף, אבל בהחלט אחד שיתאים למשימה.


הנדסה חברתית של גברים


אחרי שנים של יחסים בגולדסטאר מכירים את הקהל שלהם יותר טוב ממה שהוא מכיר את עצמו. האסטרטגיה האחידה של מיקוד בקהל הגברי מאפשרת להם להבין את הקהל ולפנות אליו בדרכים שרק הם יכולים. הם יודעים שפרסומת כזאת לא מזיזה לו, שהוא רואה את הכל בהומור, לא מכיר מישהו שבאמת נפגע בזה, ושכשנעמת הופכת את זה לנושא למאבק המותג רק הולך ומתחזק – אחרי שנים של ניסיון לגולדסטאר יש גם נתונים לתמוך בהחלטה שלהם, הם בטוח רואים את גרף המכירות אחרי כל קריאת חמאס על הפרסומות שלהם, והם יודעים בדיוק מה התגובות ברשת לכל שיתוף של סטטוס המחאה. הם מחשבים את הכל ויודעים בוודאות שהחשיפה של המותג שווה להם הרבה יותר – בעיקר כשחוק היובש לפרסומות עמוד ותלוי מעליהם וכמובן גם מעל המתחרים שלהם – לכן עדיף שישמעו עליך משהו מאשר שתישאר מתחת לראדר בכלל. לכן, גם סטטוס מחאתי שעל פי כל חוקי המשחק אמור לפגוע במותג, משחק לטובתם – בעיקר עם פתיחה מפוצצת שכזו.


האמת היא ש…


האמת היא שאני לא באמת יכול לדעת מי הפיץ את הסטטוס המדובר. ייתכן שאלו אנשי הסושיאל מאלנבי, מקאן או טמפו, ואם זה כך אני רוצה להוריד בפניהם את הכובע. ייתכן שגם אלה נעמת שרצו לעורר את הדיון ולהתברג בעוד מספר ראיונות בתקשורת. בכל מקרה, מה שברור שאנו מביטים בתרחיש של הנדסה חברתית מסוג חדש לצרכי פרסום, בו שום דבר לא נראה כמו שאנו חושבים – וההטעיה העיקרית כאן היא שאם במבט ראשון נראה שהקמפיין משייך לנשים תכונות אופי שטחיות וריקניות, מתחת לפני השטח דווקא הגברים יוצאים מהקמפיין הזה אלה שניתן להשפיע עליהם באמצעות אלמנטים פסיכולוגיים פשוטים. ובקיצור – חייכו, אכלנו אותה, העתיד של הפרסום ברשתות חברתיות הולך להיות שונה לגמרי ממה שחשבנו.


פוסט בחסות Fortissimo Smart-Media – שיווק מבוסס תוכן

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח