בזק פרסמה היום את הדוח השני למצב האינטרנט בישראל לסיכום שנת 2015, הסוקר את מצב האינטרנט בישראל. הדוח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי. הדוח מבוסס על מחקר מעמיק שערכה החברה על האינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים סטטיסטיים אמיתיים מפעילות החברה ומערכותיה. בין השאר נערך לצורך הדוח סקר בשיתוף מכון המחקר TNS, בקרב 1000 נדגמים כולל בני נוער, הכולל קטגוריות שונות המרכיבות את החיים הדיגיטליים של כל אחת ואחד מאתנו. הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2015.
מהדוח עולה כי בשנת 2015 מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.3 מיליון. קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח, עומד כיום על 50 מגה – עליה של 25% בהשוואה לשנה שעברה. וסמארטפונים, שיימינג, צריכת וידאו וחדשות, סייבר וזוגיות.
תופעת "השיימניג ברשת", שבלטה מאוד השנה קיבלה ביטוי גם בסקר שביצענו שהראה כי 58% מהגולשים נחשפו לשיימינג ברשת בשנה החולפת, וכ-11% מאלה שנחשפו אליו, המשיכו ושיתפו אותו הלאה ברשתות החברתיות. עוד עולה כי 28% מהנוער (עד גיל 18) חווה בעצמו או מכיר אישית מישהו שחווה שיימינג ברשת. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים את התופעה כאחת התופעות ממנה הם חוששים לגבי ילדיהם, כש-17% חוששים ממנה מאוד, ו-30% די חוששים ממנה.
תופעה מדאיגה נוספת היא סרטוני הסנאף שמופצים בעיקר באמצעות הווטסאפ. לפי הסקר ניתן לראות מכך שכ- 50% מהציבור נחשפו לסרטוני סנאף בווטסאפ, כאשר בקרב בני הנוער שלושה מכל ארבעה בני נוער נחשף לסרטוני סנאף. מבין סרטוני הסנאף, מובילים תכנים המציגים פיגועי טרור. 42% מהציבור נחשף לתכנים מזירות פיגועים, 29% לתכנים בעלי אופי מיני, 29% לתכנים המציגים אלימות, 26% לתכנים קשים מתאונות דרכים ו-24% להתעללות בבעלי חיים.
אפליקציית המסרים החברתיים, ווטסאפ, שהפכה כבר מזמן לרשת חברתית, ופייסבוק, ממשיכות לשלוט ביד רמה בתחום הרשתות החברתיות, בכל הגילאים, כאשר כ-93% מהציבור משתמש בווטסאפ ו-85% פעיל בפייסבוק. בקרב הנוער בולטות השנה האינסטגרם והסנאפצ'ט, כש-51% פעילים באינסטגרם ו-35% פעילים בסנאפצ'ט, לעומת פחות מ-6% מגילאי 18+ שפעילים בסנאפצ'ט.
על אף הפופולריות של הפייסבוק, עולה מהסקר כי מרבית הגולשים סבורים כי הוא לא מעוות את המציאות כאשר החברים ברשת מציגים באמצעותו תמונה ורודה של החיים ומעלים פוסטים חיוביים בלבד. כ-68% מהגולשים מציינים שפייסבוק מתאר תמונה ורודה יותר ומעוותת של החיים, כשבקרב בני הנוער אף מתגברת התופעה ו-89% סבורים כי התמונה המוצגת בפייסבוק מעוותת.
אגב כך, לציבור הגולשים נמאס מסוגים רבים של פוסטים המציפים את הרשת החברתית, כאשר 25% מצביעים על פוסטים בנושאי טבעונות וצמחונות ככאלה המעצבנים אותם במיוחד, 23% מתעצבנים מפוסטים פוליטיים, 12%
מתעצבנים מפניות ישירות לבני הזוג על גבי הרשת ו-11% מתעצבנים מתמונות של אוכל או מצ'ק אין שמעלים הגולשים מנתב"ג.
גם בתחום הזוגיות, הרשת מהווה פלטפורמה מרכזית כאשר 34% מהנשאלים הודו כי הכירו את בני זוגם באמצעות האינטרנט.
