95 אחוז מהישראלים קנו באינטרנט בשנה האחרונה


ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (ג') דיון בנושא 'העסק שלי ברשת – כלים ופלטפורמות דיגיטליים לקידום עסקים קטנים ובינוניים' – לציון יום העסקים הקטנים והבינוניים. 95 אחוז מהישראלים קנו באינטרנט בשנה האחרונה. כך עלה מסקר שהוצג בדיון לקידום עסקים קטנים ובינונים ברשת. בדיון הוצג כי ישנו פער של 40 אחוזים בפעילות עסקים מהפריפריה ברשת לעומת עסקים מהמרכז.



יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב קרא למשרד הכלכלה לקדם פעילות עסקים ברשת בצורה מוגברת: "המענה שלכם נמוך מידי, עבור עסקים רבים זה להיות או לחדול". נציג איביי: "ב-2016 מכרו ישראלים 15 מיליון מוצרים דרכנו"




יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב: "אנחנו רואים זכות וחשיבות גדולה בעיסוק בעסקים קטנים ובינוניים זו השנה השנייה ברציפות. לעיתים קרובות החלק הטכנולוגי בחברות קטנות זניח לעומת חברות גדולות. הדבר משמעותי במיוחד היום, שעה שמדובר באפיק קידום מרכזי ביותר לעסקים, המסחר ברשת הולך וגדל. היום נתמקד בקנייה ובמסחר בדרך המקוונת, בדרכים להגדלת הנתח של העסקים האלה, בהיקפים ובמשמעויות".



ח"כ רועי פולקמן: "הרצון הוא שעסק מקומי יהפוך לארצי וארצי לבין לאומי. אם אני ארצי אני תחרותי ויעיל, אני גם משלם משכורות יותר גבוהות. הדבר היחידי שיכול לגרום לזה לקרות זו הטכנולוגיה. זה גלגל הצמיחה. אני מרגיש שהחסם הגדול הוא החסם הלוגיסטי. לא מרשים אותי כמה עסקים יש להם אתרי אינטרנט אלא כמה עסקים יודעים לפרוץ שווקים ולפעול ברמה הארצית והבין לאומית".



במהלך הדיון הציגו בעלי עסקים את פעולתם ברשת.



רמי ויפה זמיר, בעלי "סטודאיקה": "אנחנו מתגוררים בארד, אנחנו מייצרים מוצרי יודאיקה, ובעזרת גוגל, עתידים וויקס אנחנו פועלים ברשת, יש לנו חנות וירטואלית, דף פייסבוק, דף נחיתה וגם פעילות בוויז. בעזרת הפרויקט הסירו אצלנו את החשש מהרשת, היום אני יושב בעסק ומגיע אלי כל העולם. למדנו שצריך פשוט מאוד שאדם ימשש וירטואלית את המוצר, עשיתי קורס צילום ופוטושופ, כך אני נותן לצרכן את התחושה של מישוש וירטואלי. היום אנחנו מוכרים בניו גרזי, ברוקלין, גואטמלה. המכירות עלו ב-25 עד 30 אחוזים. הייתי שמח אם היה לי ליווי המשכי – איך להתרחב".



דייב יקר, מנהל עסק של מסחר אלקטרוני בתחום האופנה: "התחלתי בארה"ב, עברתי לישראל. אני סוחר מכאן בשוק האמריקאי. העליתי כמה מוצרים והרגשתי את הוואקום של הביקוש בשוק למוצרים שקיימים בישראל, יש היום אנשים בכווית ובחריין שקונים מוצרים של חברה ישראלית. אחרי שנתיים של פעילות הגענו למחזור פעילות של מיליון ₪ בחודש. אנחנו מתחרים במחיר ובשירות שנותנות עסקים באותן מדינות. הגעתי למצב שאני יכול למכור לכל מערב אירופה, אדם קונה מוצר עד 12 בצהריים ומקבל אותו עד 10 למחרת".



ח"כ פולקמן: "הרבה עסקים לא עושים זאת כי הם לא מאמינים שניתן להתחרות בשוק הגלובלי".



דרור אהרון, ראש מועצת גן יבנה: "הממשלה לא מסייעת בקידום עסקים קטנים ובינוניים. הקדשנו סכום של 100 אלף ש"ח לחיזוק עסקים קטנים בתחום התרבות, אף אחד לא היה מוכן לשים סכום מקביל. זה לא סכום גדול אבל באירוע שיצרנו הציבור נחשף ל-5 עסקים. לצערנו הרב פרויקט ישראל דיגיטלית ניתן רק לפריפריה, למרות שמצב העסקים הקטנים קשה ברשויות רבות. המסחר ברשת יוצר בעיה לעסקים קיימים, כולם מזמינים ברשת ויש לקדם את כלל העסקים בתחום זה".



ד"ר ניר בן אהרון, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה: "אנחנו עובדים השנה עם 25 אלף עסקים, שנה שעברה זה היה 20 אלף. הם מקבלים קורסים שונים, בניהם קורסים בתחום המקוון. יש את הפרויקט שנעשה בשיתוף עם ישראל דיגיטלית שלא ניתן בכל הארץ, זה פרויקט יקר וכרגע הוא מוגדר יותר לאזורי פיתוח עדיפות א' ועוטף עזה. הפרויקט מסייע לעסקים קטנים לפתוח חנות דיגיטלית ולהכניס אותם להבנה איך עובדים, גם מבחינה לוגיסטית, ניהול, מלאי. הסיוע ניתן גם להתאמה של החנות וגם לתפעול לאורך זמן. בכל עסק מושקעים כ-10 אלפים ש"ח. במשך כשנה של פעילות עד היום 2,014 עסקים לוקחים חלק, חלקם בהקמה, חלקם כבר פעילים".



