ממצאי מחקר של "מידע שיווקי סי איי", בניהולם של נעם רז ומרב שפירא, אשר הוזמן על ידי "שיאון info" למהדורת "המותגים המשפיעים של 2005", ייחשפו בגיליון יום ששי הקרוב של "7 ימים". המהדורה מבוססת על פורמט ייחודי ומצליח של ה-Time Magazine, וממצאי המחקר הנפרשים לאורך 14 עמודי המהדורה, מציגים זוויות מפתיעות על הדרך בה מותגים משפיעים על הרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי ועל מערכת היחסים צרכן-מותג.
מן המימצאים עולה כי הצרכנים "מודים" ומציינים בבירור את כוחם של המותגים ואת השפעתם על תפיסותיהם ועל החלטות הקנייה שלהם. בין הממצאים: 86% מהנשאלים השיבו כי למותגים יש השפעה על החלטות קניה, 68% חושבים שכוחם של המותגים מתחזק, ו- 57% מהציבור מחשיב קניית מוצרים של מותגים ידועים כצורך חברתי, ואף מאמין כי מדובר במוצרים איכותיים יותר.
ממצאים נוספים מגלים כי נשים נתפסות כמושפעות ממותגים הרבה יותר מגברים, וכי ככל שרמת ההכנסה עולה – כך רמת ההשפעה ממותגים עולה.
המימצאים מתפרסמים במהדורה פרסומית ייחודית בת 14 עמודים, שלראשונה בוחנת את עולם המותגים הישראלי מזווית הראיה של עומק ההשפעה שלו על חיי הלקוחות.
עוד עולה מהסקר כי, רוב הציבור, 57%, לא רק מחשיב קנית מותגים בגלל צורך חברתי, אלא מאמין שמותגים ידועים הם בדרך כלל גם מוצרים טובים יותר. גילאי 18-49, קושרים יותר בין מותגים ידועים לאיכות בהשוואה לאוכלוסיית גילאי 50 ומעלה.
האם מוצרים של מותגים ידועים איכותיים יותר ממוצרים אחרים?
חיליק שיאון, מנכ"ל שיאון info: "המחקר אותו יזמנו, ושאותו ערך מכון המחקר 'מידע שיווקי סי איי', גילה כי כוחם של מותגים דומיננטיים בהשפעה על תפיסות הצרכנים והחלטות הקניה שלהם, גדל והולך. מסיבה זו בחרנו למקד את המהדורה הפעם במותגים בולטים שהשפיעו במיוחד, מבחינות רבות ושונות, על הקטגוריות שלהם, ועל עיצוב תפיסות והרגלי הקניה של הצרכנים".
נתון מעניין שעלה מהסקר עוסק בהשפעה שיש למותגים על הרגלי קניה בתחומים שונים. הסקר בחן את מידת ההשפעה של מותגים, בתחום הרכב, האופנה, המזון (לא כולל משקאות!) והתקשורת. בתחום הרכב נמצאה מידת ההשפעה הגבוהה ביותר של מותגים (ממוצע 5.67 על סולם 1-7)., במיוחד בקרב גברים, ובקרב גילאי 18-49. במקום השני נמצא האופנה. צעירים (גילאי 18-29) ובעלי הכנסה ממוצעת ומעלה ציינו יותר מאחרים כי מותגים משפיעים במידה רבה על הרגלי קניה בתחום האופנה. בתחומי המזון והתקשורת קיימת מידה מעט נמוכה יותר של מותגים.
מידת ההשפעה של מותגים על הרגלי קניה בתחומים שונים (ממוצע בסולם 1-7)
בין המותגים שמופיעים במהדורה בקטגוריית התזונה: "תלמה", בזכות פיתוח דור חדש בריא יותר של דגני הבוקר (פחות סוכר, יותר ויטמינים, סיבים תזונתיים ועוד), כחלק מפילוסופיית החיוניות (vitality) העולמית של החברה האם, יוניליוור. הפיתוח המשלב בריא עם שמירה על ערך הטעם, השפיע בשנה האחרונה על התפריט הישראלי.
מותג אחר שהשפיע על התפריט הוא 'מזולה החדשה', גם היא מבית יוניליוור, שהחדירה לישראל את הבשורה: מרגרינה שמסייעת בשמירה על בריאות הלב, עם הרכב שומנים חדש ובריא יותר ושאר יתרונות תזונתיים. המסר של המותג: תזונה נכונה כמהלך מניעתי חשוב ושמירה על הבריאות.
בתחום הרכב הבמה שמורה ל"סיטרואן", בזכות דגם ה-4C שהוביל את סגמנט המשפחתיות עם פריצות דרך ומסרי חדשנות בתחומי העיצוב, הטכנולוגיה, הבטיחות ורמת הפינוק. בתחום הסלולר: "סמסונג", בזכות ההשפעה המקיפה שלה על כל תפיסת העיצוב של טלפונים סלולריים מתקדמים – ביניהם דגם ה'צדפה', מזעור המכשירים ואפקטים מרהיבים של תאורה – יחד עם חדשנות טכנולוגית במכשירי הדור השלישי.
"Life" , מותג הבית של רשת סופר-פארם, מוביל את קטגוריית רשתות השיווק, בזכות הפיכתו לסמן של איכות בקטגוריות מוצר רבות, אך בזכות תמיכתו ותרומו לפיתוח ערך "מותג הבית". החל ממהפכה בהרגלי הצריכה של תרופות ללא מרשם (OTC) ועד מוצרי ספא ביתי, עדשות חד פעמיות ועוד.
בקטגוריית המשקאות: 'מי עדן', בזכות מהלך גורף של התאמת מחירים המים המינרליים בכדים הביתיים למחירם בבקבוקים. המהלך הגביר את היקפי שתיית המים המינרליים בישראל. ממצא שאושש מחקרית: ילדים עברו לשתיה רבה יותר של מים מינרליים. המשמעות: תרומה לבריאותם.
בקטגוריית מיזוג האוויר, מופיעה 'תדיראן carrier', בזכות מערכת 'מיני-מרכזי-אישי' שמאפשרת יצירת אקלים בהתאמה אישית בחדרים שונים, בלחיצת שלט. זאת נלוו לכך חדשנות טכנולוגית, עיצובית ו-17 זכיות רצופות ב'מבחן של המדינה'.
בקטגוריית ההנעלה מככבת 'טבע נאות' שהובילה מהפכה עולמית בתחום נעלי הבריאות והוכיחה שנעליים בריאות יכולות להיות יפות במיוחד. במישור הבריאות בלטה החברה במיוחד בזכות מדרך נשלף חדשני ונושם (פטנט ייחודי) שמתאים את עצמו לכף הרגל הנשית.