בתוך כך, מראה הסקר שינויים משמעותיים בהרגלי צריכת החדשות של כולנו. הפייסבוק הפך לפלטפורמה עיקרית בצריכת החדשות של בני הנוער, כאשר כשליש מהנוער – 32%, מדרגים את צריכת החדשות ברשת החברתית כפעילות העיקרית שהם עושים בה. בנוסף, ניתן לראות כי יותר ויותר ישראלים צורכים את מנת החדשות שלהם באמצעות עדכוני Push למיניהם (פוסטים בפייסבוק, התראות נייד וכדומה). 50% מבני 35+ ו-68% מבני 13-34, קוראים חדשות באמצעות הפניות המגיעות אליהם מאפליקציות, מהווטסאפ או מהפייסבוק.
בגזרת האפליקציות – האפליקציה הפופולרית בסמארטפונים שלנו היא ללא ספק ווטסאפ. 81% הצהירו כי זו אפליקציה שאינם מוכנים לוותר עליה בשום אופן. אחריה, בהפרש ניכר ובסדר יורד: ווייז עם 61%, האפליקציות של ג'ימייל ופייסבוק עם 34% ואפליקציית יוטיוב עם 17%. המסך הראשי בסמארטפון האישי שלנו יכלול בנוסף לאלה גם אפליקציות צילום, דפדפן כרום, לוח שנה, שעון, מזג אויר, מחשבון ומפות, כאשר אצל בני הנוער יהיו במסך הסמארטפון הראשי גם אפליקציית סנאפצ'ט, אינסטגרם ומוזיקה ואצל המבוגרים, אפליקציות של אתרי חדשות. ייתכן שאנחנו מתחילים להגיע לרוויה מהאפליקציות, זאת משום שבשנה האחרונה, כמות האפליקציות החינמיות שהורדנו ירד ב-50% מ-32 אפליקציות ל-17.
נקודה מעניינת נוספת שעולה מהסקר מלמדת כי כי הצפייה בוידאו הופכת לשימוש העיקרי שלנו באינטרנט, כאשר 84% מהציבור צופה בוידאו באמצעות האינטרנט, לעומת 75% בדוח המקביל שביצענו בשנת 2014. מרבית הנשאלים דיווחו כי עושים זאת באמצעות המחשב, או חיבור לטלוויזיה, אולם 14% עושים זאת באמצעות הסמארטפון, לעומת 8% בלבד ב-2014, גידול של 75% בשנה אחת בלבד. עוד עולה כי 54% מהצופים בוידאו באינטרנט, צופים בתוכן פיראטי. בקרב הצעירים פופולרית במיוחד תוכנת פופקורן, כשכמעט 30% מהצעירים צורך תכני וידאו באמצעותה.
הסקר בדק גם הרגלים הקשורים לשימוש בסמארטפון בזמן הנהיגה. בהקשר זה, אפשר להגיד שכמעט כולנו חושבים שאין זה אחראי להשתמש בסמארטפון בזמן הנהיגה. 93% מהציבור חושבים שזה חוסר אחריות לסמס תוך כדי נהיגה, אבל – 46% מהנהגים מודים כי הם עושים שימוש כלשהו בסמארטפון בזמן הנהיגה. מבין השימושים שבהם בכל זאת מודים כי הם נעשים בזמן הנהיגה, 17% מהנהגים מודים כי הם קוראים סמסים וווטסאפ, ו-11% גם שולחים. בהקשר זה, 42% הודו כי כאשר הם מכניסים פרטי מיקום לאפליקציית הווייז, הם מקישים "אינני הנהג", אף שהם נוהגים ברכב.
בתחום ה-E-Commerce , אנחנו רואים שתחום הקניות מהמובייל עדיין לא פוצח וכי מרבית הישראלים, 53%, עדיין נמנעים מרכישות באמצעות הטלפון הסלולרי. עם זאת, אנחנו רואים ש- ebay הוא האתר המוביל בקניות מהסלולר מבין אתרי הקניות שהישראלים עושים בהם שימוש, עם 32%, ואחריו Aliexpress עם 22%. בסמארטפון ניתן לשלם גם במקומות מסוימים, אבל אנחנו רואים ש-73% מהגולשים מציינים כי אינם משלמים כלל עבור מוצרים ושירותים באמצעות הסמארטפון. מבין התחומים שבהם כן נעשה שימוש מוגבר בשירות תשלומים באמצעות הסמארטפון, ניתן לציין את תחום החניונים, בו כ-16% מהישראלים משלמים באמצעות הסמארטפון.