ח"כ מקלב: "זה מספר נמוך מידי, ההיקף קטן מאוד. אנחנו רואים לנכון למנף את זה, לשתף פעולה עם חברות גדולות בתחום הרשת, ליצור משהו בהיקף גדול יותר לכלל העסקים המעוניינים. תבחנו זאת, נפנה לגורמים הרלוונטיים כדי לדחוף זאת. יש עסקים רבים שעבורם זו שאלה של להיות או לחדול".



זאב חיות, מנכ"ל עמותת ידידי עתידים: "יש בפריפריה כ-200,000 עסקים קטנים ובינוניים. הנוכחות שלהם ברשת נמוכה ב-40 אחוז מנוכחות העסקים במרכז הארץ. מפה המוטיבציה לפרויקט החדש שבשילוב גוגל וישראל דיגיטלית אנחנו מביאים 600 מתנדבים של ארגון ידידים ובאמצעותם העסק מקבל הדרכה ומקום בכל הפלטפורמות הדיגיטליות. אנחנו מכוונים בשלב ראשון ל-10,000 עסקים בפריפריה".



אלעד גולדנברג, מנהלת הפעילות העסקית של איביי ישראל: "עסקים קטנים ברשת זהו עולם שהולך ומתרחב. מסקר שערכנו עולה כי 95 אחוז מהישראלים קנו ברשת לפחות מוצר אחר בשנה האחרונה. במדינות שהמסחר התחיל בהן עוד קודם לישראל כמו גרמניה, מדברים על כ-80 אחוז בלבד. הסיבה העיקרית הינה פערי המחירים. מוכר מישראל מוכר בממוצע ל-30 מדינות בחודש, ישראלים מכרו ב-2016 15 מיליון מוצרים ב-איביי, הרבה מוצרים טבעיים כמוצרי ים המלח, גם תכשירים דנטליים תפסו נתח גדול. 8,000 ישראלים מתפרנסים מהפלטפורמה שלנו באופן קבוע, סך הכול 30,000 ישראל משתמשים בפלטפורמה שלנו למכירה. ב-2013 חצי שנה אחרי תחילת הפעילות בישראל כל 50 שניות ישראלי מכר מוצר אצלנו, השנה זה כל 2 שניות. 90 אחוז מהמזמינים משתמשים בדואר ישראל בשל העלויות".



חיים חלפון, סמנכ"ל גרופון: "הפלטפורמה שלנו מאפשרת הכירות עם העסק ואפשרות של חזרה אליו. החברה פועלת ב-36 מדינות. יש לנו מעל 2 מיליון משתתפים פעילים בארץ ומעל עשרת אלפים עסקים שעושים אתנו פעילות שוטפת. הרעיון הוא לגדר את ההצלחה, שרק אם הייתה מכירה באחוז מסוים העסק יוציא כסף. אנחנו מעריכים שאחוז וחצי מהתמ"ג בישראל קורה און ליין, כ-12 מיליארד ש"ח בשנה. ב-דרום קוריאה 18 אחוז, בארה"ב 8 אחוז".



שירה פרידה שמש, ארגון לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים: "בנושא של עסקים קטנים ובינונים עדיין אין פיתוח טכנולוגי מספיק שייתן מענה מתאים להם. הטכנולוגיה יכולה לסייע ולהקל מבחינת האופי הניהולי אך היא לא מפחיתה את הצורך בפיתוח מיומנות ניהול, אם אדם לא יודע לנהל תזרים מזומנים זה לא יעזור לו".



אילנה בניש, מורשה נגישות שירות: "במדינת ישראל כ-1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות שמונעת מהם השתלבות בחברה, פיזית וטכנולוגית. יש בישראל חובה להנגיש אתרי אינטרנט ומידע דיגיטלי שנועד לשירות הציבור, כולל שירותי מסחר. הפנייה שלי היא בעיקר לשחקנים הגדולים שמאפשרים את הפלטפורמות לדאוג לנגישות, זו נקודה קריטית. צריך להעביר את האינפורמציה גם לבעלי העסקים הקטנים, יש אפשרויות בעלות של עשרות עד מאות שקלים ליצירת פלטפורמה נגישה ברמה סבירה".



יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "נעקוב אחר ההתפתחויות ונסייע ככל הניתן בפנייה לגופים הרלוונטיים. משרד הכלכלה – אנו קוראים לכם להרחיב את פרויקט ישראל דיגיטלית ולשתף פעולה עם גופים גדולים להרחבת התוכניות שלכם. לצד כך לתת תהודה לפרויקטים ההתנדבותיים השונים ששמענו עליהם כאן. בנוסף על כלל הגורמים לזכור שלצד העסקים יש את האזרחים שהפלטפורמות ברשת עוזרות להם להתמודד עם יוקר המחייה. יש גם פערים טכנולוגים גם בקרב הציבור ויש לשים לב שלא ניצור חברה שלצד אוכלוסיות מתקדמות מאוד ברמה המקוונת יוותרו מאחור אוכלוסיות אחרות".

אולי יעניין אותך

 פולג צילום רמי זרנגר
resized_pexels-photo-6153354
document-marketing-strategy-business-concept
X1_PR_press_release_image
hand-arrange-white-letters-as-seo
metavech-software

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח