שיווק בעשר אצבעות

שיווק בעשר אצבעות, ובכן …


איך מתחילים ?


הרבה בעלי עסקים פונים אלי בשאלות כגון האם לפרסם במקומון או בהפצה בתיבות הדואר ? האם להקים אתר אינטרנט ? והאם הנחה של 20% תיצר יותר מכירות ?



אך השאלות הללו הן לא השאלות הנכונות שבעל העסק צריך לשאול את עצמו. לא הן שיעלו אותנו על דרך המלך להצלחה. אנו צריכים לפני הכל לעשות סדר ולהתחיל "מבראשית".



מה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו ?כל בעל עסק צריך לשאול שאלה אחת מרכזית:"למה הלקוחות שלי קונים אצלי ?"



מפתיע כמה שאלה פשוטה כזו יכולה לבלבל ולהעלות אינספור תשובות מהוססות. אם אתה לא יודע למה הלקוחות קונים אצלך, איך תדע לשמור עליהם ? איך תדע להביא לקוחות נוספים ?



מאחורי שאלה זו מתחבאות כמה שאלות חשובות:


1) מי הלקוחות שלנו


2) מי המתחרים שלנו


3) במה אנו יותר טובים מהמתחרים


4) במה המתחרים יותר טובים מאיתנו


5) ומה יהיה מחר…



מי הלקוחות שלנו


עלינו לבחור לעצמנו קהל יעד מוגדר. לא נוכל למכור ל כ ו ל ם ולא נוכל להיות הבחירה המועדפת גם על גב' כהן הפנסיונרית עם 15 נכדיה וגם על שוקי הרווק בן ה-30 שאוהב לבלות. אז פשוט צריך להחליט ולהתמקד.



מה עוד צריך לדעת על הלקוחות שלנו? – אחרי שבחרנו את קהל היעד המרכזי, חשוב שנכיר אותו. מה חשוב לו, איך הוא מקבל את ההחלטות שלו ואלו גורמים או אנשים משפיעים עליהן, איך הוא מחפש אינפורמציה, מתי, איפה ומה הוא קונה ועוד ועוד…



הבנה טובה יותר של הלקוחות שלנו, תאפשר לנו לבנות עבורם את הפתרון הטוב ביותר וגם תאפשר לנו למצוא אותם בקלות רבה יותר ולדבר איתם נכון יותר.



מי המתחרים שלנו


אין הכוונה לרשימת מכולת של המתחרים המוכרים לכם. אפשר להתחיל מזה, אך ממש אסור לסיים בזה. אין לעסק את האפשרות להתמודד עם יותר מחזית אחת או שתיים במקביל. לכן קיימת חשיבות עליונה להגדיר את מוקד התחרות המרכזי.



כאשר אנו באים לבחון את המתחרים, חשוב לעשות זאת מעיני הלקוחות ולא מעינינו הפרטיות. פעמים רבות שמעתי בעל עסק אומר: "הם בכלל לא מתחרים שלי, המוצר שלהם שונה לחלוטין", האם הלקוחות שלך יודעים את זה ? עסק, מוצר או שירות הופכים להיות מתחרים שלך, ברגע שהם גוזלים ממך לקוחות.



בהחלט יכול להיות שהמתחרים המרכזיים של פיצה שכונתית הן דווקא הפיצות הקפואות מהסופר או לחילופין האמא הבשלנית החרוצה ולא פיצה דומינוס. ברגע שהבנו נכון מי גוזל את לקוחותינו יש לנו סיכוי טוב יותר לטפל בתחרות בצורה יעילה.



במה אנחנו יותר טובים מהמתחרים שלנו ובמה הם יותר טובים מאיתנו


שתי שאלות אלו הם שני צדדים של אותו מטבע. אחרי שסימנו לעצמנו את מוקדי התחרות המרכזיים, עלינו להבין במה אנו טובים יותר ובמה פחות. שוב, אנחנו צריכים להסתכל בעינים חיצוניות, בעיני הלקוחות. אם אנו מנהלים מספרה ואנו גאים בשירות המהיר והזריז שלנו – האם זה מה שהלקוחות רוצות ? אולי הן רוצות להתפנק ? אולי זה אומר שאנחנו נותנים שירות טוב יותר אם אנחנו משקיעים בהן יותר זמן ? חשוב לשים לב. חשוב להבין את הלקוחות.



גם פה, נמצא לעיתים כמה כיוונים אפשריים. אפשר ורצוי לעשות רשימת מכולת של היתרונות שלנו והיתרונות של המתחרים. אבל חשוב, בסופו של התהליך, לבחור את היתרון המרכזי שעליו נתבסס כדי לשכנע את קהל היעד, שבחרנו, לבוא אלינו ולא למתחרים.



ומה יהיה מחר…


את החשיבה שתיארנו יש לבצע גם מתוך הסתכלות על העתיד. לא נהפוך להיות נביאים בן לילה, אבל ישנן הרבה מגמות שנוכל לזהות בעצמינו. אם אנו בעסקי מזון, אין ספק שטרנד "הבריאות והטבע" יעסיק אותנו, אם בעסקי צילום, עלינו למצוא דרך טובה להשתלב במהפכה הדיגיטלית ואם אנו מנהלים בית מרקחת, מחר ימכרו תרופות גם במכולת על המדף – מה עושים ? אותו התהליך החשיבתי אבל תוך התיחסות לתחרות העתידית במקביל.



ועכשיו מה ?



אחרי שעשינו סדר, נוכל לשבת ולבנות כיוון שיווקי מסודר ועקבי – מילות המפתח לפעילות שיווקית שמביאה תוצאות: מיקוד ועקביות.



עלינו להגדיר בצורה מדוייקת וממוקדת למי אנו פונים ומה אנו מציעים ולדבוק במסר זה לאורך זמן ועל פני כל נקודות המגע שלנו עם לקוחות.



ישנם מגוון כלים ושיטות לעבודת שיווק ותקשורת נכונה, ובכך נעסוק בטור זה בשבועות הבאים.



ענבל אלוני-אופיר הינה יועצת שיווק. אתם מוזמנים להפנות שאלות, תגובות ונושאים מעניינים לדיון לדואר אלקטרוני inbal@goodmarketing.co.il

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח