הראפר פיפטי סנט קרא לאלבום המוצלח ביותר שלו ״תתעשר, או שתמות תוך כדי ניסיון״. דמותו הקלאסית של מייקל דאגלס בסרט "וול סטריט" הטמיעה את המשפט ״תאוות בצע היא טובה״. משפטים כמו "כסף מסובב את העולם" ו"אין ארוחות חינם", הם משפטים ששמענו ועוד נשמע אלפי פעמים. בסופו של יום, כולם רוצים להרוויח כסף וכמה שיותר ממנו. המקרה אינו שונה כאשר אתה חברה שמגלגלת מיליארדים. אם אפשר להרוויח עוד כסף מרוויחים. ובמקרה של גוגל, בהחלט אפשר. כל מה שצריך, זה לצמצם את כמות התוצאות האורגניות בדף הראשון, להגדיל את כמות תוצאות החיפוש הממומנות והנה עוד כמה לירות לשורת הרווח בדוח החודשי של גוגל. אין גוף שיכול להתנגד לשינויים ולהגיד לגוגל מה לעשות, ולכן כל שינוי גורם לקהילת מקדמי האתרים האורגנית לדפיקות לב מואצות.
גוגל מנהלת מול מקדמי האתרים האורגניים יחסי אהבה/שנאה כבר שנים ארוכות. מצד אחד, היא מבצעת שינויים ומסבירה למקדמי האתרים מה עומד מאחורי שינויים אלו וכיצד הם עכשיו יצטרכו להתאים את עצמם לאותם שינויים, מצד שני, גוגל מעדכנת את האלגוריתם שלה באופן עקבי, מה שהופך את חייהם של מקדמי אתרים רבים, לקשים מאוד. מאות סיפורים נכתבו על אתרים שקודמו במשך תקופה ארוכה, בשיטה שלא תאמה את האלגוריתם של גוגל. הם שלטו במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש הספציפיות למילה הרלוונטית להם, ולאחר עדכון אלגוריתם נבעטו עשרות תוצאות אחורה.
במשך השנים היינו עדים לשינויים כמו ״פנדה״ שהביאה את התוכן האיכותי לקדמת הבמה. גוגל החליטה שהיא לא תיתן יותר מקום לאתר שדוחס את מילת המפתח מאתיים פעמים בתוך מאמר, אלא תחייב את בעלי האתרים, וכמובן המקדמים, להשקיע בתוכן איכותי שיעניין את הגולש וייתן לו ערך. שינוי ״פינגווין״ הביא עמו בעיקר את בשורת הקישורים, שאמרה שבעלי ומקדמי אתרים לא יוכלו יותר להשתמש באלפי קישורים מכל מיני חוות קישורים, שאין להם ערך אמיתי ושכדאי מאוד למקדמי האתרים למצוא קישורים רלוונטיים לאתר שלהם, ולא מכל מיני פורומים נחותים.
המהלך שירגיז גולשים
לאחרונה המלחמה, כביכול, במקדמי האתרים האורגנית, עלתה שלב נוסף (למרות שכאן סביר להניח שמקדמי האתרים ועולם הseo פחות עניינו את גוגל, אלא האופציה להכניס יותר כסף). בעבר הממש לא רחוק, עמוד החיפוש היה מורכב משלוש תוצאות ממומנות בראשית העמוד, לאחר מכן תוצאות אורגניות ובצד עוד כמה תוצאות ממומנות. לא מזמן גוגל החליטה שהיא מרחיבה את התוצאות הממומנות לארבע תוצאות למעלה, עוד 3 למטה ומעלימה את מודעות הצד. המשמעות- פחות תוכן ותוצאות אורגניות בעמוד הראשון.
המהלך מבחינה עסקית הוא מובן. יותר הקלקות של גולשים על תוצאות ממומנות, שווה יותר כסף לגוגל. אבל מה יקרה ביום שלגולשים יימאס לראות הודעות ממומנות, שלוקחות אותם למקום הלא נכון? ידוע כיום שגולשים כמעט ואינם עוברים לעמוד השני, שלא נדבר על השלישי וכו׳ (תוכלו לקרוא על זה יותר כאן). אבל בכלל לא בטוח שרחוק היום, בו גולש יחפש מילות מפתח ויקבל תוצאות שהן לא בהכרח מה שהוא חיפש, ואז הוא פשוט ילמד לא להקליק על אותן מודעות. למשל, אם אני עכשיו עומד בפני הקמה של עסק, ואני אקליד מילות חיפוש "תכנית עסקית", התוצאות שיופיעו לי הן של כל מיני יועצים עסקיים, ואני? אני בכלל חיפשתי לקרוא מאמר על מה זה תכנית עסקית, איך בונים אותה ואיך היא נראית. לחיצה על התוצאה הראשונה, תגרום לי להבין שאני לא במקום שאני רוצה להיות, כנ"ל לגבי הלחיצה השנייה, ובתוצאה השלישית אני כבר אתעצבן לחלוטין על המודעות האלו ואדע להבא, לא להקליק היכן שרשום מודעה.
למעשה יכול להיווצר מצב שבו בעתיד, הגולשים יהפכו חכמים יותר, וידעו לזהות ולהימנע מתוצאות ממומנות. אם גוגל תצמצמם את הנראות של התוצאות האורגניות בעמוד הראשון, לא הזוי בכלל לחשוב שהגולשים פשוט ידעו שאת התוכן שהם מחפשים הם ימצאו בעמוד השני ויפעלו בהתאם. נכון, סביר מאוד להניח שהיום הזה עוד רחוק, וגוגל, אם בכלל, תוסיף עוד תוצאה בתשלום ועוד תוצאה בתשלום לעמוד הראשון, לאט וביסודיות, שלא תפגע במכה אחת בחוויית החיפוש של הגולש. אבל אם התאוריה הזאת תתגשם, העמוד השני בהחלט יהפוך להיות רלוונטי, וכנגזרת מזה גם העמודים שלאחר מכן. כל פעם שגוגל מבצעת שינוי אלגוריתם, או שינוי דרמטי בנראות העמוד הראשון מבחינת תוצאות ממומנות, נוהגים להכריז בעולם הדיגיטל שה- seo "מת", שכדאי להשקיע רק בקידום ממומן ושאין הצדקה לקידום אורגני. אבל במידה וההנחה כי הגולש בעתיד ימאס בתוצאות מקודמות, זאת תהיה הוכחה שעולם קידום האתרים האורגני והseo לא מת. הוא רק עבר לעמוד השני.
* המאמר נכתב על ידי שחר גלעד מנכ"ל חברת PRM – יחסי ציבור באינטרנט