לפני שבועיים, בערך, שמענו על חוק חדש של הרשות להגנת הצרכן, שמקדם שר הכלכלה אלי כהן המבקש להטיל מגבלות על שיחות שיווק טלפוניות – באמצעות הרשמה למאגר שייקרא "אל תתקשרו אלי". על פי ההצעה, עסקים לא יוכלו לבצע שיחות שיווק באמצעות הטלפון לכל מי שיירשם במאגר ייעודי שיוקם לצורך כך. על בתי העסק תוטל האחריות לברר לפני קיום השיחה האם המספר המדובר רשום במאגר. העונש לעוברים על החוק יהיה קנס וצו מנהלי להפסקת הפרה. עוד קובעת ההצעה כי הרשות להגנת הצרכן היא שתנהל את המאגר בפועל ותהיה אחראית על הענישה.
הצעת חוק זו לא באה יש מאין. חיפוש פשוט בגוגל מניב עשרות מקרי תביעה וקובלנות כלפי חברות שמכרו לקשישים, עולים חדשים, בני נוער מוצרים שאף אחד מהם, פשוט, לא צריך.
אני, באופן אישי, בעד החוק! ולא רק שאני בעדו, אני חושב שכל החברות צריכות להיות בעדו, פשוט כי זה ייעל את עבודת המכירה שלהם.
מפתיע שלמרות שההשקעה בפרסום בדיגיטל, בין אם באתרי אינטרנט ובין אם ברשתות חברתיות כבר חצתה את השקעה בטלוויזיה, שהיתה המלכה הבלתי מעורערת מספר עשורים, נותר תחום פרסום אחד שנשאר עוד מהעולם ההוא, למעשה תחום אשר לא השתנה עשרות שנים והוא – טלמרקטינג.
כן, ערוץ התקשורת הישיר מול הלקוחות, זה שאמור להוביל אנשים רלוונטיים לרכוש מחברה כלשהי, נשאר פרימיטיבי וממש לא יעיל.
היום, חברות רבות עוד מתקשרות לאנשים רבים ככל הניתן כדי שבסופו של יום יצליחו לדלות מהם אנשים שירכשו. פעמים רבות מבלי שהם באמת צריכים את זה (כמה פעמים ראינו תחקירים בחדשות על חברות שמתקשרות ומוכרות לאנשים מבוגרים דברים שהם לא צריכים?). אבל מעבר לעניין המוסרי, חברות רבות אינן מבינות שהפעולות הללו דווקא עולות להן כסף ועלולות להיות קטלניות. איך?
חשבו על אותו אדם אשר קנה מוצר או שירות שאינו צריך. הוא יבין את זה במוקדם או במאוחר. אז, הוא יפנה לשירות הלקוחות והחברה תנסה לשכנע אותו לא לבטל את העסקה, אם החברה דאגה להחתים אותו באופן שבדרך כלל חברות נוהגות להחתים (ובצדק), הלקוח לא יוכל לבטל את העסקה ולמעשה הוא יישאר ממורמר ויספר על כך לכל מכריו. דבר אשר יגרום לחברות להשקיע יותר ויותר בשיפור התדמית שלהם וירע כמובן לשמן הטוב. לעומת זאת, קחו חברות אשר הבינו את הנושא ומנסות לטפל ולמכור את השירות או המוצר שלהן למי שבאמת צריך. החברות הללו נהנות מ״מכירה קלה״ יותר. משקיעות פחות בשימור לקוחות או בביטולי עסקאות. והלקוח המרוצה מספר למכריו על כך והשמועה עוברת מפה לאוזן.
החוק החדש שעומד לעלות לכנסת נראה מפחיד להרבה מאוד חברות בשלב הזה, כי זה מה שהן מכירות. אך חשוב לזכור שלקוחות מרוצים תמיד יעזרו להגדיל את הפעילות העסקית ולשמור עליה בצמיחה לאורך שנים ולכן, אני מאמין כי החוק החדש דווקא יעודד את החברות לייעל את פעילות המכירה שלהן ובסופו של התהליך להגיע לאותם לקוחות שרוצים את המוצרים שיוצעו להם וירכשו אותם.
* דורי שבת הוא מנכ"ל CallMarker